Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.45-27
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 4 (45) 2016
Instrumenty merchandisingu w bankowych placówkach detalicznych
(Merchandising Instruments in Retail Banks Facilities)

Authors: Mariola Grzybowska-Brzezińska
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Nauk Ekonomicznych

Adam Rudzewicz
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Nauk Ekonomicznych
Keywords: customer bank merchandising
Data publikacji całości:2016
Page range:11 (301-311)
Klasyfikacja JEL: G21 M39
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The objective of the article is to identify and evaluate the importance of merchandising instruments in banking institutions and analysis of customer feedback about the merchandising activities of the banking sector. The research was conducted using an online questionnaire. Studies have confirmed that banks merchandising activities have noticeable and significant impact on the creation of the image. In the opinion of respondents, strong side of the banks are neatly dressed employees and attractive furnishings. In contrast, some elements such as the lack of seating, poor availability of parking, no drinks and toilets were judged more critically.
Download file

Article file

Bibliography

1.Apte, G. (2004). Services marketing. Oxford-New Delhi: Oxford University Press.
2.Baruk, A.I. (2006). Jak skutecznie oddziaływać na odbiorców? Wybrane formy sprzedaży i wywierania wpływu na nabywców. Toruń: Wydawnictwo Dom Organizatora.
3.Boguszewicz-Kreft, M. (2013). Marketing doświadczeń. Jak poruszyć zmysły, zaangażować emocje, zdobyć lojalność klientów? Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
4.Borkowski, T. (2008). Oddział do boju! Gazeta Bankowa, 10, 39‒41.
5.Borusiak, B. (2006). Merchandising. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
6.Drewińska, U. (2002). Aktywizacja sprzedaży detalicznej. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 926, Zarządzanie i Marketing, 19, 102‒110.
7.Grzybowska-Brzezińska, M., Rudzewicz, A. (2013). Marketing sensoryczny jako instrument kształtowania czasu zakupów i atmosfery w placówce handlowej. Handel Wewnętrzny, lipiec–sierpień, 205.
8.Grzywacz, J. (2010). Marketing banku. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
9.McGoldrick, P. (1990). Retail marketing. New York: McGraw-Hill.
10.Najciekawsze Logo Banku 2012 wyniki (8.06.2016). Pobrano z: http://banking-magazine.pl/2012/07/01/najciekawsze-logo-banku-2012-wyniki/.
11.Nowacki, R. (2003). Visual promotion i merchandising jako czynniki aktywizujące sprzedaż przedsiębiorstwa handlowego. Handel Wewnętrzny, 4‒5, 17‒23.
12.Pałgan, R. (2012). Merchandising. Gdynia: Wydawnictwo Akademii Morskiej.
13.Plebiscyt na najciekawsze logo banku rozstrzygnięty (8.06.2016). Pobrano z: http://blog.artivia.pl/2012/07/plebiscyt-na-najciekawsze-logo-banku-rozstrzygniety/.
14.Sztucki, T. (1998). Encyklopedia marketingu. Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet.