Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

ISSN: 2450-7741     eISSN: 2300-4460    OAI    DOI: 10.18276/frfu.2018.91-29
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / 1/2018 (91)
Specyfika międzyorganizacyjnych relacji kooperacyjnych

Autorzy: Bartosz Marcinkowski
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Henryk Sobolewski
Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
Słowa kluczowe: relacje międzyorganizacyjne IORs kooperacja
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:11 (353-363)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Cel – celem artykułu jest rozpoznanie specyfiki relacji kooperacyjnych zawieranych przez przedsiębiorstwa działające w Polsce. Metodologia badania – badania empiryczne przeprowadzone zostały z wykorzystaniem metody pogłę-bionego badania ankietowego oraz wywiadu bezpośredniego na próbie 244 podmiotów zlokalizowanych w Polsce. Wynik – w artykule przedstawiono diagnozę oraz ocenę stanu i specyfiki współpracy międzyorganizacyjnej w Polsce. Szczegółowej analizie poddano liczebność dostawców i odbiorców z którymi przedsiębiorstwa współdziałają, a także poziom stabilności kooperacji oraz stopień jej sforma-lizowania. Oryginalność/Wartość – Autorzy próbują przez pryzmat badań empirycznych ukazać uwarunkowania niskiej skłonności do współpracy przedsiębiorstw działających w Polsce.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Aldrich, H. (2008). Organizations and Environments. Stanford University Pres.
2.Bjorck, F. (2004). Institutional theory: a new perspective for research into IS/IT security in organisations (s. 1–5). W: Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences. IEEE.
3.Blau, P.M. (1964). Exchange and Power in Social Life. Transaction Publishers.
4.Bresser, R.K.F. (1988). Matching collective and competitive strategies. Strategic Management Journal, 4 (9), 375– 385.
5.Buchanan, L. (1992). Vertical Trade Relationships: The Role of Dependence and Symmetry in Attaining Organizational Goals. Journal of Marketing Research, 1 (29), 65–75.
6.Cook, K.S. (1977). Exchange and Power in Networks of Interorganizational Relations. Sociological Quarterly, 1 (18), 62–82.
7.DiMaggio, P.J., Powell, W.W. (1983). The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields. American Sociological Review, 2 (48), 147–160.
8.Dussauge, P., Garrette, B., Mitchell, W. (2000). Learning from Competing Partners: Outcomes and Durations of Scale and Link Alliances in Europe, North America and Asia. Strategic Management Journal, 2 (21), 99–126.
9.Eisenhardt, K.M. (1989). Agency Theory: An Assessment and Review. The Academy of Management Review, 1 (14), 57–74.
10.Emerson, R.M. (1962). Power-Dependence Relations. American Sociological Review, 1 (27), 31–41.
11.Finkelstein, S. (1997). Interindustry merger patterns and resource dependence: a replication and extension of Pfeffer (1972). Strategic Management Journal, 10 (18), 787–810.
12.Fleisher, C.S. (1991). Using an Agency-Based Approach to Analyze Collaborative Federated Interorganizational
13.Relationships. The Journal of Applied Behavioral Science, 1 (27), 116–130.
14.Hennart, J.F. (1988). A transaction costs theory of equity joint ventures. Strategic Management Journal, 4 (9), 361–374.
15.Jaźwiński, I., Kiernożycka-Sobejko, A. (2006). Kooperacja i konkurencja w rozwoju społeczno-ekonomicznym w aspekcie międzynarodowej współpracy regionów. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 8, 609–620.
16.Kaczyński, S. (2012). Konkurowanie czy kooperacja – drogą rozwoju przedsiębiorstw w XXI wieku. Zarządzanie i Finanse, 1 (3), 163–173.
17.Kogut, B. (1988). Joint ventures: Theoretical and empirical perspectives. Strategic Management Journal, 4 (9), 319–332.
18.Levine, S., White, P.E. (1961). Exchange as a Conceptual Framework for the Study of Interorganizational Relationships. Administrative Science Quarterly, 4 (5), 583–601.
19.Logsdon, J.M. (1991). Interests and Interdependence in the Formation of Social Problem-Solving Collaborations. The Journal of Applied Behavioral Science, 1 (27), 23–37.
20.Mazur, J. (2011). Współpraca przedsiębiorstw w teorii i praktyce polskiej. Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej, 32, 290–314.
21.Noga, A. (2011). Teorie przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.
22.Nowak, D. (2011). Wartość przedsiębiorstwa w procesie kooperacji w świetle badań empirycznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 37, 871–882.
23.Nowak, D. (2012). Zarządzanie międzyorganizacyjnymi relacjami kooperacyjnymi w przedsiębiorstwach przemysłowych. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
24.Olszyński, J. (1989). Kooperacja przemysłowa w gospodarce kapitalistycznej: aspekty teoretyczne. Warszawa: SGPiS.
25.Ouchi, W.G. (1980). Markets, Bureaucracies, and Clans. Administrative Science Quarterly, 1 (25), 129–141.
26.Pfeffer, J., Salancik, G.R. (2003). The External Control of Organizations: A Resource Dependence Perspective. Stanford University Press.
27.Scott, W.R. (2013). Institutions and Organizations: Ideas, Interests, and Identities. Los Angeles: SAGE Publications.
28.Sharfman, M.P., Gray, B., Yan, A. (1991). The Context of Interorganizational Collaboration in the Garment Industry: An Institutional Perspective. The Journal of Applied Behavioral Science, 2 (27), 181–208.
29.Strzyżewska, M. (2011). Współpraca między przedsiębiorstwami – odniesienie do polskiej praktyki. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
30.Suchman, M.C. (1995). Managing Legitimacy: Strategic and Institutional Approaches. Academy of Management Review, 3 (20), 571–610.
31.Thompson, J.D. (1967). Organizations in action; social science bases of administrative theory. New York: McGraw-Hill.
32.Williamson, O.E. (1991). Comparative Economic Organization: The Analysis of Discrete Structural Alternatives. Administrative Science Quarterly, 2 (36), 269–296.