Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest zdeterminowanie wpływu stopnia zaufania przedsiębiorstw wobec kontrahentów i partnerów biznesowych na poziom ich innowacyjności. Dodatkowo problem badawczy został rozszerzony, o analizę zdolności budowy i wzmacniania kapitału społecznego w kontekście respektowania wartości i norm obowiązujących w tzw. „etycznych firmach”. Badanie uzupełniła analiza statystyczna danych zgormadzonych w ramach prowadzonej w 2012 roku przez Urząd Statystyczny w Lublinie ankiety. Jak wskazują przytoczone w artykule wyniki badania, poziom zaufania przedsiębiorstw wobec kontrahentów i partnerów biznesowych pozytywnie oddziałuje na ich potencjał innowacyjny. Analiza literatury wskazuje natomiast, że respektowanie wartości i norm obowiązujących w tzw. „etycznych” firmach poprawia zdolności budowy i wzmacniania kapitału społecznego w gospodarce. Jak pokazują wyniki badań, problematyka podjęta w artykule jest niezmiernie istotna dla praktyki funkcjonowania regionalnej, ale i krajowej gospodarki. Warto, mając to na uwadze, w przyszłości rozwijać prowadzone w tym zakresie badania.