Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2018.133/1-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 133 (1) 2018
Controlling w jednostkach samorządu terytorialnego
(CONTROLLING THE LOCAL GOVERNMENT UNITS)

Authors: Marta Ciarko
PCKZiU w Wałczu

Agnieszka Paluch-Dybek
Uniwersytet Szczeciński Katedra Rachunkowości i Controllingu
Keywords: controlling the role and functions of controlling management control marketing audit
Data publikacji całości:2018-12-16
Page range:10 (71-80)
Klasyfikacja JEL: M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Business entities, various types of organizations and local government units that operating on the contemporary market, operate in competitive conditions and constantly changing environment. Rationality is the essence of controlling which leads to the proper use of resources and available marketing tools that can help to gain a competitive advantage.Effective management is associated with the appropriate use of available tools and proper audit and management control
Download file

Article file

Bibliography

1.Borowiec, L (2007). Controlling w realizacji usług publicznych gminy. Kraków: Wolters Kluwer.
2.Dryl, W. (2010). Audyt marketingowy. Warszawa: CedeWu.
3.Durlik, I. (1995). Inżynieria zarządzania. Strategia i projektowanie systemów produkcyjnych, cz. 1. Warszawa: Placet.
4.Frączkiewicz J., Frączkiewicz T. (2005). Rachunkowość zarządcza i controlling w jednostkach samorządu terytorialnego. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej, 1085, 165–172.
5.Gabrusewicz, T., Marchewka-Bartkowiak, K., Wiśniewski, M. (2013). Rachunkowość, finanse, audyt i kontrola. Warszawa: CeDeWu.
6.Jabłoński, M., Jabłoński, A. (2005), Audyt marketingowy jako narzędzie oceny skuteczności i efektywności działań marketingowych. Controlling i Rachunkowość Zarządcza, 2, 9–11.
7.Jagielski, J. (2007). Kontrola administracji publicznej. Warszawa: LexisNexis.
8.Kleine-Doepke, R. (1995). Podstawy zarządzania. Warszawa: C.H.BECK.
9.Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (1997). Dz.U. 2009, nr 114, poz. 946.
10.Kotler, Ph. (2004). Marketing od A do Z. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
11.Martan, L., Wilimowski, J. (1997). Kilka uwag o controllingu i kontroli wewnętrznej. Przegląd Organizacji, 7/8, 54–55.
12.Martyniak, Z. (2002). Historia myśli organizatorskiej. Wybitni autorzy z zakresu organizacji i zarządzania w pierwszej połowie XX w. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
13.Meyer, E., Mann, R. (1994).Controlling w twojej firmie. Skierniewice: Centrum Kreowania Liderów.
14.Mysińska, D. (1996). Potrzeby informacyjne controllingu.W: E. Nowak (red.), Podstawy controllingu (s. 28–38). Wrocław: Akademia Ekonomiczna.
15.Nesterak, J. (2002). Controlling. System oceny centrów odpowiedzialności.Kraków: Anvix.
16.Paczuła, Cz. (1998). Kontrola wewnętrzna w zarządzaniu firmą cz. I. Serwis Finansowo-Księgowy, 31–32.
17.Plezia, J. (1998). System motywacyjny bazujący na koncepcji controllingu. W: H. Błoch (red.), Controlling w praktyce zarządzania. Problemy, projekty, instrumenty, doświadczenia (s. 110– 122). Katowice: Profit.
18.Rzychoń, T. (2013). Skuteczność audytu marketingowego i dylematy pomiaru skuteczności działań marketingowych. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 34/2, 51–63.
19.Sekuła, Z. (1998). Istota controllingu. Organizacja i Kierowanie, 3, 65–77.
20.Sobieska-Karpińska, J., Krypel, K. (2001). Wykorzystanie controllingu przy likwidacji dużego przedsiębiorstwa na przykładzie kopalni węgla kamiennego. Controlling i Rachunkowość Zarządcza, 3, 14–24.
21.Stabryła A. (red.) (2010). System controllingu, monitoringu i audytu. Kraków: Mfiles.pl.
22.Stabryła, A., Wawak, S. (red.) (2012). Metody badania i modele rozwoju organizacji. Kraków: Mfiles.pl.
23.Szaja, M. (2015), Partycypacja lokalnej społeczności w kształtowaniu procesu rozwojowego w gminie. Ekonomiczne Problemy Usług, 118, 281–296.
24.Szaja, M. (2016). Lokalna gospodarka przestrzenna w aspekcie planowania wieloletniego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 6 (84), 99–111.
25.Zieleniewski, J. (1972). Organizacja zespołów ludzkich. Wstęp do teorii organizacji i kierowania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.