Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2018.130-03
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 130 2018
Rola konsumeryzmu w menedżerskiej reorientacji projakościowej na przykładzie branży usług medycznych
(THE ROLE OF CONSUMERISM IN MANAGERIAL QUALITY REORIENTATION ON THE EXAMPLE OF A MEDICAL SERVICE)

Authors: Monika Dobska
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Wydział Zarządzania
Keywords: services service management consumerism quality of service
Data publikacji całości:2018-03-30
Page range:10 (27-36)
Klasyfikacja JEL: M31 M39
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article addresses a significant issue of medical consumerism as a bottom-up movement of patients influencing the need to reorient management in medical services. It points to the need for service idiosyncrasy, ie the ability to perceive the uniqueness of the recipient, while integrating the patient into the process of co-creation of the delivery process. However, the positive impact of medical consumerism, however, is possible with the assumption of: shaping new management competencies of staff, acceptance of the paradigm of relational marketing and consequently changes in the culture of service organization.
Download file

Article file

Bibliography

1.Biegas, T. (2006). Karta Pracowników Służby Zdrowia. Medycyna Praktyczna, 10, 1–10.
2.Dobska, M. (2013). Reorientacja w zarzadzaniu przekształconym podmiotem leczniczym. Poznań: Wyd. UE w Poznaniu.
3.Frączkiewicz-Wronka, A. (2009). Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce ochrony zdrowia. Warszawa: Wolters Kluwer.
4.Frączkiewicz-Wronka, A., Szymaniec, K. (2012). Model interesariuszy w zarządzaniu zmianą w szpitalach. W: Ł. Sułkowski, R. Seliga (red.), Kulturowe determinanty zarządzania szpitalami w Polsce (s. 215–244). Warszawa: Difin.
5.Hajduk, Z. (2011). Ogólna metodologia nauk. Lublin: Wyd. KUL.
6.Hedberg, B., Yakhlef, A., Baumard, Ph. (2002). Managing Imaginary Organizations. A New Perspective on Business. Oxford: Pergamon Press.
7.Heller, M. (2009a). Filozofia nauki. Wprowadzenie. Kraków: Petrus.
8.Heller, M. (2009b). Jak być uczonym? Kraków: Znak.
9.Iwasiński, Ł. (2015). Od kontroli jakości towarów do podstawowych problemów społecznych. O ewolucji konsumeryzmu. Kultura – Historia – Globalizacja, 17, 1–17.
10.Kuciński, K. (red.) (2010). Metodologia nauk ekonomicznych. Dylematy i wyzwania. Warszawa: Difin.
11.Łucewicz, J. (1999). Kultura organizacyjna firmy i jej pomiar. W: S. Chełpa, T. Listwan (red.), Sukces w zarządzaniu. Problemy kadrowo-zarządcze (s. 20–35). Wrocław: Wyd. AE we Wrocławiu.
12.Malczyńska-Biały, M. (2012). Konsumeryzm w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Polityka i Społeczeństwo, 10, 100–108.
13.Paluchowski, W.J. (2002). Czy marketingowi potrzebna jest psychologia? W: K. Rogoziński (red.), Marketing usług profesjonalnych. Wpisanie marketingu w strukturę organizacji usługowej, Materiały z IV konferencji Marketing usług profesjonalnych, 20–21 maja 2002 (s. 1–20). Poznań: Wyd. AE w Poznaniu.
14.Rogoziński, K. (2000). Nowy marketing usług. Poznań: Wyd. AE w Poznaniu.
15.Rogoziński, K. (2002). Potrójny syndrom marketingowej ślepoty i jego przezwyciężanie (na przykładzie usług profesjonalnych). W: K. Rogoziński (red.), Marketing usług profesjonalnych. Wpisanie marketingu w strukturę organizacji usługowej, Materiały z IV konferencji Marketing usług profesjonalnych, 20–21 maja 2002 (s. 20–21). Poznań: Wyd. AE w Poznaniu.
16.Rogoziński, K. (2012a). Jedna kultura organizacji usługowej i cztery podstawowe kultury organizacyjne. W: K. Rogoziński, A. Panasiuk (red.), Zarządzanie organizacjami usługowymi
17.(s. 1–15). Poznań: Wyd. UE w Poznaniu.
18.Rogoziński, K. (2012b). Kompetencje menedżera organizacji usługowej. W: K. Rogoziński, A. Panasiuk (red.), Zarządzanie organizacjami usługowymi (s. 1–15). Poznań: Wyd. UE w Poznaniu.
19.Sieńko, A. (2006). Prawo ochrony zdrowia. Warszawa: Wolters Kluwer.
20.Sikorski, C. (1998). Zachowania ludzi w organizacji. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
21.Sikorski, C. (2012). Znaczenie kultury organizacyjnej w szpitalu. W: Ł. Sułkowski, R. Seliga (red.), Kulturowe determinanty zarządzania szpitalami w Polsce (s. 35–45). Warszawa: Difin.
22.Włodarczyk, W.C. (2010). Wprowadzenie do polityki zdrowotnej. Warszawa: Wolters Kluwer.
23.Wrońska, I. (1997). Rola społeczno-zawodowa pielęgniarki. Studium z zakresu współczesnego pielęgniarstwa. Warszawa: Centrum Edukacji.
24.Zaremba-Warnke, S. (2012). Konsumeryzm a procesy integracji i dezintegracji. Ekonomia i Prawo, VIII (1), 23–45.
25.Zbiegień-Maciąg, L. (1999). Kultura w organizacji, identyfikacja kultury znanych firm. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.