Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2016.122-23
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 122 2016
Przetwarzanie wiedzy nieustrukturalizowanej w obszarze e-bankingu
(An unstructured knowledge processing in e-banking)

Authors: Marcin Hernes
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Anna Chojnacka-Komorowska
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Kamal Matouk
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Keywords: e-banking unstructured knowledge processing cognitive agents
Data publikacji całości:2016
Page range:12 (247-258)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Dynamic development of e-banking caused extremely difficult to make a choice, by individual user, which services to use. In cyberspace it is possible to find many opinions about these services, but their reading, objectively evaluating and comparing them with each other is very time consuming and subject to high possibility of error or not find major reviews in terms of decision making by user. It is therefore necessary to automated processing of unstructured knowledge (in particular customer opinions) associated with e-banking. The purpose of this paper is to analyze an unstructured knowledge processing capabilities in the area of e-banking using cognitive agents.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bytniewski A., Hernes M. (2014), Analiza opinii klientów o produkcie dokonywana w kognitywnym zintegrowanym systemie informatycznym zarządzania,
2.w: Systemy Wspomagania Organizacji, red. T. Porębska-Miąc, H. Sroka, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
3.Chojnacka-Komorowska A. (2013), Rozwój bankowości elektronicznej w Polsce, w: Systemy informatyczne a rozwój społeczeństwa informacyjnego, red. A. Bytniewski, Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
4.Duch W. (2010), Architektury kognitywne, czyli jak zbudować sztuczny umysł,
5.w: Neurocybernetyka teoretyczna, red. R. Tadeusiewicz, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
6.Electronic Banking: The Ultimate guide to business and technology of online banking (2001), SCN Education B.V.
7.Franklin S., Patterson F.G. (2006), The LIDA architecture: Adding new modes of learn-ing to an intelligent, autonomous, software agent, w: Proceedings of the International Conference on Integrated Design and Process Technology, San Diego: Society for Design and Process Science.
8.Gospodarka elektroniczna w bankach. Elektroniczne usługi finansowe w Polsce
9.w przededniu akcesji do UE, http://www.zbp.pl/photo/ftb/elektroniczna_ w_bankach.pdf [dostęp 26.03.2012].
10.Hernes M. (2015), Performance Evaluation of the Customer Relationship Ma-nagement Agent’s in a Cognitive Integrated Management Support System. Transac-tions on Computational Collective Intelligence, XVIII, LNCS 9240, Springer.
11.Janczyk-Strzała E. (2011), Rozwój i przyszłość bankowości elektronicznej w Polsce, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu nr 25/2011.
12.Kwaśnik W. (2004), Ekonomiczne problemy bankowości elektronicznej, CBKE
13.e-biuletyn 3/2004, http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/24747/Ekonomiczne _problemy.pdf [dostęp 26.12.2015].
14.Łapczyński A. (2010), Systemy ekstrakcji informacji, Zeszyt Naukowy nr 814, Kraków, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
15.Macierzyński M. (2012), Fazy rozwoju bankowości internetowej, http://www.
16.prnews.pl [dostęp 26.03.2012].
17.Młynik P. (2012), Javatech. Systemy bankowości internetowej, http://www.
18.javatech.com.pl/fs/client/jt/doc/raport_eBanking.pdf [dostęp 30.03.2012].
19.Pham L.V., Pham S.B. (2012), Information extraction for Vietnamese real estate adver-tisements. Fourth International Conference on Knowledge and Systems Engineering (KSE), Danang.
20.Rozwój bankowości elektronicznej zależy od upowszechnienia szybkiego Internetu, http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/561222,rozwoj_bankowosci_elektronicznej_zalezy_od_upowszechnienia_szybkiego_internetu.html [dostęp 26.03.2012].
21.Shah M., Clarke S. (2009), E-Banking Management: Issues, Solutions, and Strategies, New York: IGI Global, Hershey.
22.Sołdacki P. (2006), Zastosowanie metod płytkiej analizy tekstu do przetwarzania do-kumentów w języku polskim, rozprawa doktorska, Warszawa: Politechnika Warszaw-ska.
23.Szpringer W. (2002), E-commerce, e-banking. Wyzwania globalizacji, Warszawa: Difin.
24.Talecka A., Niczyporuk P. (2004), Bankowość. System bankowy i usługi, Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku.