Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2016.122-15
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 122 2016
Cena a wartość w gospodarce cyfrowej – wybrane problemy
(Price and value in digital economy – some problems)

Authors: Aleksander Z. Wassilew
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Keywords: data information cost value price
Data publikacji całości:2016
Page range:12 (165-176)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In the digital economy different digital forms are created, distributed, exchanged, used. The nature of these products also changes the nature of the market. Creating binary objects is time- and labor-consuming, but easier to distribute. These are public goods, but their value (utility) in use for a decision, or entertainment, is subjective. Value is a broader concept than the price.
Download file

Article file

Bibliography

1.Anderson C. (2011), Za darmo, Kraków: Znak.
2.Baird D. (1997), Scientific Instrument Making, Epistemology, And The Conflict Between Gift And Commodity Economies, https://scholar.lib.vt.edu/
3.ejournals/SPT/v2n3n4/pdf/baird.pdf [dostęp 14.01.2016].
4.Barbrook R. (2009), Przyszłości wyobrażone. Od myślącej maszyny do globalnej wio-ski, Warszawa: Muza.
5.Barbrook R. (2003), The gift of the Net, http://www.open democracy.net/media-informationwar/article_1468.jsp [dostęp 9.01.2016].
6.Barbrook R. (2007), Giving is Receiving, http://www.imaginaryfutures.net/
7.2007/04/06/giving-is-receivin/ [dostęp 9.01.2016].
8.Baruch B.M., http://topfamousquotes.com/bernard-baruch-quotes/ [dostęp 12.01.2016].
9.Baudrillard J. (1975), The Mirror of Production, St. Louis: Telos Press.
10.Berking H. (1996), Solitary individualism: the moral impact of cultural modernisation in late modernity, w: Risk, Environment and Modernity, red. S. Lash, B. Szerszynski, B. Wynne, London: Sage.
11.Cascone P. (2015), Digital Prophesy, https://www.linkedin.com/pulse/digital-prophesy-peter-cascone [dostęp 8.01.2016].
12.Chang H. (2015), Ekonomia. Instrukcja obsługi, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
13.Czaplewski M. (2011), Dobra informacyjne i ich podstawowe cechy ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 650, Ekonomiczne Problemy Usług nr 67, t. 1, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
14.Fournier L. (2014), Towards a Zero Marginal Cost Economy, http://arxiv.org/
15.pdf/1405.2051.pdf [dostęp 08.01.2016].
16.Hojda P.H., Cena informacji – jak ją ustalić, http://rynekinformacji.pl/cena-informacji-ustalic/ [dostęp 09.01.2016].
17.IW, http://www.inzynieriawiedzy.pl/wiedza/wiedza-informacje-dane [dostęp 09.01.2016].
18.MAN, http://www.manperion.com/zarządzanie-informacją-zi/informacja-w-biznesie/etapy-produkcji-informacji/ [dostęp 10.01.2016].
19.McMullen R.M. (1973), Information – value and cost, „Journal of the American Socie-ty for Information Science”, Sept-Oct, za: A.J. Harley (1975), The price and value of information, „Proceedings of the Royal Society of Medicine”, No. 68(11).
20.Negroponte N. (1996), Being digital. Vintage, https://books.google.pl/
21.books?id=TDXqBQAAQBAJ [dostęp 08.01.2016].
22.NG (2015), http://mfiles.pl/pl/index.php/Nowa_gospodarka [dostęp 08.01.2016].
23.Nuwer R. (2016), Co mówi o nas Twitter, „Świat Nauki”, nr 1.
24.Olender-Skorek M., Wydro K.B. (2007), Wartość informacji, „Telekomunikacja i Techniki Komunikacyjne”, nr 1–2.
25.Oleński J. (2003), Ekonomika informacji. Metody, Warszawa: PWN.
26.Patel R. (2010), Wartość niczego. Jak przekształcić społeczeństwo rynkowe i na nowo zdefiniować demokrację, Warszawa: Muza.
27.Rainie L., Wellman B. (2012), Networked. The new social operating system, https://books.google.pl/books?id=bYJGna0AhdAC [dostęp 14.01.2016].
28.Sala J., Tańska H. (2011), Syndrom „kota w worku” w społeczeństwie informacyjnym, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 656, Studia Informatica nr 28 Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
29.Strange S. (1986), Casino Capitalism, Oxford: Blackwell.
30.Urry J. (2009), Socjologia mobilności, Warszawa: PWN.
31.Vaughan G. (1991), The Gift Economy, http://www.gift-economy.com/
32.articlesAndEssays/thegifteconomy.html [dostęp 08.01.2016].
33.Кънчев Г. (2016), Гутенберг, Зукърбърг и цената на информацията, http://www.dw.com/bg/гутенберг-зукърбърг-и-цената-на-информацията/a-15912038 [dostęp 09.01.2016].