Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2019.1.45-04
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 1 (45) 2019
Regional tourism organizations in Poland: models of operation and cooperation with the environment. relation systems and features

Authors: Wojciech Fedyk
University School of Physical Education in Wrocław

Mariusz Sołtysik
University School of Physical Education in Wrocław
Keywords: organization system tourism organization environment cooperation
Data publikacji całości:2019-09-10
Page range:13 (39-51)
Klasyfikacja JEL: Z30 L30 L83
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The authors present the results of the identification of features that distinguish regional tourism organizations (RTOs) and confirm their affiliation to an organization system, as well as an assessment of models of RTOs functioning in Poland and their cooperation with the environment, at the background of various concepts of the systems and types of an organization’s relations with stakeholders in close and distant environment. The analysis proves that the principles, forms and intensity of RTOs’ cooperation with their environment can impact on the operation effectiveness of these organizations.
Download file

Article file

Bibliography

1.Ackoff, R.L. (1973). O systemie pojęć systemowych. Prakseologia, 2 (46), 25-46.
2.Argyris, C. (1965). Zrozumienie zachowania ludzkiego w organizacji; jeden punkt widzenia. In: M. Haire (ed.),
3.Nowoczesna teoria organizacji (ch. 5). Warsaw: PWN.
4.Bielski, M. (1996). Organizacje — istota, struktura, procesy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Bogacz-Wojtanowska, E. (2008). Funkcjonowanie przedsiębiorstwa społecznego w otoczeniu. Ekonomia Społeczna, 2, 19-25.
5.Bolesta-Kukułka, K. (1993). Jak patrzeć na świat organizacji. Warsaw: PWN.
6.Bolesta-Kukułka, K. (1997). Świat organizacji. In: A. K. Koźmiński, W. Piotrowski (eds.), Zarządzanie. Teoria i praktyka (pp. 74-79). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7.Bratnicki, M. (2006). Transformacja przedsiębiorstwa. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
8.Chajęcki, A., Krzakiewicz, C., Chajęcki, M. (2012). Elastyczność organizacji a turbulentne otoczenie. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 737, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 56, 9-36.
9.Czarnecka, A., Słocińska, A. (2010). Nowoczesne struktury organizacyjne a zarządzanie wiedza i innowacyjnością. In: R. Knosala (ed.), Komputerowo zintegrowane zarządzanie, vol. 1 (pp. 287-296). Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.
10.Fedyk, W. (2018a). Cele gospodarcze regionalnych organizacji turystycznych w Polsce. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 2 (42), 157-164.
11.Fedyk, W. (2019). Ochrona przyrody w działalności regionalnych organizacji turystycznych w Polsce. In: M. Nocoń, T. Pasierbek, J. Sobczuk, B. Walas (eds.), Parki narodowe i otoczenie społeczno-gospodarcze. Skazani na dialog (pp. 203-218). Sucha Beskidzka: Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej.
12.Fedyk, W. (2018b). Regionalne organizacje turystyczne jako Destination Management Company - probiznesowy model działania. Folia Turistica, 47, 27-52.
13.Fedyk, W. (2015). Struktura zarządów regionalnych organizacji turystycznych w Polsce jako uwarunkowanie skuteczności działania organizacji. Rozprawy Naukowe AWF we Wrocławiu, 51, 26-37.
14.Fedyk, W., Kachniewska, M. (2016). Uwarunkowania skuteczności funkcjonowania regionalnych organizacji turystyc¬znych w Polsce w formule klastrów turystycznych. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1 (33), 135-150.
15.Fedyk, W., Meyer, B., Potocki, J. (2017). Nowa koncepcja zarządzania regionami turystycznymi. Studia Oeconomia Posnaniensia, 4 (4), 50-81.
16.Fedyk, W., Morawski, M. (2014). Regionalne organizacje turystyczne - organizacjami współpracy. Prawda czy fałsz?
17.Folia Turistica, 32, 241-274.
18.Fedyk, W., Morawski, M. (2016). Uwarunkowania skuteczności funkcjonowania regionalnych organizacji turystycznych w obszarach recepcji turystycznej w Polsce. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1 (33), 107-124.
19.Fedyk, W., Morawski, M., Morawska-Bąkowska, U., Langer, F., Jandova, S. (2018). Model of cooperation in the net¬work of non-enterprise organizations on the example of Regional Tourist Organizations in Poland. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 4 (44) (in press).
20.Flaszewska, S., Zakrzewska-Bielawska, A. (2013). Elastyczność struktury organizacyjnej przedsiębiorstw opartych na wiedzy. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 4 (49), 39-50.
21.Griffin, R.W. (2004). Podstawy zarządzania organizacjami. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
22.Jamka, B. (2011). Wartości a model biznesowy zarządzania różnorodnością. Master of Business Administration, 6 (113), 65-75.
23.Jednoralska, A. (2012). Budowa i diagnoza organizacji uczących się. In: B. Glinka, M. Kostera (eds.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania (pp. 471-487). Warsaw: Wolters Kluwer Business.
24.Kaczmarek, B. (2001). Organizacje. Polityka. Władza. Struktury. Warsaw: Międzynarodowa Szkoła Menedżerów.
25.Kaczmarek, B. (2012). Organizacja ucząca się jako nowa wartość firmy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego,
26.737, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 56, 457-479.
27.Korzeniowski, L. (2005). Menedżment. Podstawy zarządzania. Cracow: EAS.
28.Kotarbiński, T. (1975). Traktat o dobrej robocie. Wrocław: Ossolineum.
29.Koźmiński, A.K. (ed.) (1983). Współczesne teorie organizacji. Warsaw: PWN.
30.Kożuch, B. (2007). Nauka o organizacji. Warsaw: CeDeWu.
31.Krupski, R. (2006). Elastyczność organizacji - elementy teorii. Zeszyty Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, 2 (9), 4-11.
32.Krupski, R. (ed.) (2008). Elastyczność organizacji. Wrocław: UE.
33.Krzyżanowski, L. (1999). O podstawach kierowania organizacjami inaczej, paradygmaty, metafory, modele, filozofia, metodologia, dylematy, trendy. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
34.Krzyżanowski, L. (1994). Podstawy nauk o organizacji i zarządzaniu. Warsaw: PWN.
35.Leavitt, H.J. (1965). Applied organization change in industry: structural, technical and human approaches. In: J.G. March (ed.), Handbook of organization (pp. 1144-1170). Chicago: Rand McNally & Co.
36.Nalepka, A., Bak, J. (2012). Model systemu wczesnego rozpoznania zmian otoczenia organizacji wspomagającego infor¬macyjnie decyzje strategiczne. In: A. Stabryła, S. Wawaka (eds.), Metody badania i modele rozwoju organizacji (pp. 141-153). Cracow: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
37.Osbert-Pociecha, G. (2011). Proces organizacyjnego uczenia się jako sposób na niepewność. Master of Business Administration, 3 (110), 49-62.
38.Pasieczny, L. (ed.) (1981). Encyklopedia organizacji i zarządzania. Warsaw: PWN.
39.Perechuda, K., Sobińska, M. (ed.) (2008). Scenariusze, dialogi i procesy zarządzania wiedzą. Warsaw: Difin.
40.Peszko, A. (2002). Podstawy zarządzania organizacjami. Cracow: Akademia Górniczo-Hutnicza im. S. Staszica.
41.Puchalski, J. (2008). Podstawy nauki o organizacji. Wrocław: Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. T. Kościuszki.
42.Rosińska, M. (2008). Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa w oparciu o teorie instytucjonalne - koncepcja „instytucjon¬alizmu organizacyjnego przedsiębiorstw”. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, 221, 257—275.
43.Szacka, B. (2003). Wprowadzenie do socjologii. Warsaw: Oficyna Naukowa.
44.Waterman, R., Peters, T. (1986). W poszukiwaniu doskonałości w biznesie. Cz. IV: System wartości. Wektory. Miesięcznik Społeczno-Ekonomiczny PTE, 11/12, 39-43.
45.Zieleniewski, J. (1976). Organizacja zespołów ludzkich. Warsaw: PWN.