Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2018.4.44-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 4 (44) 2018
"Roztocze - witalnosc z natury" brand as an indicator of abiotic assets in marketing slogans and tourism products

Authors: TERESA BRZEZIŃSKA-WÓJCIK
Maria Curie Skłodowska University in Lublin Faculty of Earth Sciences and Spatial Management
Keywords: brand abiotic assets promotion tourism product Roztocze region
Data publikacji całości:2018-12-20
Page range:11 (57-67)
Klasyfikacja JEL: Z32
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The study presents the results of evaluation of the “Roztocze - Witalnosc z natury” brand as an indicator of the abiotic assets of the region reflected in marketing slogans and tourism products. The study goals were achieved using the query and stocktaking methods, screening, and analysis of opportunities for development. The results indicate that the most frequently mentioned abiotic elements include landscape (hills, valleys, and Cretaceous, Eocene, and Miocene rock outcrops) and recreational (groundwaters) assets. There is no indication of specialist assets. The abiotic assets are most widely identified in Roztocze Tomaszowskie. The marketing slogans mainly refer to recreational (streams, Roztocze wave, kayaks, sunny beaches) and landscape (quarries, rock and fossil outcrops) assets. The tourism offer proposes primarily trail-products; in turn, there are no area-products or object-products evoking memories of the brand and Roztocze as a tourist region.
Download file

Article file

Bibliography

1.Atlas statystyczny Polski (2018). Warsaw: Główny Urząd Statystyczny.
2.Błażejczyk, K., Kunert, A. (2011). Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji i turystyki w Polsce. Warsaw: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego Polskiej Akademii Nauk.
3.Bogdanowski, J. (1971). Wstępne rozeznanie krajobrazów o przewadze elementów naturalnych i kulturowych (mapa). Warsaw: Biuletyn Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Przestrzennego Polskiej Akademii Nauk, book 68.
4.Brzezińska-Wójcik, T. (2017). Zasoby przyrody nieożywionej Roztocza jako podstawa kreowania obszarowego produktu turystycznego. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Turystyki i Języków Obcych w Warszawie. Turystyka i Rekreacja 2(20), 5-22.
5.Brzezińska-Wójcik, T. (2018a). Use of biotic resources of Roztocze in tourism offers in the context of the theoretical con¬cept of tourism area product. Polish Journal of Natural Sciences, 3 (33), 455-485.
6.Brzezińska-Wójcik, T. (2018b). Marka „Roztocze - Witalność z natury” jako identyfikator walorów przyrody ożywionej regionu w hasłach marketingowych i produktach turystycznych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 535, 9-25.
7.Buraczyński, J. (1995). Regiony geomorfologiczne Roztocza. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, B, 48, 59-73.
8.Chmiel, S., Michalczyk, Z., Turczyński, M. (1997). Ocena jakości wód podziemnych i powierzchniowych Roztocza.
9.Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, B, 52, 77-102.
10.Chmielewski, T., Sowińska-Świerkosz, B., Kułak, A., Chmielewski, S. (2014). Krajobrazy Roztocza: dziedzictwo natury i kultury. Lublin: Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie.
11.Ciężkowski, W., Porwisz, B., Zuber, A. (2003). Geneza i wiek wód siarczkowych Horyńca Zdroju i Ratoszyna. Współczesne Problemy Hydrogeologii, 9 (part 2), 95-102.
12.Dwyer, L., Chulwon, K. (2003). Destination competitiveness: determinants and indicators. Current Issues in Tourism, 5
13.(6) , 369-413.
14.Dziedzic, E. (1998). Obszar recepcji turystycznej jako przedmiot zarządzania strategicznego. Warsaw: Szkoła Główna Handlowa.
15.Fedyk, W., Gruszka, I., Krajewska-Smardz, A. (2014). Ocena wizerunku marki turystycznej Polski według opinii ob¬cokrajowców. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 45, 196-203.
16.Główne problemy rozwoju turystyki zimowej w Polsce. Materiały z Ogólnopolskiego Seminarium zorganizowanego przez Pracownię Krakowską Zakładu Zagospodarowania Turystycznego GKKFiT w dniach 18 i 19IV1972 w Krakowie (1973). Warsaw: Instytut Turystyki.
17.Hankinson, G. (2004). Relational network brands: Towards a conceptual model of place brands. Journal of Vacation Marketing, 2 (10), 109-121.
18.Informator turystyczny powiatu tomaszowskiego [no publication year]. Tomaszów Lubelski: Powiat Tomaszowski. Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2010). Produkt turystyczny. Warsaw: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Kaszewski, B.M. 2008. Klimat. In: S. Uziak, R. Turski (eds.), Środowisko Przyrodnicze Lubelszczyzny (pp. 75-111).
19.Lublin: Lubelskie Towarzystwo Naukowe.
20.Klasyfikacja gmin pod względem występowania zagrożeń środowiska (weryfikacja obszarów ekologicznego zagrożenia) (1995). Warsaw: Główny Inspektorat Ochrony Środowiska.
21.Kozak, M., Baloglu, S. (2011). Managing and marketing tourism destinations: strategies to gain a competitive edge. New York: Routledge.
22.Kozłowska-Szczęsna, T. (1991). Antropoklimat Polski (próba syntezy). Zeszyty Instytutu Geografii i Przestrzennego
23.Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk, l (1), 1-64.
24.Kuczmarski, M. (1984). Możliwości wykorzystania usłonecznienia do celów helioterapii w Polsce. Dokumentacja
25.Geograficzna, 1—2, 117-137.
26.Kula, S. 2012. Percepcja i wykorzystanie walorów turystycznych Roztocza przez osoby odwiedzające region. In: D. Jegorow, A. Niedużak (eds.), Wpływ sektora B+R na wzrost polskiej konkurencyjności polskiej gospodarki pop¬rzez rozwój innowacji, t. 1 (pp. 55-65). Chełm: Wydawnictwo CIVIS.
27.Lewandowska, A., Panasiuk, A. (2005). Marka turystyczna. In: A. Panasiuk (ed.), Marketing usług turystycznych (pp. 88-91). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
28.Lijewski, T., Mikułowski, B., Wyrzykowski, J. (2002). Geografia turystyki Polski. Warsaw: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
29.Łuczak, M. (2011). Branding miejsca turystycznego na przykładzie Gdańska. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 663. Ekonomiczne problemy usług, 75, 73-87.
30.Magiczne Roztocze (2012). Zamość: Biuro Turystyczne QUAND.
31.Magiczne Roztocze (2013). Zamość: Biuro Turystyczne QUAND.
32.Magiczne Roztocze (2014). Zamość: Biuro Turystyczne QUAND.
33.Magiczne Roztocze (2015). Zamość: Biuro Turystyczne QUAND.
34.Magiczne Roztocze (2016). Zamość: Biuro Turystyczne QUAND.
35.Magiczne Roztocze (2017). Zamość: Biuro Turystyczne QUAND.
36.Magiczne Roztocze (2018). Zamość: Biuro Turystyczne QUAND.
37.Marka „Roztocze witalność z natury”. Zamość: Lokalna Organizacja Turystyczna Roztocze. Retrieved from: http://www. roztoczewita.pl/lot-roztocze/marka-roztocze (15.02.2018).
38.Michalczyk, Z. (ed.), (1996). Źródła Roztocza. Monografia hydrograficzna. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii- Skłodowskiej Curie.
39.Mleczek, T. (2009). Jaskinie Roztocza Południowego - stan rozpoznania. In: M. Szelerewicz, J. Urban, R. Dobrowolski (eds.), Materiały 43. Sympozjum Speleologicznego. Zamość, 24-25.
40.Oferty turystyczne — Region Lubelski, 2018/2019. Lublin: Wydawnictwo Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna.
41.Panasiuk, A. (ed.) (2013). Marketing w turystyce i rekreacji. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
42.Panasiuk, A. (2014). Rynek turystyczny. Studium strukturalne. Warsaw: Difin.
43.Pilarczyk, B. (2010). Komunikacja marketingowa jako sposób osiągania przewagi konkurencyjnej na rynku, In: B. Pilarczyk, Z. Waśkowski (eds.), Komunikacja rynkowa — skuteczne narzędzia i obszary zastosowania (pp. 117-126). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
44.Pringle, H., Gordon, W. (2008). Zarządzanie marką. Jak wypromować rozpoznawalną markę. Rebis: Poznań.
45.Raport o stanie środowiska województwa lubelskiego w 2017 roku (2018). Lublin: Biblioteka Monitoringu Środowiska.
46.Roztocze. Informator turystyczny (2010-2011). Tomaszów Lubelski: Wydawnictwo Lokalnej Organizacji Turystycznej „Roztocze”.
47.Rydzewski, P. (2012). Perspektywy rozwoju gospodarczego oraz aktywność zawodowa mieszkańców gminy Horyniec- Zdrój. Raport z badań. Lublin: Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie.
48.Stan środowiska w Polsce. Raport 2014 (2014). Warsaw: Biblioteka Monitoringu Środowiska.
49.Strategia marki regionu Roztocze (no publication year). Niemce: Synergia sp. z o.o.
50.Tabor, K. (2009). Turystyka uzdrowiskowa na przykładzie Horyńca Zdroju. In: A. Balińska (ed.) Potencjał turystyczny regionów (pp.109-117). Warsaw: Wydawnictwo FAPA.
51.Walas, B. (2001). Marka turystyczna miast i regionów. Rynek Turystyczny, 11-12.
52.Wanagos, M. (2012). Kształtowanie wizerunku miasta na przykładzie działań samorządowych Gdyni. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 709. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 23, 299-313.
53.Woods, M., Deegan, J. (2003). A warm welcome for destination quality brand: the example of Pays Cathare region.
54.International Journal of Tourism Research, 4 (5), 269-282.
55.Wyrzykowski, J. (1984). Optymalne okresy użytkowania turystycznego walorów wypoczynkowych środowiska przyrod¬niczego Polski. Acta Universitatis Wratislaviensis, 656. Studia Geograficzne, 44.