Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2018.2.42-08
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 2 (42) 2018
Kooperacja w klastrach turystycznych
(Cooperation in tourism clusters)

Authors: KATARZYNA KŁADŹ-POSTOLSKA
Akademia Wychowania Fizycznego im. Józefa Piłsudskiego w Warszawie Filia w Białej Podlaskiej, Wydział Turystyki i Zdrowia

MICHAŁ BIEGAJŁO
Akademia Wychowania Fizycznego im. Józefa Piłsudskiego w Warszawie Filia w Białej Podlaskiej, Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu
Keywords: cooperation tourism forms of collaboration clusters
Data publikacji całości:2018-06-20
Page range:10 (79-88)
Klasyfikacja JEL: D22 Z31 Z32
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The main objective of the study is to demonstrate the character of cooperation links between enterprises concentrated around tourism industry. Theoretical analysis is supported by own research. To this end, own questionnaires were used. Surveys were conducted among 60 tourist enterprises declaring affiliation with tourism clusters. The research hypothesis of this article is that cooperation in tourism clusters consists of implementation of joint marketing projects and the main form of knowledge movement is participation in tourism fairs, conferences and study visits. The results of the analysis show that the entities of tourism clusters actively work together recognizing the advantages of: cooperation, joint promotion as well as exchange of knowledge and experiences during business meetings.
Download file

Article file

Bibliography

1.Anderson, J.C., Narus, J.A. (1990). A model of distributor firm and manufacturer firm working partnerships. Journal of Marketing, 1 (54), 45-58.
2.Bengtsson, M., Kock, S. (1999). Cooperation and Competition in Relationships between Competitors in Business Networks. Journal of Business & Industrial Marketing, 3 (14), 178-191.
3.Dębski, M. (2014). Klaster jako czynnik rozwoju konkurencyjności destynacji turystycznej. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 4 (15), 51-66.
4.European Commission (2002). Regional Clusters in Europe. Observatory of European SMEs, 3.
5.Famielec, J. (1997). Strategie rozwoju przedsiębiorstw. Kraków: Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
6.Ferreira, J., Estevao, C. (2009). Regional Competitiveness of Tourism Cluster: A Conceptual Model Proposal. Tourism and Management Studies. Pobrano z: https://mpra.ub.uni-muenchen.de/14853/1/ (2.02.2018).
7.Górzyński, M., Pander, W., Koć, P. (2006). Tworzenie związków kooperacyjnych między MSP oraz MSP i instytucjami otoczenia biznesu. Warszawa: PARP.
8.Kowalski, A.M. (2011). Wpływ kryzysu gospodarczego na procesy współpracy i konkurencji. Master of Business Administration, 2 (109), 30-42.
9.Malakauskaite, A., Navickas, V. (2010). The Role of Clusters in the formation Process of Tourism Sector Competitiv- ness: Conceptual Novelties. Economics and Management, 15, 149-154.
10.Meyer, B. (2014). Efekty współdziałania podmiotów gospodarki turystycznej. W: A. Panasiuk (red.), Fundusze Unii Europejskiej w gospodarce turystycznej (s. 103-105). Warszawa: Difin.
11.Panasiuk, A. (2006). Integracja działań samorządu terytorialnego i podmiotów sektora turystycznego jako warunek rozwoju gospodarki turystycznej. W: S. Wodejko (red.), Gospodarka turystyczna a grupy interesu (s. 98-107). Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
12.Podobiński, A. (2004). Marketingowe czynniki rozwoju sprzedaży wyrobów przemysłowych. Kraków: Uczelnianie Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH.
13.Porter, M.E. (2001). Porter o konkurencji. Warszawa: PWE.
14.Rapacz, A., Gryszel, P., Jaremen, D. (2011). Możliwości współpracy podmiotów gospodarki turystycznej w percepcji właścicieli przedsiębiorstw turystycznych działających w Karpaczu. W: A. Rapacz (red.), Gospodarka turystycz¬na w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca (s. 504-514). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
15.Rapacz, A., Jaremen, D., Gryszel, P. (2010). Dolina Pałaców i Ogrodów jako przejaw współpracy na rynku turystycznym. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 4 (9), 413-421.
16.Soliński, T. (2010). Innowacyjne zarządzanie rozwojem turystyki. W: J. Krupa (red.), Innowacyjność w turystyce (s. 98-114). Rzeszów: Procarpathia.