Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2015.3.31-09
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 3 (31) 2015
Using Conceptions of Knowledge Management in Selected Travel Agencies in the Tarnów Sub-Region

Authors: Agnieszka Gawlik
Institute of Tourism and Recreation, Opole University of Technology

Daniel Puciato
Institute of Tourism, Wrocław School of Banking
Keywords: knowledge management concept tourism enterprises travel agencies Tarnowski Subregion
Data publikacji całości:2015
Page range:20 (159-178)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Globalization of economy, technological development and increasing competition about limited resources make tangible values, including knowledge, the key factor in economic growth. These phenomena influence national economies, households and enterprises. As a result, an increasing group of business entities, including also tourism companies, use the concept of knowledge management. The aim of this thesis is to analyse knowledge management performed by selected travel agencies from Tarnowski Subregion. Two main research methods are used in the thesis: documentation research method and diagnostic survey method. Based on the documentation method and using data from the secondary sources, one has made an inventory of travel agencies located in Tarnowski Subregion. Then, based on the diagnostic survey method and by means of questionnaire technique a research has been carried out on use of knowledge management at 44 travel agencies. The surveyed owners or managers of travel agencies indicated financial resources, then human resources and tangible resources (knowledge, patents, know how) as the most important groups of resources. Knowledge management is the most popular concept of management used at the surveyed travel agencies. Using and acquiring knowledge are the processes most frequently realized within this method. The most often used knowledge management tools there are: intranet, document management systems and workflow systems. According to the respondents, knowledge resources and trust-based interpersonal relations are the most important areas of knowledge management at their enterprises. It seems that large significance of the issues discussed in the thesis makes reasonable to continue research on this subject area.
Download file

Article file

Bibliography

1.Grudzewski W., Hejduk I., Zarządzanie wiedzą w organizacjach, “E-mentor” 2005, No. 8.
2.Jemielniak D., Koźmiński A., Zarządzanie wiedzą, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
3.Kaczmarek B., Walczak W., Zarządzanie wiedzą we współczesnych przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
4.Konieczna-Domańska A., Gospodarka turystyczna, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa 2012.
5.Konieczna-Domańska A., Biura podróży na rynku turystycznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
6.Łobos K., Puciato D., Dekalog współczesnego zarządzania. Najnowsze nurty, koncepcje, metody, Difin, Warszawa 2013.
7.Meyer B., Obsługa ruchu turystycznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
8.Mikuła B., Zadania organizacji w zakresie zarządzania wiedzą, “E-mentor” 2006, No. 17.
9.Morawski M., Przedsiębiorstwo zorientowane na wiedzę, “E-mentor” 2006, No. 16.
10.Mrozowicz K., Puciato D., Geneza i agonia organizacji. Studium atrofii pośredników turystycznych w świetle analizy strukturalnej rynku turystycznego Podkarpacia, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Turystyki No. 18, Szczecin 2012.
11.Panasiuk A., Gospodarka turystyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
12.Panasiuk A., Ekonomika turystyki i rekreacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
13.Perechuda K., Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym. Wizualizacja i kompozycja, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2005.
14.Perechuda K., Sobińska M., Scenariusze, dialogi i procesy zarządzania wiedzą, Difin, Warszawa 2008.
15.Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
16.Puciato D., Wykorzystanie zarządzania wiedzą w wybranych przedsiębiorstwach turystycznych z województwa opolskiego, “Folia Turistica” 2012, No. 26.
17.Puciato D., Endogeniczne uwarunkowania metod i technik zarządzania wykorzystywanych w przedsiębiorstwach hotelowych z Wrocławia, “Handel Wewnętrzny” 2013, No. 5.
18.Puciato D., Goranczewski B., Łoś A., Innowacje w biurach podróży, “Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” 2011, No. 7.
19.Puciato D., Łoś A., Mrozowicz K., Franchising as a way of reducing moral hazard in the tourism market, “Argumenta Oeconomica” 2013, No. 1 (30).
20.Sopińska A., Wachowiak P., Modele zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, “E-mentor” 2006, No. 14.
21.Szymańska E., Biura podróży na rynku usług turystycznych, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok 2009.
22.Żmigrodzki M., Metodyka zarządzania wiedzą, “E-mentor” 2006, No. 13.