Colloquia Theologica Ottoniana

ISSN: 1731-0555     eISSN: 2353-2998    OAI    DOI: 10.18276/cto.2016.2-07
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / 2/2016
Katechetyczna formacja sumienia w warunkach sekularyzaji moralności
(Catechetical formation of conscience in the conditions of the secularization of morality)

Authors: Andrzej Potocki
Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego
Keywords: catechesis education of conscience the secularization of morality youth
Data publikacji całości:2016
Page range:31 (111-141)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Education of conscience occupies a central place in moral education. It is not now an easy task, among other things, due to strong today, pointing out the process of secularization of morality, thus emancipating the views, attitudes, moral behavior from the influence of religion, especially from the religious justifications type. Modern man in the autonomy of conscience, individualized assessments and reaching for their moral choices wants to be seen as a personal way to unfettered freedom. It happens that a person simply does not want to be brought up. One of the basic resources of the Church in its educational ministry is catechesis. The author looks at the first phenomenon of conscience, and his ties to the truth and freedom (point 1), then the phenomenon of secularization of morality in Polish conditions (point 2), and finally catechesis, in the course of which is to pursue the formation of conscience (point 3). Thus, the analysis is carried out in various conventions of research: successively in the ethical, sociological and catechetical.
Download file

Article file

Bibliography

1.Boguszewski R., Religijność i moralność w społeczeństwie polskim: zależność czy autonomia? Studium socjologiczne, Toruń 2012.
2.Ceglarek R., Sztaba M. (red.), Być człowiekiem sumienia. Interdyscyplinarny namysł nad fenomenem sumienia, Częstochowa 2015.
3.Dziekoński S., Wychowanie moralne w katechezie, w: J. Stala (red.), Katechetyka materialna, Tarnów 2002, s. 135–193.
4.Jagiełło J., Zuziak W. (red.), Sumienie w świecie wolności, Kraków 2007.
5.Kiciński K., Sumienie jako instancja moralna, w: J. Baniak (red.), Socjologia religii, t. VIII: Metodologia i problematyka socjologii moralności, Poznań 2009, s. 115–128.
6.Marek Z., Podstawy wychowania moralnego, Kraków 2005.
7.Nowak M., Wychowanie sumienia, w: J. Guzowski (red.), Człowiek sumienia, Olsztyn 1997, s. 71–108.
8.Orczyk A., Wychowanie moralne jako podstawowy wymiar katechezy z perspektywy pedagogiki i katechetyki, „Katecheta” 2001, nr 10, s. 3–12.
9.Rosik S., Sumienie między wolnością a prawdą, w: J. Nagórny, A. Derdziuk (red.), Człowiek. Sumienie. Wartości, Lublin 1997, s. 103–118.
10.Styczeń T., Sumienie: źródło wolności czy zniewolenia? „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” 1979, t. XXII, nr 1–3, s. 87–97.
11.Sumienie. Głos Boga w duszy. Wybór tekstów, oprac. M. Czekański, Kraków 2002.
12.Wolicki M., Dojrzała osobowość. Dojrzałe sumienie, Wrocław 2000.