Studia Paradyskie

ISSN: 0860-8539     eISSN: 2956-4204    OAI    DOI: 10.18276/sp.2023.33-12
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 33/2023
Pomost między światem chrześcijańskim a muzułmańskim – działalność ks. doc. Jerzego Nosowskiego

Autorzy: Justyna Salamon ORCID
Uniwersytet Jagielloński
Słowa kluczowe: apologetyka chrześcijaństwo islam Koran teologia
Data publikacji całości:2023-12
Liczba stron:16 (191-206)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 71

Abstrakt

Zasadniczym celem artykułu jest analiza działalności księdza docenta Jerzego Nosowskiego, teologa, religioznawcy, arabisty i orientalisty. Przedział czasowy wyznacza moment uzyskania stopnia naukowego doktora w roku 1959 i jednoczesne objęcie funkcji asystenta na Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego). Ksiądz Nosowski zasłynął jako badacz islamu, a zwłaszcza jako interpretator przepisów Świętej Ksiegi – Koranu. Stworzył dwie monografie, będące fundamentem dla poznania islamu w ówczesnym państwie polskim, takie jak: Teologia Koranu: wykład systematyczny z roku 1970 oraz Przepisy prawne Koranu: wykład systematyczny z 1971 roku. Interesował się także sufizmem. Ostatnie lata życia poświęcił na tłumaczenie jedenastowiecznego traktatu Ar Risala Al-Qusayriyya. Autorka zamierza odpowiedzieć na następujące pytania badawcze: Jakie znaczenie miała działalność naukowa i dydaktyczna księdza Nosowskiego? Jakimi obszarami badawczymi zajmował się? Z którymi ośrodkami naukowymi był związany? Jakie były dalsze losy księdza Nosowskiego? Analizie poddano monografie, rozprawę doktorską, a także liczne artykuły naukowe zlokalizowane w Collectanea Theologica i Studia Theologica Varsaviensia. Uwzględnione zostaną także dzieje Nauk Teologicznych w czasie PRL-u
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Al-Qusariyya, Ar-Risala Al-Qusayriyya, czyli Traktat o sufizmie, tłum. J. Nosowski, Warszawa 1997.
2.Bartnicki R., Wydział Teologiczny Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, „Studia Nauk Teologicznych” 3 (2008), s. 147–167.
3.Góralski W., Wydział Teologiczny na Uniwersytecie. Aspekt historyczny i prawny, „Studia Nauk Teologicznych” 3 (2008), s. 23–48.
4.Kościelniak K., Perspektywy, zasady i kryteria sunnickiej teologii muzułmańskiej i ich implikacje we współczesnym islamie, www.pbn.nauka.gov.pl (22.08.2022).
5.Kubiś A., Z dziejów usuwania teologii/wydziałów teologicznych z Uniwersytetów,„Studia Nauk Teologicznych”, 3 (2008), s. 49–62.
6.Lewek A., Kronika Akademii Teologii Katolickiej: 1 VIII 1969–30 VI 1970, „Studia Theologica Varsaviensia” 9 (1971) 1, s. 449–476.
7.Markowski R., Muzułmański obraz Boga i człowieka w kontekście doktryny katolickiej, „Warszawskie Studia Teologiczne” 19 (2006), s. 341–352.
8.Nosowski J., A Moslem saint of the twentieth century, Shaikh Ahmad al-’Alawi, his spriritual heritage and legacy, Martin Lings, London 1961 [recenzja], „Collectanea Theologica” 34 (1963) 1–4, s. 198–202.
9.Nosowski J., A reader on Islam: passages from standard Islamic writings illustrative of the beliefs and practices of Muslim, Arthur Jeffery, Hague 1962 [recenzja], „Collectanea Theologica” 34 (1963) 1–4, s. 208–209.
10.Nosowski J., Aspects of Islamic Civilization: as Depicted in the Original Texts, A.J. Arberry, London 1964 [recenzja], „Studia Theologica Varsaviensia” 4 (1966) 2, s. 416–417.
11.Nosowski J., Comprendre l’Islam, Frithjof Schoun, Paris 1961 [recenzja], „Studia Theologica Varsaviensia” 1 (1963) 1, s. 300–303.
12.Nosowski J., Connaitre l’Islam, Louis Gardet, Paris 1958 [recenzja], „Collectanea Theologica” 34 (1963) 1–4, s. 195–198.
13.Nosowski J., Die Glaubenslehre des Islam, Herman Steiglecker, München 1959–1962 [recenzja], „Studia Theologica Varsaviensia“ 1 (1963) 1, s. 296–299.
14.Nosowski J., Islam, John Alden Williams, New York 1961 [recenzja], „Collectanea Theologica“ 34 (1963) 1–4, s. 206–208.
15.Nosowski J., Klasyczny język arabski: zagadnienia podstawowe, ks. prof. dr Paweł Nowicki, Warszawa 1965 [recenzja], „Collectanea Theologica” 36 (1966) 1–4, s. 246–247.
16.Nosowski J., Koraniczne określenia i charakterystyki poza-arabskich wyznawców monoteizmu biblijnego, „Studia Theologica Varsaviensia” 7 (1969) 1, s. 91–132.
17.Nosowski J., Les événements historiques les plus importants dans les relations mutuelles entre l‘islam et le christianisme, Kraków 1995.
18.Nosowski J., L’Islam, Youakim Moubarac, Casterman 1962 [recenzja], „Studia Theologica Varsaviensia” 4 (1966) 2, s. 414–416.
19.Nosowski J., Mahomet, Maxime Rodinson, Paris 1961 [recenzja], „Collectanea Theologica” 36 (1966) 1–4, s. 249–250.
20.Nosowski J., Mahomet et la tradition islamique, Emplean Dermenghen, Bourges 1960 [recenzja], „Collectanea Theologica” 34 (1963) 1–4, s. 202–206.
21.Nosowski J., Polska literatura polemiczno-antyislamistyczna XVI, XVII, XVIII w.: wybór tekstów i komentarze, z. 1, 2, Warszawa 1974.
22.Nosowski J., Problem uwierzytelnienia posłannictwa Mahometa w świetle Koranu, „Studia Theologica Varsaviensia” 2 (1964) 1–2, s. 405–457; 3 (1965) 2, s. 309–381; 4 (1966) 1, s. 252–337.
23.Nosowski J., Przepisy prawne Koranu. Wykład systematyczny, Warszawa 1971.
24.Nosowski J., Stosunki między islamem a chrześcijaństwem w okresie istnienia imperium kalifów, „Studia Theologica Varsaviensia” 11 (1973) 1, s. 223–240.
25.Nosowski J., Wpływ apologetyki totalnej na badania religioznawcze, „Studia Theologica Varsaviensia” 8 (1970) 1, s. 41–49.
26.Nosowski J., Wystąpienie roszczeniowe Mahometa w świetle Koranu i najstarszej tradycji muzułmańskiej, „Collectanea Theologica” 32 (1961) 1–4, s. 5–84.
27.Nosowski J., Występujące w Koranie nazwy transcendentnego przekaziciela treści tej księgi, „Studia Theologica Varsaviensia” 5 (1967) 1, s. 223–245.
28.Stachowski M., Tadeusz Kowalski a sprawa Jego niedoszłego wyjazdu na Uniwersytet Stambulski, „LingVaria” 1 (2010), s. 149–168.
29.Zygner L., Katolickie szkolnictwo wyższe w Polsce w latach 1948–1946: zarys problematyki badawczej, „Czasy Nowożytne” 6 (1999) 6, s. 311–321