Studia Paradyskie

ISSN: 0860-8539     eISSN: 2956-4204    OAI    DOI: 10.18276/sp.2023.33-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 33/2023
Der Weg von der Buße zur Beichte zwischen Patristik und Scholastik in theologisch-geschichtlicher Forschung des 20. Jahrhunderts
(Droga od pokuty do spowiedzi między patrystyką a scholastyką w teologiczno-historycznych badaniach XX wieku)

Autorzy: Tadeusz Kuźmicki ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Słowa kluczowe: pokuta spowiedź patrystyka scholastyka ekskomunika rekoncyliacja odpuszczenie grzechów iroszkocka ewangelizacja Europy
Data publikacji całości:2023-12
Liczba stron:15 (79-93)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 83

Abstrakt

W XX wieku podjęto na nowo naukowe badania tekstów źródłowych chrześcijaństwa, dzięki czemu odkryto istotne elementy w eklezjologii i sakramentologii. Za najbardziej wpływowych badaczy pokuty i spowiedzi z tamtego okresu uważa się Bernharda Poschmanna (1878–1955), Karla Rahnera (1904–1984), Herberta Vorgrimlera (1929–2014) i Reinharda Meßnera (1960), którzy przez lata między rozwojem myśli patrystycznej i scholastycznej dostrzegli wiele istotnych zmian. W patrystyce szczególnie akcentowano: więź z Kościołem dla ekskomunikowanych, możliwość drugiej pokuty w życiu oraz duchowy charakter pokuty i całego procesu rekoncyliacji. W dalszych latach chrześcijaństwa, podczas iroszkockiej misji ewangelizacyjnej Europy, w przezwyciężaniu ludzkiej słabości centralną rolę odegrał wpływ życia monastycznego. W scholastyce koncentrowano się natomiast raczej na znaczeniu istoty grzechu oraz procesu przebaczenia. Rzeczywistość grzechu i jego odpuszczenie w spowiedzi wyrażano za pomocą pojęć materii i formy. Wyszczególnione akcenty teologiczno-historycznych badań XX wieku w odniesieniu do rozumienia pokuty i spowiedzi przez lata między patrystyką a scholastyką wskazują na zmieniające się podejście do rozumienia sakramentalnego przebaczenia. Wraz z upływem lat, coraz bardziej akcentowano duchowy charakter tego sakramentu, co w sposób szczególny stało się widoczne w terminologicznym przesunięciu pojęć z pokuty na spowiedź.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Frank I.W., Beichte. Mittelalter, [in:] Theologische Realenzyklopädie, Bd. 5, Hrsg. G. Müller u. a., Berlin u. a. 1980, S. 414–421.
2.Hörmann J., Untersuchungen zur griechischen Laienbeicht. Ein Beitrag zur allgemeinen Bußgeschichte, Donauwörth 1913.
3.Hünermann P. (Hg.), Heinrich Denzinger. Kompendium der Glaubensbekenntnisse und kirchlichen Lehrentscheidungen, Freiburg im Br. 422009.
4.Jungmann J.A., Die lateinischen Bußriten, Innsbruck 1932.
5.Körntgen L., Bußbücher, [in:] Lexikon für Theologie und Kirche, Aufl. 3, Bd. 2, Hrsg. W. Kasper u. a., Freiburg im Br. 2006, Sp. 822–824.
6.Kottje R., Überlieferung und Rezeption der irischen Bußbücher auf dem Kontinent, [in:] H. Löwe, Die Iren und Europa im früheren Mittelalter, Teilband 1, Stuttgart 1982, S. 511–524.
7.Krautwig N., Die Grundlagen der Bußlehre des J. Duns Scotus, Freiburg im Br. 1938.
8.Meßner R., Feier der Umkehr uns Versöhnung, Sakramentliche Feier I/2, Regensburg 1992.
9.Ohst M., Buße. Kirchengeschichtlich, [in:] Religion in Geschichte und Gegenwart, Aufl. 4, Bd. 1, Hrsg. H.D. Betz, D.S. Browning, B. Janowski, E. Jüngel, Tübingen 1998, S. 1910–1918.
10.Poschmann B., Der Ablass im Licht der Bußgeschichte, Bonn 1948.
11.Poschmann B., Die abendländische Kirchenbuße im Ausgang des christlichen Altertums, München 1928.
12.Poschmann B., Die abendländische Kirchenbuße im frühen Mittelalter, Breslau 1930.
13.Rahner K., Sämtliche Werke, Bd. 11, Mensch und Sünde. Schriften zur Geschichte und Theologie der Buße, Freiburg im Br. 2005.
14.Rahner K., Stichwort „Bußgeschichte“ (1973), [in:] Ders., Sämtliche Werke, Bd. 11, Mensch und Sünde.
15.Schriften zur Geschichte und Theologie der Buße, Freiburg im Br. 2005, S. 375–396.
16.Vorgrimler H., Buße und Krankensalbung, Freiburg im Br. 1978.
17.Vorgrimler H., Der Kampf des Christen mit der Sünde, [in:] J. Feiner, M. Löhrer, Mysterium Salutis. Grundriss heilsgeschichtlicher Dogmatik, Bd. V, Zwischenzeit und Vollendung der Heilsgeschichte, Zürich u. a. 1976, S. 349–461.