Studia Paradyskie

ISSN: 0860-8539     eISSN: 2956-4204    OAI    DOI: 10.18276/sp.2023.33-01
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 33/2023
Il libro di Paolo e Francesca: amori veri e falsi nella Divina Commedia
(Księga Paolo i Franciszki: miłość prawdziwa i fałszywa w Boskiej Komedii)

Autorzy: Marino Balducci ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Słowa kluczowe: cudzołóstwo Amoris laetitia Dante Boska Komedia Francesca da Rimini homoseksualizm Lancelot
Data publikacji całości:2023-12
Liczba stron:16 (5-20)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 104

Abstrakt

Według Dantego i chrześcijaństwa z pewnością to nie seks ani cudzołóstwo samo w sobie, ani też rozwiązłość, prowadzą do grzechu śmiertelnego, który może zabić naszą duszę i zamknąć nas w piekle: w tym sensie możemy myśleć o podstawowych symbolach, takich jak kobieta z Samarii, cudzołożnica i Magdalena z Ewangelii. Szczera seksualność promieniująca miłością, Prawdziwa Miłość, prowadzi zawsze i stopniowo do chwały niebieskiej: oto przesłanie ukryte w symbolach Boskiej Komedii. Przyczyną śmierci wewnętrznej i udręki, która czyni nas nieszczęśliwymi (a więc „uwięzionymi”… – captivi diaboli) jest powierzchowność naszego doświadczenia miłości, urazy i hipokryzja oraz chęć przytłoczenia innych. Tak jak jest w przypadku Paola i Franceski, analizowanym w niniejszym opracowaniu w odniesieniu do legend miłosnych Lancelotta i Tristana, a także do poetyckiej miłości Arnauta Daniela i Bertranda de Born. Temat homoerotyzmu jest poruszany w odniesieniu do Brunetto Latini, który znajduje się w piekle. Wizja Dantego symbolicznie pokazuje nam, że sodomia, jako zewnętrzny akt cielesny wywołany spontanicznym i natychmiastowym impulsem zmysłów, nie jest sama w sobie przyczyną potępienia. Jak można zaobserwować wśród różnych duchów kochanków w czyśćcu i w raju, śmierć duszy według poety wiąże się jedynie z ryzykiem wewnętrznym, niejednoznaczną granicą, jaką jest narcyzm i samolubna izolacja w obrębie naszego intelektu lub praktyki politycznej. W tej bardziej tolerancyjnej moralności erotycznej wydaje się, że Dante jest pod wpływem joachamickich ruchów Wolnego Ducha.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Barillari S.M., La «Storia vera» di Luciano e i percorsi carsici della tradizione, [in:] In cammino verso la casa della sapienza, a c. di P.A. Rossi, I. Li Vigni, Monza 2016.
2.Bromwich R., Trioedd Ynys Prydein: The Triads of the Island of Britain, Cardiff (UK) 1978.
3.Brooker CH.N.L., Il matrimonio nel Medioevo, Bologna 1992.
4.Francesco da Buti, Commento sopra la Divina Commedia di Dante Allighieri, a c. di C. Giannini, Pisa 1858.
5.Chocheyras J., Tristan et Iseut. Genèse d’un mythe littéraire, Paris 1996.
6.Coletti F., Cunizza da Romano, [in:] Enciclopedia dantesca, https://www.treccani.it/enciclopedia/cunizzada-mano_%28Enciclopedia-Dantesca%29/.
7.Delcorno Branca D., Tristano e Lancillotto in Italia. Studi di letteratura arturiana, Ravenna–Longo 1998.
8.Duby G., Il cavaliere, la donna e il prete, Bari–Roma 1982.
9.Ferzoco G.P., Il murale di Massa Marittima, Firenze 2004.
10.Francesco S.P., Esortazione apostolica postsinodale ‘Amoris laetitia’, 301; 295 296, 297, 299, http://w2.vatican.va/content/francesco/it/apost_exhortations/documents/papafrancesco_esortazioneap_20160319_amoris-laetitia.html.
11.Frenschkowski M., Maria Maddalena, [in:] Biographisch-Bibliographischen Kirchenlexikons, vol. 5, Herzberg 1993, pp. 815–819.
12.Gaudemet J., Il matrimonio in Occidente, Torino 1987.
13.Goodrich N.L., Guinevere, New York 1992.
14.Guarnieri R., Il movimento del Libero Spirito, “Archivio italiano per la storia della pietà” iv (1965), pp. 400–435.
15.Hopkins A., The Book of Guinevere: Legendary Queen of Camelot, New York 1998.
16.Ingeborg W., Carlo Martello d’Angiò, re d’Ungheria, [in:] Dizionario biografico degli italiani, vol. 20, Roma 1977.
17.Masciandaro F., Annotazioni sull’immagine del punto nella «Divina Commedia», [in:] La conoscenza viva.
18.Letture fenomenologiche da Dante a Machiavelli, Ravenna 1998, pp. 40–43.
19.Noakes S., The Double Misreading of Paolo and Francesca, “Philological Quarterly” 62 (1983) 2, pp. 221–239.
20.Onorati A., Dante e l’omosessualità. L’amore oltre le fronde, Roma 2009.
21.Webster K.G.T., Guinevere: A Study of Her Abductions, Milton 1951.
22.Punzi A., Tristano. Storia di un mito, Roma 2005.
23.Saxer V., Maria Maddalena, “Biblioteca Sanctorum” 8 (1966), pp. 1078–1104.
24.Silvestre J.B., Universal Palaeography, vol. 1, London 1849.
25.Swenson K., Mary Magdalene, https://www.bibleodyssey.org/en/people/main-articles/mary-ofmagdala.
26.Toschi P., Le origini del teatro italiano [1955], Torino 1976.
27.I trovatori, a c. di C. Di Girolamo, Torino 1993.
28.Vasina A., Malatesta, Paolo, [in:] Enciclopedia dantesca, https://www.treccani.it/enciclopedia/paolomalatesta_%28Enciclopedia-Dantesca%29/.
29.Viscardi A., Arnaldo Daniello, [in:] Enciclopedia dantesca, http://www.treccani.it/enciclopedia/arnaldodaniello_%28Enciclopedia-Dantesca%29/.
30.Viscardi A., Bertram dal Bornio, [in:] Enciclopedia dantesca, http://www.treccani.it/enciclopedia/bertramdal-bornio_%28Enciclopedia-Dantesca%29/.
31.Zatzikhoven U., Lanzelet, tradotto in inglese da T. Kerth, con note aggiuntive di K.G.T. Webster e R.S. Loomis, New York 2005.
32.M.A. Balducci, Il libro di Paolo e Francesca: amori veri e falsi nella Divina Commedia, Studia Paradyskie 33 (2023), 5–20, DOI: 10.18276/sp.2023.33-01.