Studia Maritima

ISSN: 0137-3587     eISSN: 2353-303X    OAI    DOI: 10.18276/sm.2023.36-02
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / Vol. 36 2023
Geocaching Adventure Lab–The Innovative Tool for Exploring and Creating Tourism Space

Authors: Elżbieta Mydłowska ORCID
Institute of Spatial Management and Socio-Economic Geography University of Szczecin
Keywords: Geocaching Adventure Lab tourism space tourism product coastal areas
Data publikacji całości:2023
Page range:22 (135-156)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In the context of changes in tourism traffic, due to the epidemiological situation, e-tools have gained in importance; the example is Geocaching Adventure Lab – a kind of field game that allows participants to explore and create a tourist space in an individual way. The goal of the paper is to identify the scale of geocaching tourism and the description of the Adventure Lab caches as an indispensable element of the development of new tourism, on the example of coastal areas of countries located in the south-eastern part of the Baltic. For this purpose, Internet query of caches was conducted and the obtained data was subjected to statistical description. Significant differences were found in terms of the degree of equipment of geo- caching tourism space by caches and related with these tourist traffic in individual countries. The obtained results lead to the conclusion about the possibility of directing and controlling tourist traffic by means of a properly-prepared Adventure. The caches also meet the requirements for a tourist product.
Download file

Article file

Bibliography

1.Adventure Lab® Top 5 Adventure Tips. Accessed 8 January 2023. https://www.youtube.com/ watch?v=34gVR0PP70I.
2.Badge Regulations PTTK Geocaching Polska. Accessed 29 December 2022. http://www.msw-pttk.org.pl/odznaki/reg_odznak/reg_opttkgp.html.
3.Boyer, Marc. Le Toursme. Paris: Du Seuil, 1972.
4.Dobek, Mateusz, Marcin Kozieł, “Geocaching w Roztoczańskim Parku Narodowym.” Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio B, 70 (2015), 2: 191–207. Accessed 29 December 2022. DOI: 10.17951/b.2015.70.2.191.
5.Geocaching & the Adventure Lab. Accessed 8 January 2023. https://www.youtube.com/
6.watch?v=uEyrOXjh9bc.
7.Geocaching Adventure Lab. Accessed 8 January 2023. https://adventure.geocaching.com.
8.Geocaching Polska. Accessed 29 December 2022. http://geocaching.pl.
9.Geocaching. Accessed 16 April 2023. https://www.geocaching.com/play.
10.Kaczmarek, Jacek, Andrzej Stasiak, and Bogdan Włodarczyk. Produkt turystyczny. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2005.
11.Kaczmarek, Jacek, Andrzej Stasiak, and Bogdan Włodarczyk. “Produkt turystyczny i jego ewolucja.” Turyzm/Tourism 11 (2007), 1: 7–23. Accessed 17 April 2023.
12.Latosińska, Jolanta. “Przestrzeń turystyczna - jedno pojęcie dwa znaczenia. Rozważania na temat indywidualnej przestrzeni turystycznej.” Turyzm/Tourism 16 (2006),
13.2: 93–98. Accessed 15 December 2022. DOI: 10.12911/22998993/113422.
14.Lisowski, Andrzej. Koncepcje przestrzeni w geografii człowieka. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, 2003.
15.Łuczak, Mariola. “Znaczenie szlaku jako produktu turystycznego w kreowaniu wizerunku regionu.” Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 867, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 40 (2015): 21–32. Accessed 17 April 2023. DOI: 10.18276/pzfm.2015.40-02.
16.Middleton Victor T. C. Marketing w turystyce. Warszawa: Polska Agencja Promocji Turystyki, 1996.
17.Pickaver, Alan. Integrated Coastal Zone Management in the Baltic States.
18.State of the Art Report. Background for Coastal Planning and Management
19.in the Baltic Sea Region. EUCC–The Costal Union: 2003. Accessed 2 January 2023. https://eucc-d-inline.databases.eucc-d.de/files/documents/00000657_EUCC_Baltic_ ICZM_State_of_Art.pdf.
20.Pirveli, Marika. “Istota zjawiska turystyki.” Wójt i Jego Gmina 6 (listopad/grudzień 2008), 37: 54–69.
21.Pirveli, Marika. Kreowanie Produktu Turystycznego - Wykład 1 (5) / TiR. (Unpublished materials). Accessed 29 December 2023. https://www.researchgate.net/ publication/367117866_Kreowanie_produktu_turystycznego_W15.
22.Product development. Accessed 28 December 2022. https://www.unwto.org/tourism- development-products.
23.Skóra, Joanna Maria. “Geocaching jako innowacyjna forma odkrywania walorów przyrodniczych i kulturowych w Polsce studium przypadku powiatu poznańskiego.” Warsztaty z Geografii Turyzmu 1 (2017), 8: 101–110. Accessed 28 December 2022. https://doi.org/10.18778/2544-7440.01.11
24.Smoleńska, Olga. “Najnowsze trendy w turystyce eventowej. Gry fabularne i wydarzenia związane z fantastyką i technologią XXI wieku.” Turystyka Kulturowa 8 (2009): 31–39. Accessed 28 December 2022. http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/ view/389.
25.Stasiak, Andrzej. “Produkt turystyczny – szlak.” In: Turystyka i hotelarstwo/Tourism and Hotel Industry 10, ed. Andrzej Stasiak, 9–40. Łódź: Wydawnictwo WSTH, 2006.
26.Stasiak, Andrzej. “Współczesne przestrzenie turystyczne.” In: Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, eds. Małgorzata Durydiwka, and Katarzyna Duda- -Gromada, 39–51. Warszawa: WEMA Wydawnictwo-Poligrafia, 2011.
27.Warszyńska, Jadwiga. “The Main Research Problems in the Geography of Tourism.” Turyzm/Tourism 9 (1999), 1: 37–50. Accessed 28 December 2022. https://doi.org/10.18778/0867-5856.9.1.03
28.Włodarczyk, Bogdan. “Przestrzeń turystyczna – kilka słów o istocie pojęcia.” In: Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, eds. Małgorzata Durydiwka, and Katarzyna Duda-Gromada, 15–27. Warszawa: WEMA Wydawnictwo-Poligrafia, 2011.
29.Włodarczyk, Bogdan. “Przestrzeń turystyczna – pojęcie, wymiary, cechy.” Turyzm/ Tourism 17 (2007), 2: 145–158.
30.Włodarczyk, Bogdan. “Space in tourism, tourism in space: on the need for definition, delimitation and classification.” Turyzm/Tourism 24 (2014), 1: 25–34. Accessed
31.15 December 2022. DOI: 10.2478/tour-2014-0003.