Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.54/2-01
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 54/2 2018
Instytucjonalne ograniczenia rozwoju dóbr informacyjnych
(Institutional limitations of the development of information goods on the example of books)

Authors: Sławomir Czetwertyński ORCID
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział Nauk Ekonomicznych
Keywords: information good e-book institution
Data publikacji całości:2018
Page range:16 (5-20)
Klasyfikacja JEL: B15 D02
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of the article is a try to substantiate the hypothesis that prevailing institutional conditions (including informal) determine the limit of marginal costs of production of information goods. The research material in this article are studies on the development of the written word and modern reports about situation on the e-books market. The researcher’s method has a deductive and eclectic character, which consists in a flexible application of neoclassical and institutional approaches. In the course of the conducted analyzes is found the significance of institutional factors in shaping consumer preferences at the book markets. That is way the extension of neoclassical approach is necessary.
Download file

Article file

Bibliography

1.Anderson, C. (2008). Długi ogon. Ekonomia przyszłości – każdy konsument ma głos. Poznań: Media Rodzina.
2.Anderson, C. (2011). Za darmo. Przyszłość najbardziej radykalnej z cen. Kraków: Znak Literanova.
3.AuthorErnings. (2017). February 2017 Big, Bad, Wide & International Report: covering Amazon, Apple, B&N, and Kobo ebook sales in the US, UK, Canada, Australia, and New Zealand. Pobrano z: http://authorearnings.com/report/february-2017/ (16.03.2014).
4.Bakos, Y., Brynjolfsson, E. (1999). Bundling Information Goods: Pricing, Profits, and Efficiency. Management Science, 45 (12), 1613–1630. DOI: 10.1287/mnsc.45.12.1613.
5.Bakos, Y., Brynjolfsson, E. (2000). Bundling and Competition on the Internet. Marketing Science, 19 (1), 63–82. DOI: 10.1287/mksc.19.1.63.15182.
6.Becker, G.S. (1990). Ekonomiczna teoria zachować ludzkich. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
7.Bieńkowska, B., Chamerska, H. (1987). Zarys dziejów książki. Warszawa: Wydawnictwo Spółdzielcze.
8.Bieńkowska, B., Maruszak, E. (2005). Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa: Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej im. Heleny Radlińskiej.
9.Blaug, M. (1995). Metodologia ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10.Brady, M. (2013). Why do young readers prefer print to ebooks? Pobrano z: www.theguardian.com/books/booksblog/2013/dec/04/ebooks-amazon (10.01.2018).
11.Castells, M. (2007). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
12.Chalmers, A.F. (1993). Czym jest to, co zwiemy nauką? Wrocław: Wydawnictwo Siedmiogród.
13.Cocozza, P. (2017). How eBooks lost their shine: ‘Kindles now look clunky and unhip’. Pobrano z: www.theguardian.com/books/2017/apr/27/how-ebooks-lost-their-shine-kindles-look-clunky-unhip- (10.01.2018).
14.Czetwertyński, S. (2017). Paradoks cenowy produktów wirtualnych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
15.Dahl, S. (1965). Dzieje książki. Wrocław/Warszawa/Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
16.Daily Chart. (2014). Turning the pixelated page. Pobrano z: www.economist.com/blogs/graphicdetail/2014/10/daily-chart-4?fsrc=scn/fb/wl/dc/turningpixelated (16.03.2014).
17.Duffer, E. (2017). E-Book Sales Down At Simon & Schuster And Across Industry. Pobrano z: www.forbes.com/sites/ellenduffer/2017/11/28/e-book-sales-down-at-simon-schuster-and-across-industry/#7a9d09114e35 (16.03.2014).
18.Fitzpatrick, M. (2013). Why Japanese readers don’t like e-books. Pobrano z: fortune.com/2013/02/11/why-japanese-readers-dont-like-e-books/ (10.01.2018).
19.Fleck, L. (1986). Powstanie i rozwój faktu naukowego. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
20.Godłów-Legiędź, J. (2010). Współczesna ekonomia. Ku nowemu paradygmatowi. Warszawa: CH BECK.
21.Klimczak, B. (2015). Mikroekonomia, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
22.Kottasová, I. (2017). Real books are back. E-book sales plunge nearly 20%. Pobrano z: money.cnn.com/2017/04/27/media/ebooks-sales-real-books/index.html (16.03.2014).
23.Kuciński, K. (2010). Istota nauk ekonomicznych. W: K. Kuciński (red.), Metodologia nauk ekonomicznych. Dylematy i wyzwania (s. 15–52). Warszawa: Difin.
24.Lakatos, I. (1978). The Methodology of Scientific Research Programmes. W: J. Worrall, G. Currie (red.), Philosophical Papers Volumen 1. Cambridge: Cambridge University Press.
25.Lebert, M. (2011). eBooks: 1998 – The first ebook readers. Pobrane z: www.gutenbergnews.org/20110716/ebooks-1998-the-first-ebook-readers/ (10.01.2018).
26.Levinson, P. (1999). Digital McLuhan. A Guide to the Information Millennium. London/New York: Routledge.
27.Levinson, P. (2006). Telefon komórkowy. Jak zmienił świat najbardziej mobilny ze środków komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
28.Pirożyński, J. 2002. Johannes Gutenberg i początki ery druku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
29.Przyrowski, Z. (1975). Niezwykłe dzieje zwykłych rzeczy. Słowo drukowane. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza RSW „Prasa-Książka-Ruch”.
30.Schumpeter, J.A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
31.Shapiro, C., Varian, H.R. (2007). Potęga informacji. Strategiczny przewodnik po gospodarce sieciowej. Gliwice: Wydawnictwo HELION.
32.Staniek, Z. (2017). Ekonomia instytucjonalna. Dlaczego instytucje są ważne. Warszawa: Difin.
33.Stankiewicz, W. (2007). Historia myśli ekonomicznej. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
34.Statista (2017a). eBook – Outlook report, Digital Media Market Report. Pobrano z: www.statista.com/outlook/213/100/ebook/worldwide# (10.01.2018).
35.Statista (2017b). Digital Market Outlook, Product & Methodology. Hamburg: Statista.
36.Toffler, A. (1997). Trzecia fala. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
37.Zawiślak, A.M. (2011). O kwantach, rynkach i ekonomistach. Ikebana zdziwień i paradoksów. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.