Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.51/2-03
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 51/2 2018
Społeczna odpowiedzialność w marketingu – wybrane aspekty
(Social responsibility in marketing – selected aspects)

Authors: Marek Drzazga
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

Zbigniew Spyra
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Keywords: CSR marketing tools
Data publikacji całości:2018
Page range:11 (33-43)
Klasyfikacja JEL: M14 M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The evolution and formation of new marketing dimensions is the effect of transformations that have been taking place in the environment. The implementation of the CSR conception, treated as an important area of marketing activities of companies in the XXI century, constitutes an attempt to see a bigger picture of marketing. From the point of view of marketing, the conception of CSR, understood as the competition for standards, creates for companies a variety of possibilities to diversify marketing activities and to stand out. The aim of the present paper is an attempt to show the importance and the possibilities of the implementation of CSR tools and activities into marketing activities of companies.
Download file

Article file

Bibliography

1.Aldi Nord (2016). Raport zrównoważonego rozwoju sieci Aldi za rok 2015. Grupa Przedsiębiorstw ALDI Nord. Pobrane z: https://www.aldi.pl/print/_pressrelease/ALDI_Nord_NHB_PL_online.pdf (10.02.2018).
2.Büren, A., Eckstein, M., Zügler, E. (2008). Nachhaltiges Marketing im Schweizer Detailhandel: Das Beispiel Migros. Marketing Review St. Gallen, 4, 45–49.
3.Carroll, A.B. (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders. Business Horizons, 34, 39–48.
4.Dahlsrud, A. (2008), How corporate social responsibility is defined: an analysis of 37 definitions. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 1 (15), 1–13.
5.Drzazga, M. (2012). Komunikacja marketingowa przedsiębiorstw handlu detalicznego z rynkiem. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
6.Drzazga, M., Spyra, Z. (2017). Koncepcja społecznej odpowiedzialności w przedsiębiorstwie handlu detalicznego – perspektywa marketingu. Marketing i Rynek, 12, 12–19.
7.FOB (2012). Analiza Tematyczna „Komunikat Komisji Europejskiej na temat CSR”. Forum Odpowiedzialnego Biznesu dla Programu Partnerstwa. Pobrane z: http://odpowiedzialnybiznes.
8.pl/publikacje/analiza-tematyczna-komunikat-komisji-europejskiej-natemat-csr (10.02.2018).
9.Forbes.pl (2011). Definicje i standardy CSR. Pobrane z: www.forbes.pl/csr/definicje-i-standardy-csr/rchz9kd (10.02.2018).
10.Grant, J. (2007). Ist „Grün” nur ein gesellschaftlicher Tick? GDI Impuls, 25, 8–12.
11.ISO (2010). Odkrywając ISO 26000. International Organization for Standardization. Pobrane z: www.pkn.pl/sites/default/files/sites/default/files/imce/files/discovering_iso_26000.pdf (10.06.2017).
12.Janeczek, U. (2016). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa a marketing. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
13.KE (2011). Odnowiona strategia UE na lata 2011–2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Komisja Europejska. Bruksela, 25.10.2011 KOM(2011) 681. Pobrane z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52011DC0681&from=EN (10.02.2018).
14.Kotler, Ph., Hassekiel, D., Lee, N.R. (2012). Dobro popłaca! Inicjatywy marketingowe, dzięki którym świat staje się lepszy, a zyski rosną. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
15.Kotler, Ph., Kartajaya, H., Setiawan, I. (2010). Marketing 3.0. Dobry produkt. Zadowolony klient. Spełniony człowiek. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
16.Kotler, Ph., Keller, K.L. (2012). Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
17.Kozielski, R. (2012). Biznes nowych możliwości. Czterolistna koniczyna – nowy paradygmat biznesu. Warszawa: Wolters Kluwer.
18.Rudolph, T. (2013). Modernes Handelsmanagement. Eine Einführung in die Handelslehre. Stuttgart: Schäfer Poeschel Verlag.
19.Spyra, Z. (2017). Aspekty środowiskowe jako obszar CSR a kreowanie marek własnych detalistów. Marketing Instytucji Badawczych i Naukowych, 4, 135–160.
20.Stefańska, M. (2014). Rola społecznej odpowiedzialności w tworzeniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw handlu detalicznego. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
21.Stierl, M., Lüth, A. (2015). CSR und Marketing. Eine Einführung in das Transformative Marketing in Theorie und Praxis. Wiesbaden: Springer Gabler.
22.Visser, W. (2017). Nowe modele biznesowe tworzą rewolucję „syndustrialną”. Odpowiedzialny Biznes. Kompendium CSR. Niezależny Dodatek Tematyczny Mediaplanet, 17, 6.
23.de Wit, B., Meyer, R. (2007). Synteza strategii. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
24.Żabiński, L. (2000). Modele strategii marketingowych. Wybrane ujęcie paradygmatyczne i sektorowe. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.