Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2017.47/3-29
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 47/3 2017
Współczesna mobilność – preferencje pasażerów portu lotniczego w Gdańsku
(Contemporary mobility – Gdańsk airport passengers preferences case study)

Authors: Adam Przybyłowski
Akademia Morska w Gdyni
Keywords: mobility passengers Gdańsk airport
Data publikacji całości:2017
Page range:11 (359-369)
Klasyfikacja JEL: O43
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Contemporary urban agglomerations as strong economic centers are usually the points where important transport routes, including air, meet. Passenger air transport is one of the fastest growing segments of the transport market. It is therefore reasonable to conduct research on passenger preferences to monitor their expectations. The aim of this paper is to present selected issues concerning contemporary mobility on the example of passengers’ preferences in Gdansk airport. To achieve the purpose of the work the method of investigation of the incidental collection through an interview was used using a questionnaire survey. The hypothesis stating that the price is the most important for passengers, but other factors, such as distance from the airport, do also matter has been positively verified.
Download file

Article file

Bibliography

1.Banister, D. (2011). Cities, mobility and climate change, Journal of Transport Geography, 19.
2.Bryx, M. (red.). (2014). Innowacje w zarzadzaniu miastami w Polsce. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
3.Burnewicz, J. (2011). Spójny i innowacyjny system transportowy Pomorza. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
4.Chakuu, S., Kozlowski, P., Nędza, M. (2012). Podstawy transportu lotniczego. Kraków–Rzeszów–Zamość: WSIiZ.
5.Gadziński, J. (2013). Funkcjonowanie lokalnego systemu transportowego na tle współczesnych procesów urbanizacyjnych w aglomeracji poznańskiej (praca doktorska). Poznań: UAM.
6.Graham, A. (2008). Managing Airports, An International Perspective. Oxford: Elsevier, Third edition.
7.Huderek-Glapska, S. (2011). Wpływ portu lotniczego na rozwój gospodarki regionu (praca doktorska). Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
8.http://www.airport.gdansk.pl/airport/news/news_1877_4-miliony-pasazerow-2016-roku.html (5.05.2017).
9.Litman, T. (2006). Mobility as a Positional Good: Implications for Transport Policy and Planning, VTPI. Pobrano z: www.vtpi.org, www.vtpi.org/prestige.pdf (20.11.2017).
10.Rodrigue, J.-P., Comtois, C., Slack, B. (2006). The geography of transport systems. Nowy Jork: Routledge.
11.Ruciński, A., Madej, K. (2016). Polski rynek transportu lotniczego w perspektywie 2030 roku, 4 (7).
12.Szołtysek, J., Otręba, R. (2015). Wieloaspektowa analiza czynników kształtujących poczucie jakości życia w mieście – jako przesłanka tworzenia polityki logistycznej miasta. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 383.
13.Tłoczyński, D. (2016). Konkurencja na polskim rynku usług transportu lotniczego. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
14.Wachnicka, M. (2017). Funkcjonowanie niskokosztowych przewoźników lotniczych na przykładzie Wizzair (praca magisterska). Gdynia: Akademia Morska w Gdyni.