Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2017.47/3-20
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 47/3 2017
Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce
(Non-alcoholic drinks’ market in Poland)

Authors: Lidia Kłos
Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania
Keywords: food market non-alcoholic drinks consumer preferences
Data publikacji całości:2017
Page range:10 (247-256)
Klasyfikacja JEL: D11 H31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of this article is to presents a complete picture of trends, and also current and future position of soft drinks’ market in Poland. For this purpose was made an analysis of alcohol-free drinks’ market in Poland against chosen EU countries and prediction of this market based on institution’s data, which explores the market. As a research method was used an analysis of secondary data, mainly Euromonitor International’s information and details from statistics institutions such as Eurostat and Central Statistical Office and also consumer research conducted by Norstat company. The research period lasted from 2010 to 2015 with perpective on 2016–2020. Non-alcoholic drink’s market was divide into six categories: bottled water; carbonated drinks; juices, nectars and fruit drinks; energy drinks; isotonic drinks; tea and RTD (ready-to-drink) coffee.
Download file

Article file

Bibliography

1.Branża spożywcza i branża napojów w Niemczech (2015). German Trade and Inwest.
2.Drewnowska, B. (2013). Kryzys i nowe trendy zmiennego rynku napojów. Rzeczpospolita, 24 stycznia.
3.Kłos, L. (2016). Spożycie wody butelkowanej w Polsce i jej wpływ na środowisko przyrodnicze. Barometr Regionalny, Analizy i Prognozy, 14 (1).
4.Koniunktury w gospodarce polskiej (2017). Prace i Materiały Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH, 31.
5.Latour, T. (2009). Kryteria oceny i wymagania dotyczące warunków produkcji i jakości wody w opakowaniach jednostkowych. Gaz, Woda i Technika Sanitarna, 9, 319–322.
6.Pluta, A. (2016). Zachowania współczesnych konsumentów a funkcjonowanie organizacji. Studia i Prace WNEIZ US, 43 (3).
7.Raport wody funkcjonalne (2014). Pobrane z: www.raport_wody_funkcjonalne.pdf (28.03.2017).
8.Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 31 marca 2011 r. w sprawie naturalnych wód mineralnych, wód źródlanych i wód stołowych, Dz.U. nr 85, poz. 466.
9.Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce (2016). KPMG – Międzynarodowa Sieć Firm Audytorsko-Doradczych w Polsce. Warszawa.
10.Wojtaszek, T. (2011). Rewolucja w wodach butelkowanych. Środowisko, 10 (442), 27–29.
11.www.zenithinternational.com (28.03.2017).