Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2017.47/3-16
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 47/3 2017
Budowa przewagi konkurencyjnej przez współczesne przedsiębiorstwa w nowych realiach gospodarczych
(Construction of competitive advantages by contemporary enterprises in new economic realism)

Authors: Michał Igielski
Akademia Morska w Gdyni, Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa
Keywords: competitive advantage globalization knowledge-based economy knowledge
Data publikacji całości:2017
Page range:11 (195-205)
Klasyfikacja JEL: F61 M12 Q15 Q34
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In this article the author describes the theme of competitive advantage by modern companies that operate in an environment dominated by globalization, technological advances and intangible resources. To this end, the determinants of the modern knowledge economy have been identified, as well as the relationship between competition, competitiveness and competitive advantage. The analysis of source materials and market observations (conducted during empirical research) clearly confirms that the key determinants of competitive advantage in such turbulent market conditions are the knowledge and competencies and skills of employees who are responsible for creating and implementing new solutions.
Download file

Article file

Bibliography

1.Adamkiewicz-Drwiłło, H. (2002). Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2.Bombiak, E. (2013). Kapitał intelektualny przedsiębiorstwa – kluczowy majątek współczesnych organizacji. Zeszyty Naukowe UP-H w Siedlcach, 96, 71–86.
3.Dach, Z. (2010). Przemiany współczesnych rynków pracy. Zeszyty Naukowe PTE, 6, 249–263.
4.Drucker, P.F. (1985). Management, Tasks, Responsibilities. New York: Harper Business.
5.Drucker, P.F. (2000). Zarządzanie w XXI wieku. Warszawa: MUZA SA.
6.Edvinsson, L. (2001). Kapitał intelektualny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7.Gorynia, M. (1998). Konkurencyjność przedsiębiorstwa – próba konceptualizacji i operacjonalizacji. Zeszyty Naukowe AE w Poznaniu, 266, 9–30.
8.Hamel, G., Prahalad, C.K. (1990). The Core Competence of the Corporation. Harvard Business Review No. 5/6, 76–83.
9.Jarugowa, A., Fijałkowska, J. (2002). Rachunkowość i zarządzanie kapitałem intelektualnym – koncepcje i praktyka. Gdańsk: ODiDK.
10.Kasiewicz, S. (2006). Zmiany warunków konkurencyjności przedsiębiorstw. W: S. Kasiewicz, W. Rogowski (red.), Kapitał intelektualny, spojrzenie perspektywy interesariuszy (s. 34–62). Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
11.Kay, J. (2006). Podstawy sukcesu firmy. Warszawa: PWE.
12.Lubiński, M. (1995). Konkurencyjność gospodarki czy przedsiębiorstwa. Gospodarka Narodowa, 6, 10–15.
13.Macias, J. (2008). Nowe koncepcje przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw. Przegląd Organizacji, 9, 11–14.
14.Morawski, M. Zarządzanie profesjonalistami. Warszawa: PWE.
15.Strużycki, M. (1998). Przedsiębiorczości i zarządzanie przedsiębiorczością. W: M. Strużycki (red.), Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem (s. 165–189). Warszawa: SGH.
16.Toffler, A. (1999). Trzecia fala. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
17.Zaorska, A. (2001). Ku globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.