Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2017.48/3-23
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 48/3 2017
Wybory strategiczne przedsiębiorstw w kontekście rozwoju potencjału innowacyjności
(Strategic choices of companies in the context of development of innovation potential)

Authors: Piotr Bartkowiak
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Jacek Jóźwiak
Mesko SA Skarżysko-Kamienna
Keywords: innovations potential for innovation strategic choices merger of enterprises
Data publikacji całości:2017
Page range:14 (281-294)
Klasyfikacja JEL: D01
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The subject of reflections presented in the article is the issue of strategic choices made by companies for strengthening the innovation potential. Brief analysis of the importance of innovation and companies development issue are the starting points of the article. The core part of the article presents a case study demonstrating the fusion of military industry companies in Poland. One of the most important purpose of this project was creating resources which were necessary to improve effectivity of weapon’s designing processes and effectivity of introducing innovate military products to military market. Concluding part of the article shows benefits that the integration brought to companies.
Download file

Article file

Bibliography

1.Borowiecki, R., Rojek, T. (red.) (2011). Procesy formułowania więzi organizacyjnych we współczesnej gospodarce. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
2.Borowiecki, R., Wysłocka, E. (2012). Analiza ekonomiczna i ocena ekspercka w procesie restrukturyzacji przedsiębiorstw. Warszawa: Difin.
3.David, F.R. (2011). Strategic management, concepts and cases, thirteenth edition. Harlow: Pearson Education Limited.
4.Deschamps, J.P. (2011). Liderzy innowacyjności. Jak rozwijać i utrzymywać innowacyjność w firmie. Warszawa: Wolters Kluwer.
5.Eksi Consulting (2010). Koncepcja konsolidacji spółek Dywizji Amunicyjnej w ramach grupy Bumar Sp. z o.o. Część 2. Poznań: Eksi Consulting Sp. z o.o. [materiał wewnętrzny Mesko SA, niepublikowany].
6.Janasz, K. (2013). Zarządzanie projektem innowacyjnym i jakościowym w organizacji. W: J. Wiśniewska, K. Janasz (red.), Innowacje i jakość w zarządzaniu organizacjami (s. 123–152). Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
7.Jones, G.R., Hill, Ch.W. (2010). Theory of strategic management with cases, 9th edition. Boston: South-Western, Cengage Learning.
8.Knosala, R., Boratyńska-Sala, A., Jurczyk-Bunkowska, M., Moczała, A. (2014). Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE.
9.Kłos, Z. (2012). Innowacyjność i przedsiębiorczość innowacyjna. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
10.Kreft, Z. (2004). Holding Grupa Kapitałowa. Warszawa: PWE.
11.Mesko (2012). Informacja o strategii „Dywizji Amunicja” – prezentacja korporacyjna. Mesko SA, Skarżysko-Kamienna [materiał wewnętrzny Mesko SA, niepublikowany].
12.Mesko (2016). Informacja o realizacji strategii Mesko SA – prezentacja korporacyjna. Mesko SA, Skarżysko-Kamienna [materiał wewnętrzny Mesko SA, niepublikowany].
13.Popławski, W., Sudolska, A., Zastempowski, M. (2008). Współpraca przedsiębiorstw w Polsce w procesie budowania ich potencjału innowacyjnego. Toruń: TNOiK „Dom Organizatora”.
14.Urbanowska-Sojkin, E. (red.) (2011). Podstawy wyborów strategicznych w przedsiębiorstwach. Warszawa: PWE.