Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2017.48/2-36
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 48/2 2017
Istota motywacji pracowników tworzących zespoły w procesach innowacyjnych
(Motivation essence of employees creating teams in innovative processes taking into the consideration coaching models)

Authors: Joanna Żukowska
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Keywords: motivation motivation levels innovation process teams employee
Data publikacji całości:2017
Page range:10 (419-428)
Klasyfikacja JEL: M12
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The main purpose of the paper was to present the essence of motivation and the role it plays in creating and performing innovative processes by employees. Furthermore, the additional purpose of the paper was to point out the particular motivation levels and their effect on generation and implementation of innovation by employees and teams. Three major motivation levels have been identifi ed: sorting out, identifi cation of target and commitment. They have been linked to motivation levels translated into motivation measures, including without limitation coercive, incentive and persuasion measures. The above mentioned motivation measures have been analyzed. On the way to achieve the targets of the study, motivation systems affecting the employees and teams creating them in innovation processes have been presented.
Download file

Article file

Bibliography

1.Adams, J.S. (1965). Inequity in Social Exchanges. W: L. Berokwitz (red), Advances in Experimental Social Psychology. New York: Academic Press.
2.Amabile, T.A. (1988). A Model of Creativity and Innovation in Organizations. W: B.M. Staw, L.L. Cummings (red.), Research in Organizational Behavior. Greenwich: JAI Press.
3.Bagieńska, A. (2008). Rola systemu wynagrodzeń we współczesnej gospodarce. Zeszyty Naukowe Politechniki Białostockiej, 11.
4.De Winne, S., Sels, L. (2010). Interrelationship between Human Capital, HRM and Innovation in Belgian Start-ups Aiming a tan Innovation Strategy. The International Journal of Human Resource Management, 11, 1862–1883.
5.Juchnowicz, J. (2013). Kapitał ludzki w organizacji wiedzy. W: Juchnowicz M. (red.), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy. Warszawa: Difin.
6.Kopertyńska, M.W. (2009). Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka. Warszawa: Placet.
7.Kożusznik, B. (2010). Kluczowa rola psychologii we wspieraniu i stymulowaniu innowacyjności. T. 2 (35). Warszawa: Chowanna.
8.Lipka, A. (2010). Kształtowanie motywacji wewnętrznej. Koszty jakości i ryzyko. Warszawa: Difin.
9.Listwan , T. (1993). Kształcenie kadry menedżerskiej fi rmy. Wrocław: Kadry. Mouliere, J., Young, A. (2009). Exploratory Study of Organizational Creativity in Creative Organizations. Creativity and Innovation Management, 18 (4).
10.Penc, J. (2000). Motywowanie w zarządzaniu. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
11.Pocztowski, A. (1998). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: PWE.
12.Sikorski, C. (1999). Zachowania ludzi w organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
13.Wojtczuk-Turek, A. (2012). Zachowania innowacyjne w pracy. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Warszawa: Difin.