Studia i Prace WNEiZ US

Vorher: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.52/2-12
CC BY-SA   Open Access 

Liste der Ausgaben / nr 52/2 2018
Marketing innovation in the modern distribution channel with use of own brand
(Innowacje marketingowe w działaniach nowoczesnego kanału dystrybucji z zastosowaniem marki własnej)

Autoren: Katarzyna Szopik-Depczyńska
Uniwersytet Szczeciński

Agnieszka Wala
Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim
Schlüsselbegriffe: innowacje marketingowe nowoczesny kanał dystrybucji marka własna
Data publikacji całości:2018
Seitenanzahl:11 (167-177)
Klasyfikacja JEL: O32 M30 M40
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Problem badawczy podjęty w artykule dotyczy identyfikacji rodzajów i znaczenia innowacji marketingowych w zakresie zastosowania marki własnej w nowoczesnym kanale dystrybucji handlu detalicznego. Autorki szukały odpowiedzi na pytanie dotyczące zakresu i różnorodności stosowanych innowacji marketingowych w nowoczesnych kanałach dystrybucji i form marki własnej. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie oparto na przeglądzie i analizie literatury przedmiotu, analizie danych wtórnych krajowych i zagranicznych ośrodków/agencji badawczych. Celem artykułu jest przedstawienie znaczenia i rodzajów innowacji marketingowych w nowoczesnym kanale handlu detalicznego oraz marki prywatnej jako obszaru zastosowania innowacji marketingowych w kanale nowoczesnym. Stwierdzono, że w nowoczesnych kanałach dystrybucji stosowane są innowacje marketingowe w szerokim ujęciu, w celu poprawy funkcjonowania przedsiębiorstwa handlowego, jak i zwiększania poziomu marketingowej użyteczności oferowanej konsumentom. Innowacje marketingowe i zastosowanie marki własnej stymulują sprzedaż sieci handlowych i są sferą rozbudowywania przestrzeni doświadczeń nabywców, choćby poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii w procesie komunikacji, obsługi, dokonywania zakupów, angażowania nabywców, udogodnień w sklepach wielkopowierzchniowych. W kanale nowoczesnym obserwowane są marki własne trzeciej generacji i ich stosowanie. Marki prywatne i własne sieci handlowych mają znaczenie w kształtowaniu struktury koszyka zakupowego nabywców. Innowacje marketingowe w obszarze instrumentów marketingu mix, stosowanych przez uczestników kanału nowoczesnego, mają zasadnicze znaczenie dla kształtowania wartości dla nabywcy.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Dębek, K. (2013). Tłuste dzieci handlowych sieci. Retrived from: https://www.forbes.pl/przywodztwo/private-label-w-polsce-marki-rosna-pod-skrzydlami-sieci-handlowych/7q708tk (5.04.2018)
2.Doceniane marki własne, informacje prasowe, ARC Rynek i Opinia, Retrived from: http://www.arc.com.pl/doceniane_marki_wlasne-40999574-pl.html (14.02.2018)
3.Grewal, D., Ailawadi, K.L., Gauri, D., Hall, K., Kopalle, P., Robertson, J.R. (2011). Innovations in Retail Pricing and Promotions, Journal of Retailing, 11. Retrived from: https://www.forbes.pl/przywodztwo/private-label-w-polsce-marki-rosna-pod-skrzydlami-sieci-handlowych/7q708tk) (13.02.2018).
4.Karasiewicz, G., Trojnowski, M. (2016). Internacjonalizacja handlu detalicznego produktów spożywczych w Polsce. Problemy Zarządzania, 14/1 (57).
5.Kucharska, B. Trendy w zachowaniach konsumentów jako uwarunkowanie innowacji w handludetalicznym. Retrived from: https://www.ue.katowice.pl/…/17_B.Kucharska_Trendy_w_zachowaniach….pdf (20.11.2017).
6.Linkoln, K., Thomassen, L. (2012). Marka prywatna. Jak przekształcić zagrożenia szanse dla detalisty i producent. Warszawa: Oficyna a Wolter Kluwer Business.
7.Lubańska, A. (2011). Znaczenie marek własnych sieci handlowych w Polsce. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 87.
8.Marki Własne Lidl. Retrived from: https://marki.lidl.pl/ (14.02.2018).
9.Marki własne w Polsce (2017). Retrived from: http://adretail.pl/25309-marki-wlasne-w-polsce. (13.02.2018).
10.Ogórek, S. Sklepy chcą mieć swoją Coca-Colę. Marki własne coraz częściej mają logo. Retrived from: http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/marki-wlasne-biedronka-lidl-produkty-markowe,55,0,2241335.html (7.04.2017).
11.PLMA’s International Private Label Yearbook, 2017 Retrived from: https://www.plmainternational.com/international-private-label-yearbook (5.04.2018)
12.Private label today. Retrived from: http://www.plmainternational.com/industry-news/private-label-today (14.02.2018).
13.Reformat, B. (2014). Nowe pokolenie „sprytnych” konsumentów jako efekt zjawiska „smart-shoppingu. Marketing i Rynek, 6.
14.Reformat, B. (2017). Innowacje marketingowe w sieciach handlowych – rodzaje, obszary zastosowań. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 321.
15.Sławińska, M. (2015). Innowacje marketingowe w działalności przedsiębiorstw handlowych. Annales Universitatis Mariale Curie-Skłodowska, XLIX (1/H).
16.Sławińska, M. (2011). Innowacje w handlu detalicznym jako czynnik konkurencyjności przedsiębiorstw. W: B. Borusiak (ed.), Innowacje w marketingu i handlu. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
17.Szkwarek, W. Kto produkuje marki własne. Sprawdzamy Biedronkę. Retrived from: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Kto-produkuje-marki-wlasne-Sprawdzamy-Biedronke-7391027.html (5.04.2017).
18.Szumilak, J. (2007). Rola handlu w tworzeniu wartości dla nabywcy. Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
19.Śmigielska, G., Wiśniewska, S. (2015). Innowacje marketingowe w handlu detalicznym. Problemy Zarządzania, 14/1 (57/1).