Studia Informatica Pomerania

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica

ISSN: 2451-0424     eISSN: 2300-410X     DOI: 10.18276/si.2016.40-02
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 40
Formy dystrybucji cyfrowych dóbr informacyjnych w społeczeństwie online

Rok wydania:2016
Liczba stron:11 (15-25)
Słowa kluczowe: technologia „chmury” internet cyfrowe dobra informacyjne
Cited-by (Crossref) ?:
Autorzy: Sławomir Czetwertyński
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Abstrakt

W niniejszym artykule poruszono tematykę ewolucji form dostępu do cyfrowych dóbr informacyjnych w społeczeństwie, które weszło w fazę online, czyli relatywnie stałego dostępu do internetu. Celem artykułu jest określenie, jakie zmiany niesie ze sobą wzrost popularności stosowania takich rozwiązań jak strumieniowe przesyłanie danych oraz technologia „chmury”. Obszarem badawczym rozważań są takie dobra informacyjne, jak filmy, muzyka i książki elektroniczne. W artykule zajęto się również problematyką strategii sprzedaży cyfrowych dóbr informacyjnych za pośrednictwem internetu, która zasadniczo dzieli się na sprzedaż jednorazową i abonamentową. W artykule wykorzystano metodę studium przypadku oraz dane wtórne dotyczące zmian form dystrybucji w Stanach Zjednoczonych, które przodują w innowacyjności z zakresu dystrybucji cyfrowych dóbr informacyjnych.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Anderson, C. (2008). Długi ogon. Ekonomia przyszłości – każdy konsument ma głos. Poznań: Media Rodzina.
2.Anderson, C. (2011). Za darmo. Przyszłość najbardziej radykalnej z cen. Kraków: Znak Literanova.
3.Bakos, Y., Brynjolfsson, E. (1999). Bundling Information Goods: Pricing, Profits, and Efficiency, Management Science, 45(12), 1613–1630. dx.doi.org/10.2139/ssrn.11488.
4.Bakos, Y., Brynjolfsson, E. (2000). Bundling and Competition on the Internet. Marketing Science, 19(1), 63–82. doi:10.2139/ssrn.231598.
5.Castells, M. (2003). Galaktyka Internetu: Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
6.Castells, M. (2007). Wiek informacji: ekonomia, społeczeństwo i kultura. Tom I: Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7.Castells, M. (2013b). Władza komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
8.Castells, M. (2013a). Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
9.Costello, S. (2015). This is the Number of iPods Sold All-Time. About.com, Oct. 13, 2015. Pobrane z: http://ipod.about. com/od/glossary/qt/number-of-ipods-sold.htm (21.03.2015).
10.Daily chart. (2014). Turning the pixelated page. The Economist, Oct 9th 2014. Pobrane z: http://www.economist.com/ blogs/graphicdetail/2014/10/daily-chart-4?fsrc=scn/fb/wl/dc/turningpixelated (23.03.2016).
11.Evangelista, B. (2002). Industry starting to endorse Net music / Listen.com to offer songs from all five major labels. SFGate, July 1, 2002. Pobrane z: http://www.sfgate.com/business/article/Industry-starting-to-endorse-Net-music-2801248.php (21.03.2016).
12.Finder.com. (2016). Netflix International: How many movies and TV shows does Netflix offer in different countries around the world? Finder.com, January 8th, 2016. Pobrane z: http://www.finder.com/global-netflix-library-totals (22.03.2016).
13.iTunes. (2016). iTunes. Pobrane z: http://www.apple.com/pl/itunes/video/ (22.03.2016).
14.Kozłowski, K. (2016). Netflix w Polsce – czy warto, jak zacząć, co obejrzeć. AntyWeb, 2016-01-06. Pobrane z: http:// antyweb.pl/netflix-w-polsce-czy-warto-jak-zaczac-co-obejrzec/ (22.03.2016).
15.MacDailyNews. (2014). Apple’s iTunes Store passes 35 billion songs sold milestone, iTunes Radio now has 40 million listeners. MacDailyNews, May 29, 2014. Pobrane z: http://macdailynews.com/2014/05/29/apples-itunes-storepasses-35-billion-songs-sold-milestone-itunes-radio-now-has-40-million-listeners/ (21.03.2016).
16.McDuling J. (2015). The music industry has hit its rock bottom, Quartz qz.com, April 14, 2015, http://qz.com/383109/ the-music-industry-has-hit-its-rock-bottom/ (01.11.2015).
17.Nakashima, R. (2011). Rhapsody passes million US subscriber milestone. The Seattle Times, December 22, 2011. Pobrane z: http://www.seattletimes.com/business/rhapsody-passes-million-us-subscriber-milestone/ (21.03.2016).
18.Pisarski, M. (2013). Koniec wypożyczalni filmów. Newsweek, 12.11.2013. Pobrane z: http://biznes.newsweek.pl/koniec-wypozyczalni-filmow-newsweek-pl,artykuly,274456,1.html (23.03.2016).
19.Recording Industry Association of America. (2014). 2014 RIAA Year-End Industry Shipment and Revenue Statistics. Pobrane z: http://riaa.com/media/A29170F2-267C-0581-EDDF-83EF7FE691AF.pdf (23.03.2016).
20.Saba, J., Lauria, P. (2012). After 79 years in print, Newsweek goes digital only. Reuters, Oct 18, 2012. Pobrane z: http:// www.reuters.com/article/us-newsweek-digital-idUSBRE89H0L020121018 (23.03.2016).
21.Sandvine Inc. (2014). Global Internet Phenomena Report 2H 2014. Ontario: Sandvine Incorporated ULC.
22.Sandvine Inc. (2015). Global Internet Phenomena. Africa, Middle East & North America. Ontario: Sandvine Incorporated ULC.
23.Shapiro, C., Varian, H.R. (2007). Potęga informacji. Strategiczny przewodnik po gospodarce sieciowej. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
24.Shy, O. (2001). The Economics of Network Industries. Cambridge: Cambridge University Press.
25.Smith, A. (2013). Blockbuster to close stores and cut jobs. CNN Money, January 22, 2013. Pobrane z: http://money.cnn. com/2013/01/22/news/companies/blockbuster-job-cuts/index.html (23.03.2016).
26.Statista (2015). Statistics and facts about Netflix, Statista. Pobrane z: http://www.statista.com/topics/842/netflix/ (21.11.2016).
27.van Dijk, J. (2010). Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
28.von Mathias, B. (2015). Phone top, iPad flop. Statista. Pobrane z: http://de.statista.com/infografik/84/absatz-appleiphone/ (21.12.2015).