Uniwersytety na rubieżach - Konteksty semantyczne, historyczne, naukowe i edukacyjne

ISBN: 978-83-7972-559-5    ISBN (online): 978-83-7972-560-1    ISSN: 2083-4381    OAI
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / T. 4
Developing emotional intelligence among students participating in the Polish-German cross-border cooperation project

Autorzy: Hubert Kupiec ORCID
The University of Szczecin
Słowa kluczowe: emotional intelligence student education
Data publikacji całości:2022
Liczba stron:9 (451-459)

Abstrakt

The article presents the effects of developing emotional intelligence among the Polish students who participated in a Polish-German didactic project implemented within the framework of the cross-border cooperation program ‘INTERREG’:Mecklenburg-Vorpommern /Brandenburg/Poland]. The results of the evaluation study indicate that despite the use of various forms of activation, aimed at, inter alia, the development of emotional intelligence, no statistically significant difference was found between the levels of this variable within the group of 12 Polish students after 9 months of weekly classes. Instead, the dominance of low and average levels of emotional intelligence was observed amongst the participants.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Brackett, M.A., Reyes, M.R., Rivers, S.E., Elbertson, N.A., Salovey, P. (2011). Classroom Emotional Climate, Teacher Affiliation and Student Conduct. Journal of Classroom Interaction, 46 (1), 27–36.
2.Kwiatkowski, S.T. (2015), Innowacje we współczesnym systemie kształcenia nauczycieli w kontekście kształtowani a inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych. W: R. Nowakowska-Siuta (red.), Bliżej siebie. Edukacja i dialog w grupie niejednorodnej kulturowo (s. 93–109). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT.
3.Martowska, K. (2009). Inteligencja emocjonalna licealistów a oddziaływania wychowawcze rodziców. Ruch Pedagogiczny, 3/4, 55–69.
4.Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Liberi Librii.
5.Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych, Pracownia Testów Psychologicznych. Warszawa: PTP.
6.Matczak, A., Knopp, K.A. (2013) Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Liberi Libri.
7.Mayer, J.D., Salovey, P., Caruso, D. (2004). Emotional intelligence: theory, findings and implication. Psychological Inquiry, 15, 197–215.
8.Rutkowska, M. (2015) Rezyliencja jako interdyscyplinarna kategoria analityczna i jej zastosowanie w pedagogice. W: Z. Aleksander (red.), Pedagogika. Studia i Badania Naukowe, 1 (s. 29–48). Gdańsk: Ateneum – Szkoła Wyższa.
9.Salovey, P., Sluyter, D.J. (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
10.Szczepaniak, A., Jabłkowska, K. (2007). Historia rozwoju pojęcia inteligencji emocjonalnej. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 7 (4), 227–232.