Uniwersytety na rubieżach - Konteksty semantyczne, historyczne, naukowe i edukacyjne

ISBN: 978-83-7972-559-5    ISBN (online): 978-83-7972-560-1    ISSN: 2083-4381    OAI
CC BY-SA   Open Access 

Liste der Ausgaben / T. 4
Transgraniczna współpraca studentów w rozwijaniu ich kompetencji społecznych

Autoren: Monika Zięciak ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Schlüsselbegriffe: kompetencje społeczne studenci pedagogiki współpraca międzynarodowa
Data publikacji całości:2022
Seitenanzahl:11 (223-233)

Abstract

Celem zaprezentowanych w artykule badań było ustalenie w jakim stopniu podejmowane przez studentów pedagogiki aktywności realizowane w ramach międzynarodowego projektu zróżnicowały poziom ich kompetencji społecznych. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z zastosowaniem wystandaryzowanego narzędzia autorstwa A. Matczak – Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. Pierwszy pomiar kompetencji społecznych studentów pedagogiki, biorących udział w projekcie, przeprowadzono w listopadzie 2020 roku w grupie 12 studentek, studiujących na II roku pedagogiki, specjalności: opiekuńczo-resocjalizacyjna. Badania ewaluacyjne odbyły się w październiku 2021 roku, tj. po roku podejmowania przez badane różnorodnych aktywności społecznych. Projekt – „Kryzys jako wyzwanie – strategie kształcenia do radzenia sobie w transgranicznej edukacji nauczycieli jako wkład w stabilizację sytuacji w Regionie” realizowany był we współpracy z Uniwersytetem w Greifswaldzie i obejmował różnego rodzaju warsztaty i zajęcia, np. hipoterapię, zajęcia rozwijające inteligencje emocjonalną, warsztaty radzenia sobie w kryzysie, laboratoria z fotografii, zajęcia plastyczne i wiele innych. Należy zwrócić jednak uwagę, że cały program projektu realizowany był w czasach kryzysu, pandemii Covid-19, kiedy to edukacja na uczelniach wyższych odbywała się w sposób zdalny a kontakt z drugim człowiekiem był utrudniony. Uzyskane wyniki wskazują, że zmiany w poziomie kompetencji społecznych studentek biorących udział w projekcie są nieistotne statystycznie. Podejmowane wobec uczestniczek oddziaływania nie przyczyniły się do rozwoju ich kompetencji społecznych.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Argyle, M. (2001). Psychologia stosunków międzyludzkich. Tłum. W. Domachowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2.Argyle, M. (1998). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3.Bąbka, J. (2020). O potrzebie zmian w zakresie kształtowania kompetencji społecznych studentów pedagogiki. Rocznik Lubuski, 1 (46), 63–74.
4.Bobrowska–Jabłońska, K. (2003). Znaczenie inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych w kształceniu w SGH – raport z badań. E-mentor, 2. Pobrane z: https:// www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/2/id/17 (10.07.2022).
5.Espelage, D.L., Low, S., Polanin, J.R., Brown, E.C. (2013). The impact of a middle school program to reduce aggression, victimization, and sexual violence. Journal of Adolescent Health, 53 (2), 180–186.
6.Frost, D.E. (2003). The Psychological Assessment of emotional intelligence. W: J.C. Thomas, M. Hersen, (red.), Comprehensive handbook of Psychological Assessment (s. 203– 215). New Jersey: Jon Wiley and Sons Inc.
7.Goleman, D. (1999). Inteligencja emocjonalna w praktyce. Tłum. A. Jankowski. Poznań: Media Rodzina.
8.Hłobił, A. (2021). Kompetencje społeczne podstawą potencjału zawodowego nauczycieli. Disputationes Scientificae Universitatis Catholicae in Ružomberok, 3, 41–50. Pobrane z: social-competences-as-the-basis-of-teachers-professional-potential_Content File- -PDF.pdf (ceeol.com) (12.07.2022).
9.Hubbard, J.A., Coie, J.D. (2001). Emotional correlates of social competence in children’s peer relationship. Pobrane z: www.udel.edu/psych/fingerle/article1.html (11.07.2022).
10.Jagiełło-Rusiłowski, A. Solarczyk-Szewc, H. (2013). Kwerenda badań nas kompetencjami społecznymi w kontekście edukacji akademickiej w Polsce i na świecie. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2 (17), 27–50.
11.Kaya, F., Buzlu, S. (2016). Effects of Aggression Replacement Training on problem solving, anger and aggressive behaviour among adolescents with criminal attempts in Turkey: A quasi-experimental study. Archives of Psychiatric Nursing, 30 (6), 729–735.
12.Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Liberi Liberi.
13.Mascovici, S. (red.) (1998). Zdolności społeczne, Psychologia społeczna w relacji Ja – Inni. Tłum. M. Cielecki. Warszawa: WSiP.
14.Matczak, A. (2001). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
15.Matczak, A. (2005). Uwarunkowania inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych- -emocjonalnych. Raport końcowy z realizacji projektu 2 H01 F 062 23 w latach 2002– 2005. Warszawa, tekst niepublikowany.
16.Piorunek, M., Werner I. (2017). Kompetencje społeczne nauczycieli – diagnoza i pomocowe implikacje. Studia Edukacyjne, 44, 121–142.
17.Sanecki, G. (2013). Postrzeganie własnych kompetencji zawodowych przez studentów pedagogiki UMCS. Rocznik Andragogiczny, 20, 75–90.
18.Smółka, P. (2016). Osobowościowe uwarunkowania efektywnego funkcjonowania w sytuacjach społecznej ekspozycji. Niepublikowana rozprawa doktorska. Warszawa: Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawki.
19.Sukhodolsky, D.G., Smith, S.D., McCauley, S.A., Ibrahim, K., Piasecka, J.B. (2016). Behavioral Interventions for Anger, Irritability, and Aggression in Children and Adolescents. J Child Adolescent Psychopharmacol, 26 (1), 58– 64.
20.Twardowska-Staszek, E., Alberska, M. (2020). Inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne nauczycieli szkół specjalnych. Studia Paedagogica Ignatiana, 4, 111–134. Pobrane z: emotional-intelligence-and-social-competences-of-special-school-teachers_ Content File-PDF.pdf (ceeol.com) (12.07.2022).
21.Vahedi, S., Fathiazar, E., Hosseini-Nasab, D., Moghaddam,M., Kiani, A. (2007). The Effect of Social Skills Training on Decreasing the Aggression of Pre-school Children. Iranian J Psychiatric, 2 (3), 108–114.
22.Wierzejska, J. (2015). Kompetencje społeczne absolwentów studiów pedagogicznych. W: K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Kształcenie osób dorosłych. Aktywność w życiu zawodowym. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.
23.Wilson, S., Lipsey, M. (2005). The Effects of School-based Social Information Processing Interventions on Aggressive Behavior. 5. Vanderbilt University.
24.Wojnarska, A. (2008). Kompetencje społeczne studentów resocjalizacji. W: Z. Palak, A. Bujnowska (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego. Aktualne wyzwania teorii i praktyki. Lublin: Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
25.Wojnarska, A. (2019). Uwarunkowania efektywności treningów umiejętności społecznych. Edukacja – Technika – Informatyka, 1 (27), 105–112.