Opuscula Sociologica

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Sociologica

ISSN: 2299-9000    OAI    DOI: 10.18276/os.2015.4-01
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 4/2015
Strategie adaptacji polskich uniwersytetów do współczesnej rzeczywistości społecznej
(Polish universities adaptation strategies to the contemporary social reality)

Authors: Andrzej Stawicki
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Keywords: changes within the field of higher education sociology of organizations analysis of the social fields relations of domination in the academic field
Data publikacji całości:2015
Page range:15 (5-19)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In article the author tries to present trends in terms of changing the management model in higher education. Based on the analysis of Polish universities strategic documents, as well as on the basis of literature on the subject, the author attempts to describe the process of change taking place in this area. Author uses a processual approach in analyzing of organization, based largely on Niklas Luhmann’s theory of social systems. From this perspective, universities development strategies are interpreted as a form of adaptation to changing political, socio-economic and demographic context. The author also uses Pierre Bourdieu’s theory of social fields in order to describe the emerging complex relationships of domination and subordination, as a consequence of changes in the context of the functioning of Polish universities. In order to expose the center-periphery relations that are in the emerging new field of higher education author uses Immanuel Wallerstein’s world-system theory.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bourdieu P., Wacquant L.J.D. 2006, Logika pól, w: Współczesne teorie socjologiczne, t. 2, red. A. Jasińska-Kania i in., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
2.Bourdieu P., Wacquant L.J.D. 2007, Nowomowa neoliberalna, „Recykling Idei”, nr 9.
3.Burawoy M. 2013, Redefinicja publicznego uniwersytetu: ramy analityczne, „Praktyka Teoretyczna” nr 1 (7), http://www.praktykateoretyczna.pl/PT_nr7_2013_NOU/02.Burawoy.pdf (29.04.2015).
4.Clark B.R. 1983, The Higher Education System: Academic Organization in Cross-national Perspective, University of California Press, Berkley.
5.Denek K. 2010, Sterowny czynnik rozwoju społeczeństwa wiedzy, w: Edukacja jutra. Edukacja w społeczeństwie wiedzy, red. K. Denek, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec.
6.Diagnoza szkolnictwa wyższego. Program rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 r. 2014, red. J. Górniak, cz. III, FRP, KRASP, Warszawa.
7.Berman E.P. 2012, Explaning the Move Toward the Market in US Academic Science: How Instytutional Logics Can Change Without Instytutional Entrepreneurs, „Theory and Society”, May 2012, vol. 41, Issue 3.
8.Główny Urząd Statystyczny 2014, Dane wstępne dotyczące szkolnictwa wyższego, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/dane-wstepne-dotyczace-szkolnictwa-wyzszego-2014-r-,8,2.html (25.06.2015).
9.Hatch M.J. 2002, Teoria organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
10.Kennedy M.D. 2014, Globalizing Knowledge. Intellectuals, Universities and Publics in Transformation, Stanford University Press, California.
11.Kraśniewski A. 2007, Proces Boloński – idea, dokumenty, realizacja, w: Jakość kształcenia w szkołach wyższych, red. T. Szulc, Oficyna Wydawnicza Biblioteki Warszawskiej, Wrocław.
12.Kwiek M. 2010a, Transformacje uniwersytetu. Zmiany instytucjonalne i ewolucja polityki edukacyjnej w Europie, Wydawnictwo UAM, Poznań.
13.Kwiek M. 2010b, Integracja europejska a europejska integracja szkolnictwa wyższego, CPPRPS, vol. 17, http://www.cpp.amu.edu.pl/pdf/CPP_RPS_vol.17_Kwiek.pdf (20.06.2015).
14.Luhmann N. 2008, Systemy społeczne. Zarys ogólnej teorii, Wydawnictwo Nomos, Kraków.
15.Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 2013, Szkolnictwo wyższe w Polsce, Warszawa.
16.Muszewska A., Niesiołowski-Spano Ł., Pieniądz A. 2015, Pakt dla nauki, czyli jak nauka może służyć społeczeństwu, Warszawa, http:// obywatelenauki.pl wp-content/uploads/2015/05/Pakt_ dla_Nauki.pdf (26.06.2015).
17.OECD 2014, Education at a Glance 2014: OECD Indicators, OECD Publishing, http://www.oecd.org/edu/Education-at-a-Glance-2014.pdf (26.06.2015).
18.OECD 2015, OECD Skills Outlook 2015: Youth, Skills and Employability, OECD Publishing, http://dx.doi.org/10.1787/9789264234178-en.
19.Olechnicka A. i in. 2010, Analiza strategii, modeli działania oraz ścieżek ewolucji wiodących szkół wyższych na świecie. Raport z badania, Politechnika Warszawska, Warszawa.
20.Olejniczak K., Rok J. 2012, Determinanty uczenia się i zarządzania wiedzą – synteza badań empirycznych, w: Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej, red. K. Olejniczak, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
21.Theime J.K. 2009, Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska, Europa, USA, Difin, Warszawa.
22.Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2014, poz. 1198.
23.Wallerstein I. 1976, The Modern World-System. Capitalist Agriculture and the Origins of the European World-Economy in the Sixteenth Century, Academic Press, New York–San Francisco–London.
24.Wciórka B. 2009, Aspiracje i motywacje edukacyjne Polaków w latach 1993–2009. Komunikat z badań CBOS. BS/70/2009, Warszawa.
25.Whitley R., Gläser J. 2014, The Impact of Instytutional Reforms on the Nature of University as Organization, ,,Research in the Sociology of Organization”, vol. 42.
26.Zarycki T. 2009, Peryferie. Nowe ujęcie zależności centro-peryferyjnych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
27.Zarycki T. 2014, Innowacjonizm jako legitymizacja, „Zarządzanie Publiczne”, nr 1 (27).