Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

ISSN: 2450-7741    OAI    DOI: 10.18276/frfu.2018.92-18
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / 2/2018 (92)
Model biznesu w raportach zintegrowanych polskich spółek giełdowych
(THE BUSINESS MODEL IN INTEGRATED REPORTS OF POLISH LISTED COMPANIES)

Authors: Bogusława Bek-Gaik
Wydział Zarządzania, AGH, Akademia Górniczo-Hutnicza Kraków

Aleksandra Rapacz
Keywords: business model integrated reporting value report.
Data publikacji całości:2018
Page range:14 (209-222)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Purpose – The purpose of this article is to discuss the practice of disclosing the business model in integrated reporting (IR – integrated reporting) in practice of Polish listed companies. Design/methodology/approach– The article uses literature studies, analysis of the content of corporate publications and the observation of economic practice. Findings – The study was conducted on a sample of 11 companies listed on the Warsaw Stock Exchange as at 20 April 2018. In total, Authors analyzed 25 integrated reports prepared for the years 2013-2016. It has been shown that the disclosures about the business model in practice are very diverse. Most companies adopt their own individual solutions, only some listed companies disclose the business model according to the framework structure proposed by the IIRC. However, many reservations can be made to the quality of disclosures in the published integrated reports. Originality/ value – Disclosures about the business model are a relatively new research area that is at an early stage of implementation in business practice.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bagnoli, C., Redigolo, G. (2015). Business Model in IPO Prospectuses: Insights from Italian Innovation Companies. Journal of Management & Governance, 1–34.
2.Bek-Gaik, B. (2016). Model Biznesu w sprawozdawczości organizacji – przegląd badań. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 268.
3.Bek-Gaik, B., Rymkiewicz, B. (2015a). Model Biznesu w sprawozdawczości polskich spółek publicznych na przykładzie branży energetycznej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 398.
4.Bek-Gaik, B., Rymkiewicz, B. (2015b). Sprawozdawczość Zintegrowana w praktyce polskich spółek giełdowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
5.Bek-Gaik, B., Rymkiewicz, B. (2016). Tendencje rozwoju sprawozdawczości zintegrowanej w praktyce polskich spółek giełdowych. Finanse. Rynki Finansowe. Ubezpieczenia, 1 (79).
6.Bek-Gaik, B., Rymkiewicz, B. (2017). Model Biznesu w raportowaniu organizacji – wybrane problemy, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Research Papers of Wrocław University of Economics, 471.
7.Bini, L., Dainelli, F., Giunta, F. (2016). Business Model Disclosure in the Strategic Report. Journal of Intellectual Capital, 1 (17).
8.Drzewiecki, J. (2011). Model biznesu a strategia organizacji: podobieństwa, różnice. Nauki o Zarządzaniu, 8.
9.Drzewiecki, J. (2013). Model biznesu jako narzędzie zarządzania strategicznego: zastosowanie, dylematy i wyzwania. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 13 (14), 65–76.
10.Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy, Dz. Urz. UE z dnia 15.11.2014, nr L 330/1.
11.Eccles, R.G., Krzus, M. (2014). Integrated Reporting Movement: Meaning, Momentum, Motives, and Materiality. Wiley.
12.Eccles, R.G., Krzus, M., Ribot, S. (2015). Model of Best Practice in Integrated Reporting 2015. Journal of Applied Corporate Finance, 2 (27), 108.
13.Falencikowski, T. (2013). Spójność modeli biznesu. Koncepcja i pomiar. Warszawa: CeDeWu.
14.George, G., Bock, A.J. (2011). The Business Model in Practice and its Implications for Enterpreneurship Research. Entrepreneurship Theory and Practice, 1 (35).
15.Gołębiowski, T., Dudzik, T.M., Lewandowska, M., Witek-Hajduk, M. (2008). Modele biznesu polskich przedsiębiorstw. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
16.IIRC (2013a). Business Model Background Paper for <IR>. Pobrano z: http://integratedreporting.org/wp-content/uploads/2013/03/Business_Model.pdf.
17.IIRC (2013b). The International <IR> Framework. Pobrano z: http://integratedreporting.org/ wpcontent/uploads/2013/12/13-12-08-THEINTERNATIONAL- IR-FRAMEWORK2-1.pdf.
18.Jabłoński, M. (2016). Model biznesu w raportach okresowych sprawozdawczości przedsiębiorstwintencje i wyniki. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 1 (79).
19.Karwowski, M. (2015). Model biznesu jako nowe wyzwanie sprawozdawczości zewnętrznej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 388.
20.Krasodomska, J. (2012). Zintegrowana sprawozdawczość spółek w 2020 roku. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 66 (122), 101–110.
21.Lai, A., Melloni, G., Stacchezzini, R. (2013). Disclosing Business Model in the “Integrated Report”: Evidence from European Early Adopters. Pobrano z: http://www.aidea2013.it/docs/400_aidea2013_accounting.pdf (odczyt:
22.25.02.2016).
23.Lai, A., Melloni, G., Stacchezzini, R. (2015). The Tone of Business Model Disclosure: An Impression Management Analysis of the Integrated Reports. Journal of Management & Governance, 1–26.
24.Magretta, J., (2002). Why Business Models Matter. Harvard Business Review, 5 (80), 86–93.
25.Michalak, J. (2012). Model biznesowy i jego wpływ na odwzorowanie sytuacji finansowejjednostki w systemie rachunkowości. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 66 (122).
26.Michalak, J. (2015). Prezentacja modelu biznesowego w raportach rocznych wybranych spółek wysokich technologii z Wielkiej Brytanii. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 245.
27.Nogalski, B. (2009). Modele biznesu jako narzędzie reorientacji strategicznej przedsiębiorstw. MBA, 2, 7–8.
28.Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2009). Business Model Generation. Pobrano z: http://www.businessmodelgeneration.com/ (10.04.2018).
29.Richardson, J. (2008). The Business Model: An Integrative Framework for Strategy Execution. Strategic Change, 5/6 (17), 133–144.
30.Rudny, W. (2013). Model biznesowy a tworzenie wartości. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 141.
31.Walińska, E., Bek-Gaik, B., Gad, J., Rymkiewicz, B. (2015). Sprawozdawczość przedsiębiorstwa jako narzędzie komunikacji z otoczeniem. Wymiar finansowy i niefinansowy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
32.http://www.raportzintegrowany.orlen.pl (18.04.2018).
33.https://raportzintegrowany2015.orlen.pl/pl (18.04.2018).
34.https://raportzintegrowany2016.orlen.pl (18.04.2018).
35.https://raportzintegrowany.gkpge.pl (18.04.2018).
36.http://raportzintegrowany2016.gkpge.pl (18.04.2018).
37.http://2013.raportroczny.lotos.pl (18.04.2018).
38.http://2014.raportroczny.lotos.pl (18.04.2018).
39.http://2015.raportroczny.lotos.pl (18.04.2018).
40.http://raportroczny.lotos.pl (18.04.2018).
41.http://raport2015.tauron.pl (18.04.2018).
42.http://raport2016.tauron.pl (18.04.2018).
43.http://kghm.com (18.04.2018).
44.http:// raportroczny.kghm.com/pl (18.04.2018).
45.http://2016.raportroczny.kghm.com (18.04.2018).
46.http://grupaazoty.com/de/grupa/raport.html (18.04.2018).
47.http://www.orange-ir.pl/pl (18.04.2018).
48.http://ri.lw.com.pl/raporty-okresowe (18.04.2018).
49.http://www.budimex.pl/pl/zrownowazony-rozwoj/csr/raporty-csr (18.04.2018).
50.http://ri.lw.com.pl/raport-marketingowy (18.04.2018).
51.https://www.mbank.pl/raport-roczny/2016 (18.04.2018).