Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

ISSN: 2450-7741     eISSN: 2300-4460    OAI    DOI: 10.18276/frfu.2017.89/2-25
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / 5/2017
Uwarunkowania procesu kreowania wartości dla akcjonariuszy
(THE CONDITIONALITY OF THE PROCESS OF SHAREHOLDER VALUE CREATION)

Authors: Tomasz Rojek
Keywords: shareholder value creation value based management
Data publikacji całości:2017
Page range:10 (323-332)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The purpose of this article is to analyze the contemporary conditionality of the process of Shareholder Value Creation in the context of the assumptions and principles of the concept of Value Based Management. The reflections were based on a critical analysis of the contemporary literature of the subject, and the author’s own research and experience in economic practice. As the conclusion of the investigations presented, both the impact of the VBM concept on the efficiency of the Shareholder Value Creation process and the partial divergences between the objectives and the actions under both concepts can be identified.
Download file

Article file

Bibliography

1.Black, A., Wright, P., Bachman, J.E. (2000). W poszukiwaniu wartości dla akcjonariuszy, Warszawa: Dom Wydawniczy ABC.
2.Chrzanowski, A.R., Głażewska, I. (2010). Rola podejścia innowacyjnego w budowaniu wartości przedsiębiorstwa. Zarządzanie zmianami – Zeszyty Naukowe, 3.
3.Cwynar, W. (2002). Rewolucja w zarządzaniu spółką kapitałową. W: A. Cwynar, W. Cwynar (red.), Zarządzanie wartością spółki kapitałowej - koncepcje, systemy, narzędzia. Warszawa: Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce.
4.Duraj, J. (1996). Przedsiębiorstwo na rynku kapitałowym. Warszawa: PWE.
5.Maćkowiak, E. (2009). Ekonomiczna wartość dodana. Warszawa: PWE.
6.Michalczuk, G. (2013). Zasoby niematerialne jako czynnik wartości przedsiębiorstwa. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
7.Michalski, M. (2001). Zarządzanie przez wartość. Firma z perspektywy interesów właścicielskich. Warszawa: WIG-Press.
8.Patena, W. (2011). W poszukiwaniu wartości przedsiębiorstwa. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer.
9.Rappaport, A. (1999). Wartość dla akcjonariuszy: poradnik menedżera i inwestora. Warszawa: Wydawnictwo WIG-Press.
10.Suszyński, C. (red.) (2007). Przedsiębiorstwo, Wartość, Zarządzanie. Warszawa: PWE.
11.Szablewski, A. (2004). Maksymalizacja wartości a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. W: A. Szablewski, R. Tuzimek (red.), Wycena i zarządzanie wartością firmy. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
12.Wójcik-Jurkiewicz, M. (2009). Wartość przedsiębiorstwa a wartość firmy. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 53 (109), Warszawa.
13.Wrzosek, S. (2001), Decyzje strategiczne i bieżące a wartość przedsiębiorstwa. W: J. Duraj (red.), Wartość przedsiębiorstwa – z teorii i praktyki zarządzania. Łódź-Płock: Wydawnictwo Naukowe NOVUM.
14.Zarzecki, D. (1999). Metody wyceny przedsiębiorstw. Warszawa: Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce.