1. | Filmography |
2. | Belfer (The teach), 2 seasons, Łukasz Palkowski, Maciej Bochniak (dirs.), TVN /ITI Neovision (Canal+), 2016–2017. |
3. | Die Blechtrommel (The tin drum), Volker Schlöndorff (dir.), Franz Seitz Filmproduktion/Bioskop-Film GmbH/Artemis Filmgesellschaft mbH/Hallelujah-Film GmbH/Argos Films S.A./Hessischer Rundfunk/GGB Gesellschaft für Geschäftsführung und Beteiligung GmbH & Co., FRG/FR 1979. Chocolat, Lasse Hallström (dir.), Miramax Films/Buena Vista International, UK/USA 2000. |
4. | Ciemno, prawie noc (Dark, almost night), Borys Lankosz (dir.), Aurum Film/Odra Film/Centrum Zasobów Cyfrowych, PL 2019. |
5. | Dark, 3 seasons, Baran bo Odar (dir.), Netflix, DE 2017–20. |
6. | Demon, Marcin Wrona (dir.), Magnet Man Film/Telewizja Polska/Chimney Poland/Krakowskie Biuro Festiwalowe/TransFax Film Productions/Instytucja Filmowa Silesia Film/Wajda Studio/Lava Films, PL/Israel 2015. |
7. | Gorączka (Fever), Agnieszka Holland (dir.), ZF X, PL 1980/81. |
8. | Kamerdyner (The butler), Filip Bajon (dir.), Filmicon Dom Filmowy, PL 2018. |
9. | Krakowskie potwory (Cracow monsters), Kasia Adamik and Olga Chajdas (dirs.), Telemark/Netflix/Polski Instytut Sztuki Filmowej, PL 2022. |
10. | Kruk (Raven), 2 seasons, Maciej Pieprzyca (dir.), Opus TV/ITI Neovision (Canal+), 2018/2021. |
11. | Nikt nie woła (No one calls), Kazimierz Kutz (dir.), ZF Kadr, PL 1960. |
12. | Pitbull, 3 seasons, Patryk Vega, Xawery Żuławski, Dominik Matwiejczyk, Kasia Adamik, Greg Zglinski (dirs.), ATM Grupa/Telewizja Polska – Agencja Filmowa, PL 2005–08. |
13. | Pokot (Spoor), Agnieszka Holland and Kasia Adamik (dirs.), SF “Tor”/Heimatfilm/Nutprodukce, PL/DE/CZ/SE/SK/FR 2017. |
14. | Rdza (Rust), Roman Załuski (dir.), ZF Kadr, 1981/82. |
15. | Rojst (The mire), 5 episodes, Jan Holoubek and Kamil Misztal (dirs.), Showmax/SF Kadr, PL 2018. |
16. | Rojst ’97 (The mire ’97), 6 episodes, Jan Holoubek (dir.), Neflix, PL 2021. |
17. | Róża (Rose), Wojciech Smarzowski (dir.), Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych/SF Tor/SF Perspektywa/SF Oko/Lightcraft, PL 2011/12. |
18. | Sami swoi (All our own), Sylwester Chęciński (dir.), ZF Iluzjon, 1967. |
19. | Skąpani w ogniu (Bathed by fire), Jerzy Passendorfer (dir.), ZF Iluzjon, 1963/64. |
20. | Twin Peaks, 3 seasons, David Lynch (dir.), Lynch/Frost Productions, Propaganda Films, Spelling Television, Twin peaks Productions, Showtime, Rancho Rosa Partnership, USA 1990, 1991, 2017. |
21. | Wataha (The pack/The border), 2 seasons, Michał Gazda, Kasia Adamik, Jan P. Matuszyński, Olga Chajdas (dirs.), ATM Grupa, HBO Polska, 2014–2019. |
22. | W głębi lasu (The woods), 6 episodes, Leszek Dawid, Bartosz Konopka (dirs.), ATM Grupa/Netflix, PL/USA 2020. |
23. | Wołyń (Hatred), Wojciech Smarzowski (dir.), Film It/Narodowy Instytut Audiowizualny/Polskie Sieci Radiowe/Canal+ Polska/Bemar/Telewizja Polska/Andrzej Łudziński Productions/Odra Film/Narodowe Centrum Kultury, PL 2016. |
24. | Zgoda (The reconciliation), Maciej Sobieszczański (dir.), SF Kalejdoskop/Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych/EBH Polska/Wajda Studio, PL 2017. |
25. | Znaki (Signs), 8 episodes, Jakub Miszczak, Marcin Ziębiński, and Monika Filipowicz (dirs.), ATM Grupa/AXN Central Europe, PL 2018. |
26. | Znaki 2 (Signs 2; 2019/2020), 8 episodes, Jakub Miszczak, Marcin Ziębiński, and Monika Filipowicz (dirs.), ATM Grupa/AXN Central Europe, PL 2019/20. |
27. | Literature (studiess, press and online materials) |
28. | Bator J., Ciemno prawie noc, Warsaw 2012. |
29. | Bator J., Heimat am Horizont, interviewed by S. Jung, “Schweizer Monat: die Autorenzeitschrift für Politik, Wirtschaft und Kultur” 2014, vol. 1019, no 94, http://doi.org/10.5169/seals-735955. |
30. | Buettner A., Mocking and Farting: Trickster Imagination and the Origins of Laughter, “Kunapipi” 2009, vol. 31, no 2. |
31. | Chanady A., Magical Realism and the Fantastic. Resolved Versus Unresolved Antinomy (1985), New York, Milton Park (UK) 2020. |
32. | Chanady A., The Territorialization of the Imaginary in Latin America: Self-Affirmation and Resistance to Metropolitan Paradigms, [in:] Magical Realism: Theory, History, Community, eds. L. Parkinson Zamora and W.B. Faris, Durham, NC 1995. |
33. | Connolly K., Agnieszka Holland: Pokot reflects divided nature of Polish society, “The Guardian” 16 Feb. 2017. |
34. | Czartoryski B., Ciemno, prawie noc: a miało być tak pięknie. Nie wyszło, „WP Film” 19 March 2019. |
35. | Czyż R., Kto nas nauczył robić (i oglądać) seriale? “Gazeta Wyborcza” 23 Jan. 2019. |
36. | D’haen Theo, Magical Realism. The European Trajectory, [in:] Magical Realism and Literature, eds. C. Warnes and K. Sasser, Cambridge 2020, https://doi.org/10.1017/9781108551601.010. |
37. | Doty W.G., W.J. Hynes, Historical Overview of Theoretical Issues: The Problem of the Trickster, [in:] Mythical Trickster Figures: Contours, Contexts, and Criticisms, eds. W.J. Hynes and W.G. Doty, Tuscaloosa, London 1993. |
38. | Dziuban Z., Introduction: Haunting in the Land of the Untraumatized, [in:] The “Spectral Turn” – Jewish Ghosts in the Polish Post-Holocaust Imaginaire, ed. Z. Dziuban, Bielefeld 2019. |
39. | García Márquez G., One Hundred Years of Solitude (1967), trans. G. Rabassa, New York, London, Toronto, Sydney 2006. |
40. | Gee F.C., The Critical Roots of Cinematic Magic Realism: Franz Roh, Alejo Carpentier, Fredric Jameson, dissertation, University of London 2013. |
41. | Giska B., Co obejrzeć w weekend? ‘Znaki’ najoryginalniejszy polski serial kryminalny, “Blog Orange Polska” 19 March 2021. |
42. | Gross J.T., Neighbors: The Destruction of the Jewish Community in Jedwabne, Poland, Princeton 2001. |
43. | Guszkowski P., Niech nikogo nie zmylą walkmany i polonezy. W tym serialu z peerelowskiego bagna wpadamy w kolejne, “Gazeta Wyborcza” 10 lipca 2021. |
44. | Holland A., Interviewed by S. Smoliński, Człowiek człowiekowi wilkiem, “Kino” Feb. 2017. |
45. | Holland: ‘Pokot’ to film o moim pokoleniu, “Culture.pl” 30 Sept. 2015. |
46. | Holoubek J., Interviewed by O. Salwa, Horror na niewesołych bagniskach, „Kino” July 2021. |
47. | Holoubek J., Interviewed by A. Kyzioł, Jan Holoubek o drugim sezonie ‘Rojsta’ i Polsce sprzed ćwierć wieku, „Polityka” 7 July 2021. |
48. | Hynes W.J., Mapping the Characteristics of Mythic Tricksters: A Heuristic Guide, [in:] Mythical Trickster Figures: Contours, Contexts, and Criticisms, eds. W.J. Hynes and W.G. Doty, Tuscaloosa and London 1993. |
49. | Jameson F., On Magic Realism in Film, “Critical Inquiry” winter 1986, vol. 12, no 2. |
50. | Kędziora M., ‘Ciemno, prawie noc’, czyli film, prawie dobry, “Filmawka.pl” 25 March 2019. |
51. | Klonowska B., Far away from the present: Magical Realism in Polish film, “Studies in Eastern European Cinema” 2010, vol. 1, no 2, doi: 10.1386/seec.1.2.183_1. |
52. | Kotwasińska A., Dis/Possessing the Polish Past in Marcin Wrona’s Demon, “Humanities” 2020, vol. 9, no 59, doi:10.3390/h9030059. |
53. | „Kruk. Czorny woron nie śpi”. Posłuchaj singla promującego serial i przenieś się do krainy Szeptuch i Południc, “Gazeta Wyborcza” 26 June 2021. |
54. | Kucharski S., Showmax wycofuje się z Polski. „Przykro nam, że ta historia się kończy”, “Gazeta Wyborcza” 12 Dec. 2018. |
55. | Kurz I., Rewolucja, której nie było, “Dwutygodnik” Feb. 2017, no 207. |
56. | Kyzioł A., Szopy i ziemianki, “Polityka”1–7 April 2020, no 14. |
57. | Legendy i ciekawostki, “Góry-Sowie.pl,” www.gory-sowie.pl/legendy. |
58. | Lewis S., Border Trouble: Ethnopolitics and Cosmopolitan Memory in Recent Polish Cinema, “East European Politics and Societies and Cultures” May 2019, vol. 33, no 2. |
59. | Majer A., Quality By Design: Feature TV Series From Premium Television in Poland, [in:] A European Television Fiction Renaissance. Premium Production Models and Transnational Circulation, eds. L. Barra and M. Scaglioni, London, New York 2021. |
60. | Matyjaszek K., Not Your House, not Your Flat: Jewish Ghosts in Poland and the Stolen Jewish Properties, [in:] The »Spectral Turn« – Jewish Ghosts in the Polish Post-Holocaust Imaginaire, Bielefeld 2019. |
61. | Mazierska E., Between the Sacred and the Profane, the Sublime and the Trivial: The Magical Realism of Jan Jakub Kolski, “Scope” Jan. 2000. |
62. | Moliński L., Bystrzycki szlak filmowy, “Dolnośląskość.pl,” http://dolnoslaskosc.pl/bystrzycki-szlak-filmowy,1775.html. |
63. | Mrozek W., Dlaczego warto wybrać się do lat 90. z Ogrodnikiem, Bielenią i Różczką? “Gazeta Wyborcza” 30 July 2021. |
64. | My tu i tam. Góry Sowie, Projekt Riese, Muchołapka oraz DAG Molke i serial Znaki, “YouTube” 9 Feb. 2022, https://www.youtube.com/watch?v=pCfBihkn-3A. |
65. | Podróż w Góry Sowie (i nie tylko) tropem kadrów serial ‘Znaki’, “Magazyn Travelist” 14 May 2020. |
66. | Polska kocha kryminały! “AXN,” https://www.axn.pl/programy/ultraviolet-20/galerie/polska-kocha-kryminaly?img=67584&title=photo-67584. |
67. | Program TV na wtorek, 7.04: powrót ‘Znaków’ i początki randek online, “Gazeta Wyborcza” 7 April 2020. |
68. | Prymas M., Strzeż się kotojadów – recenzja filmu ‘Ciemno, prawie noc’, “Pełna sala” 22 March 2019. |
69. | Sasser K., Magical Realism and Cosmopolitanism. Strategizing Belonging, New York, Houndsmills (England) 2014. |
70. | Skowrońska M., Netflix tropi krakowskie potwory. Nowy serial nakręcony pod Wawelem wystartuje w pierwszym kwartale 2022 roku, “Gazeta Wyborcza” (Cracow) 23 Dec. 2021. |
71. | Szczerba J., Kto króluje w wyszukiwarce Google’a? Tych kulturalnych haseł szukaliśmy najczęściej, “Gazeta Wyborcza” 15 Dec. 2021. |
72. | Skrodzka A., Magic Realist Cinema in East Central Europe, Edinburgh 2012. |
73. | Spindler W., Magical Realism: A Typology, “Forum for Modern Language Studies” Jan. 1993, vol. 29, no. 1, https://doi.org/10.1093/fmls/XXIX.1.75. |
74. | Staszczyszyn B., ‘Ciemno, prawie noc’, reż. Borys Lankosz, “Culture.pl.” |
75. | Staszczyszyn B., City placement po polsku, “Culture.pl.” 3 March 2020. |
76. | Staszczyszyn B., ‘Pokot’, reż. Agnieszka Holland, “Culture.pl.” |
77. | Thum G., Die fremde Stadt. Breslau nach 1945, Munich 2003. |
78. | Tokarczuk O., Prowadź swój pług przez kości umarłych, Cracow 2009. |
79. | Travel for a hundred. Magiczny KAMIENIOŁOM w Świerkach. Góry Sowie – film Znaki, “YouTube” 27 March 2022, https://www.youtube.com/watch?v=XVmRYBnODp0. |
80. | Varga K., Varga o serialu ‘Rojst’: We mnie Peerel siedzi głęboko, mam w szafkach niedorzeczne zapasy papieru toaletowego, “Gazeta wyborcza” (Duży Format) 20 Aug. 2018. |
81. | Warnes C., Sasser K., Introduction, [in:] Magic Realism and Literature, eds. C. Warnes, K. Sasser, Cambridge 2020, doi: https://doi.org/10.1017/9781108551601. |
82. | Zieliński R., ‘Woda wymywa wszystko i odsłania prawdę’. Jan Holoubek o nowym serialu Netflixa ‘Rojst ‘97’ z powodzią w tle, “Gazeta Wyborcza” 7 July 2021. |