Z dala od egocentrycznej metropolii. Obraz prowincji w filmie

ISBN: 978-83-7972-621-9    ISBN (online): 978-83-7972-623-3 OAI
CC BY-SA   Open Access 

.
Wieśniak i Kobieta z miasta: opozycja prowincja – metropolia w amerykańskich filmach Friedricha Wilhelma Murnaua

Autorzy: Tomasz Kłys ORCID
Uniwersytet Łódzki
Słowa kluczowe: F.W. Murnau W. Fox Wschód słońca City Girl wieśniak kobieta z miasta prowincja metropolia
Data publikacji całości:2023-08-21
Liczba stron:25 (11-35)

Abstrakt

In two American films of F.W. Murnau takes place full of tension encounter between country man and city woman. His presence in the city and her stay in the country reveal the divergencies of ethics and axiology in the province and metropolis. At first glance modern metropolis and urban vamp in Sunrise: A Song of Two Humans (1927) seem to be marked unequivocally negatively, signifying disappearance of family and marriage ties, contingency of sexual relations and anonymity of life in mass society, in contradiction to sustaining of family bonds and human solidarity in small provincial communities. In the second film, City Girl (1930), the valuation seems to be the opposite: its title heroine represents hard work, openness, adaptability to the quite different conditions of life when the farmers’ milieu in the country reveals its intolerance, prejudices and xenophobia. On closer scutiny, however, state of things becomes more complicated, and both films do not longer seem to be unequivocally antinomic to each other.

Bibliografia

1.Allen R.C., Gomery D., Film History: Theory and Practice, New York 1985.
2.Bergstrom J., Murnau in America: Chronicle of Lost Films, „Film History” 2002, nr 14.
3.Drössler S., Faust, Ufa, Lubitsch, Murnau, Hauptmann: Eine Spurensuche, [w:] F.W. Murnau/Gerhart Hauptmann, Faust. Eine deutsche Volkssage, Filmmuseum München, München 2020 (broszura dołączona do edycji DVD).
4.Eisner L.H., Murnau, Berkeley–Los Angeles 1973.
5.Everson W. K., American Silent Film, New York 1978.
6.Fischer L., Sunrise: A Song of Two Humans, London 2010.
7.Fitzgerald F.S., Flappers and Philosophers, New York 1920.
8.Garbicz A., Klinowski J., Kino, wehikuł magiczny: Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. Podróż pierwsza 1913–1949, Kraków 1981.
9.Hauptmann G., Fantom, tłum. P. Knapik, [w:] G. Hauptmann, Dzieła, t. 7: Opowiadania, Wrocław 1997.
10.Higashi S., Virgins, Vamps and Flappers: The American Silent Movie Heroine, Montreal 1978.
11.Kłys T., Od Mabusego do Goebbelsa: Weimarskie filmy Fritza Langa i kino niemieckie do roku 1945, Łódź 2013.
12.Riesman D., Glazer N., Denny R., Samotny tłum, tłum. J. Strzelecki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1971.
13.Sudermann H., Lithauische Geschichten, Stuttgart–Berlin 1917.
14.Sudermann H., Podróż do Tylży, [w:] H. Sudermann, Jons i Erdme, i inne opowieści, tłum. T. Willan, Olsztyn 1976.
15.Sudermann H., The Excursion to Tilsit, transl. L. Galantière, New York 1930.