Europa Regionum

ISSN: 1428-278X    OAI    DOI: 10.18276/er.2017.33-08
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / t. 33 2017
ANALIZA SWOT WYKORZYSTANIA FUNDUSZY EUROPEJSKICH W REGIONALNEJ GOSPODARCE TURYSTYCZNEJ W LATACH 2007–2013
(SWOT Analysis of Use of European Funds in the Regional Tourism Economy in the Years 2007–2013)

Authors: Aleksander Panasiuk
Uniwersytet Jagielloński Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Instytut Przedsiębiorczości Zakład Przedsiębiorczości w Turystyce

Marta Sidorkiewicz
Uniwersytet Szczeciński Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług Katedra Zarządzania Turystyką
Keywords: tourism economy SWOT analysis European funds
Data publikacji całości:2017-12-31
Page range:12 (81-92)
Klasyfikacja JEL: L83 Z32 R58
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The study is an attempt to assess the use of European funds in Poland for the tourism economy in the financial perspective for 2007–2013. The general place of the tourism economy in regional operational programs has been presented. The area of research was the communes of Zachodniopomorskie Voivodeship. The aim of the study was SWOT analysis of the use of European Union funds in the regional tourism economy in relation to the financial perspective in 2007–2013. The research shows that the EU funds for the project analyzed in tourist communities don’t directly decide on the state of operation of the tourism economy, but generally influence on regional development and living standards. The relationship between the state of use of EU funds and the development of the tourism economy is also the result of many other factors that should be analyzed individually for individual communes. This problem can be observed by assessing the elements identified in the SWOT analysis. Considerations and conclusions of research are the basis for further research in the area of the financial perspective for 2014–2020 and the place of the tourist economy in the EU funding at the level of local government units.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bangs, D.H., Jr. (1999). Plan marketingowy. Przewodnik dla małej i średniej firmy. Warszawa: PWE.
2.Jaroszewska-Brudnicka, R., Brudnicki, R. (2012). European Union funds for tourism, tourism for the city. Toruń – a case study. Journal of Health Sciences, 5, 75–86.
3.Jodkowska, L., Sidorkiewicz, M. (2013). Modernizacja i rozbudowa polskich oraz niemieckich obiektów hotelarskich ze środków unijnych. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 2 (22), 159–174.
4.Kisiel, R., Zielińska-Szczepkowska, J., Niedziejko, A. (2014). Fundusze europejskie jako instrument wsparcia gospodarki turystycznej na obszarze Suwalszczyzny. Polityka Gospodarcza, 22, 9–25.
5.Panfiluk, E. (2013). Oddziaływanie instrumentów unijnych na działalność inwestycyjną w sektorze turystycznym. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 2 (22), 91–109.
6.Panasiuk, A. (2015). Środki Unii Europejskiej w regionalnej i lokalnej gospodarce turystycznej w latach 2007–2013. Samorząd Terytorialny, 1–2, 122–132.
7.Panasiuk, A. (2014) (red.). Fundusze Unii Europejskiej w gospodarce turystycznej. Warszawa: Difin.
8.Pilarczyk, B., Mruk, H. (2006) (red.). Kompendium wiedzy o marketingu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
9.Regionalne Programy Operacyjne na lata 2007–2013 (RPO).
10.Szymańska, E. (2010). Fundusze UE jako forma wsparcia dla przedsiębiorstw turystycznych w polskich regionach. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 4 (9), 555–566.
11.www.funduszeeuropejskie.gov.pl (9–11.07.2013).