Ekonomiczne Problemy Turystyki

Vorher: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2018.2.42-22
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Liste der Ausgaben / nr 2 (42) 2018
Ocena kuchni śląskiej w aspekcie wzrostu atrakcyjności turystycznej regionu w opinii mieszkańców

Autoren: Romuald Szopa
Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach Wydział Zarządzania Sportem i Turystyką
Schlüsselbegriffe: turystyka kulinarna kuchnia śląska kuchnia regionalna promocja kuchni lokalnej atrakcyjność turystyczna
Data publikacji całości:2018-06-20
Seitenanzahl:8 (233-240)
Klasyfikacja JEL: Z32
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Wzajemne oddziaływanie na siebie gastronomii oraz turystyki, a także dynamiczny wzrost zainteresowania kulinariami przekłada się na wzrost znaczenia kuchni regionalnej w rozwoju rynku turystycznego. Dania kuchni śląskiej, obok specyficznej gwary, tradycyjnych strojów oraz zwyczajów, stanowią jedną z charakterystycznych cech tego regionu. Za problem badawczy przyjęto więc rolę kuchni śląskiej w rozwoju regionu w aspekcie jego atrakcyjności turystycznej. Celem głównym było zbadanie, czy kuchnia regionalna zaspokaja potrzeby samych mieszkańców i tym samym może stanowić przyczynę odwiedzania województwa śląskiego przez turystów. Weryfikację założeń zrealizowano z wykorzystaniem badania ankietowego na obszarze Śląska. Kluczowym przedmiotem dokonanych badań empirycznych była ocena kuchni regionalnej w aspekcie jej dostępności w lokalach gastronomicznych, źródeł informacji o oferowanych daniach oraz postrzegania kuchni śląskiej. Zadaniem uzyskanych wyników było wskazanie aktualnego kierunku planowania i wdrażania strategii promocyjnej Śląska.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Ardabili, F.S., Rasouli, E., Daryani, S.M., Molaie, M., Sharegi, B. (2011). The role of food and culinary condition in tourism industry. Middle-East Journal of Scientific Research, 6 (9), 826-833.
2.Baruah, S.R. (2016). Promotion of culinary tourism as a destination attraction of North-East India. International Jour¬nal of Interdisciplinary Research in Science Society and Culture, 1 (2), 128-129.
3.Cohen, E., Avieli, N. (2004). Food in Tourism: Attraction and Impediment. Annals of Tourism Research 4, 31, 755-778.
4.Eurostat (2017). Tourism statistics — expenditure. Eurostat Statistics Explained. Pobrano z: http://ec.europa.eu/eurostat/ statistics-explained/index.php/Tourism_statistics (10.03.2017).
5.Halbański, M. (2000). Potrawy z różnych stron świata. Warszawa: Książka i Wiedza.
6.Hall, C.M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N., Cambourne, B. (red.) (2003). Food tourism around the world: Development, management and market. London: Butterworth-Heinemann.
7.Hall, C.M., Mitchell, R. (2001). Wine and food tourism. W: N. Douglas, R. Derret (red.), Special Interest Tourism: Context and Cases (s. 215-218). Brisbane, Australia: John Wiley and Sons.
8.Heath, E., Du Rand, G.E., Alberts, N. (2003). The role of local and regional food in destination marketing: A South African situation analysis. Pobrano z: http://repository.up.ac.za/bitstream/handle/2263/6080/DuRand_Role (2003).pdf (27.09.2017).
9.Henderson, J.C. (2009). Food tourism reviewed. British Food Journal, 4 (111), 317-326.
10.Hjalager, A.M., Richards, G. (red.) (2002). Tourism and gastronomy. London: Routledge.
11.Hobsbawn, E., Ranger, T. (1983). The invention of tradition. Cambridge: Cambridge University Press.
12.Ignatov, E., Smith, S. (2006). Segmenting Canadian culinary tourists. Current Issues in Tourism, 3 (9), 235-255.
13.Jimenez-Beltran, F.J., López-Guzman,T., Santa Cruz, F.G. (2016). Analysis of the relationship between tourism and food culture. Sustainability, 8, 327-329.
14.Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2010). Produkt turystyczny, Warszawa: PWE.
15.Makała, H. (red.) (2013). Kulturowe uwarunkowania żywienia w turystyce. Warszawa: Wyższa Szkoła Turystyki i Ję¬zyków Obcych w Warszawie.
16.Nam, J.H., Lee, T.J. (2011). Foreign travelers’ satisfaction with traditional Korean restaurants. International Journal of Hospitality Management, 4 (30), 982-989.
17.OCTA (2016). The Rise of Food Tourism. SkiftReport 2015. Ontario Culinary Tourism Alliance + Skift Team. Pobrano z: http://www.startup-turismo.it/wp-content/uploads/2016/07/The-Rise-of-Culinary-Tourism-2.pdf (29.09.2017).
18.Orłowski D. (2005). Znaczenie gastronomii we współczesnej gospodarce turystycznej, Warszawa: Wydział Nauk o Ży¬wieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW.
19.Reza, A. (2015). The role of local food in the touristic experience. A focus on Visit Tampere All Bright! Marketing Program. Tampere: Tampere University of Applied Sciences, International Business.
20.Riley, M. (2000). What are the implications of tourism destination identity for food and beverage policy? Culture and cuisine in a changing global marketplace in a strategic questions. W: R. Woods (red.), Food and Beverage Ma¬nagement (s. 160-162). London: Butterworth-Heinemann.
21.Sharples, L. (2003). Food tourism in the Peak District National Park, England. In Food tourism around the world: development, management and markets. Oxford: Butterworth Heinemann.