Ekonomiczne Problemy Turystyki

Vorher: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2018.2.42-15
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Liste der Ausgaben / nr 2 (42) 2018
Innowacje w usługach hotelarskich - analiza porównawcza rozwiązań innowacyjnych wdrażanych w wybranych hotelach województwa lubelskiego i małopolskiego

Autoren: JOANNA WALENCIUK
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej

Anna Dłużewska
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Wydział Kultury Fizycznej, Zdrowia i Turystyki
Schlüsselbegriffe: innowacyjność hotelarstwo innowacje
Data publikacji całości:2018-06-20
Seitenanzahl:11 (145-155)
Klasyfikacja JEL: Z30 J80 J40 R50 Y80
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Implementacja innowacji znajduje coraz więcej zwolenników w światowej gospodarce. W hotelarstwie innowacje stają się niezbędnym elementem konkurencyjności przedsiębiorstw. Celem artykułu jest porównanie wdrażanych rozwiązań innowacyjnych w wybranych hotelach województwa małopolskiego i lubelskiego. Wybór województw został dokonany z uwagi na spodziewane dysproporcje mające związek z atrakcyjnością turystyczną i z pojemnością bazy noclegowej. Badania przeprowadzono w pierwszej połowie 2017 roku. Wyniki wskazują na istotną przewagę działań innowacyjnych w województwie małopolskim. Zdaniem autorek, ma to związek nie tyle z przynależnością hoteli do dużych sieci, ile z dużą konkurencją na rynku, wymuszającą większą kreatywność.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Bigliardi, B., Dormio, A. (2009). An empirical investigation of innovation determinants in food machinery enterprises.
2.European Journal of Innovation Management, 2 (12), 223-242.
3.Hjalager, A.M. (2010). A review of innovation research in tourism. Tourism Management, 31, 1-12.
4.Jędrasiak, M. (2013). Innowacyjność w hotelarstwie na przykładzie wybranych hoteli Dolnego Śląska. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 303, 140-149.
5.Krupa, J., Krupa, K. (2010). Innowacyjność elementem konkurencyjności w turystyce. W: J. Krupa (red.), Innowacyj¬ność w turystyce. Rzeszów: Procarpathia.
6.Najda-Janoszka, M. (2012). Współdziałanie przedsiębiorstw turystycznych w ramach działalności innowacyjnej. Prze¬gląd Organizacji, 12, 20-23.
7.Najda-Janoszka, M. (2013). Zatrzymywanie wartości z innowacji w branży turystycznej. International Journal of Contemporary Management, 1 (21), 140-153.
8.OECD (2008). Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Wydanie trzecie.
9.Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Warszawa: Departament Strategii i Rozwoju Nauki.
10.Para, A. (2013). Przejawy i uwarunkowania innowacyjności obiektów hotelowych. W: P. Dominik (red.), Innowacyjne rozwiązania we współczesnym hotelarstwie (s. 55-65). Warszawa: Wydział Turystyki i Rekreacji AlmaMer Szkoła Wyższa.
11.Piekarz, H., Stabryła, A. (2005). Zarządzanie rozwojem w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. W: R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne. Strategie małych firm (s. 47-68). Wałbrzych: Poldruk. 
12.Puciato, D. (2013). Wybrane aspekty innowacyjności przedsiębiorstw hotelowych z Beskidu Śląskiego. International Journal of Contemporary Management, 1 (12), 106-114.
13.Schumpeter, J. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
14.Sztorc, M. (2015). Wpływ innowacyjności na konkurencyjność przedsiębiorstw usługowych hoteli. Zeszyty Naukowe Firma i Rynek, 1 (48), 117-143.
15.Szymańska, E. (2013). Innowacyjność obiektów hotelarskich w świetle badań. W: P. Dominik (red.), Innowacyjne rozwiązania we współczesnym hotelarstwie (s. 77-90). Warszawa: Wydział Turystyki i Rekreacji AlmaMer Szkoła Wyższa.
16.Zontek, Z. (2014). Innowacje usługowe na przykładzie usług turystycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wy¬działu Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.