Acta Politica Polonica

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Politica

ISSN: 2451-0432    OAI    DOI: 10.18276/ap.2017.39-05
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / 1/2017 (39)
Rola strategii rozwojowych korporacji ponadnarodowych oraz ich wpływ na życie polityczne
(The Role of the Development Strategies of Transnational Corporations and Their Impact on the Political Life)

Authors: Monika Krzeszewska
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny
Keywords: global politics transnational corporations globalization
Data publikacji całości:2017-03-30
Page range:11 (55-65)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The main objective of the transnational corporations is to maximize profit, but the search for innovation and new markets for expansion causes, that these companies are somehow forced to penetrate into the realm of political activity, because it is the result of efforts to ensure the companies themselves as the most favorable conditions for the functioning of a global scale, and how the widest spectrum of action and the freedom to reach your goals.
Download file

Article file

Bibliography

1.Aldrige, A. (2006). Konsumpcja. Warszawa: Wydawnictwo Sic! s.c.
2.Caban, W. (1972). Decentralizacja w korporacjach amerykańskich. Warszawa: PWN.
3.Hanson, M. (2008). Economic Development Education and Transnational Corporations. New York: Routledge.
4.Jonge de, A. (2011). Transnational Corporations and International Law. Accouttability in the Global Business Enviroment. Cheltenham: Edward Elgar Publising Limited.
5.Jung, B. (2004). Blaski i cienie programu „e-Europe”. Społeczeństwo Informacyjne –Wizja czy Rzeczywistość?, 1, 143–153.
6.Kim, K., Zurlo, T. (2009). How does economic globalisation affect the welfare state? Focusing on the mediating effect of welfare regimes. Interntional Journal of Social Welfare, 18 (2), 130–141.
7.Klein, N. (2004). No logo. Izabelin: Świat Literacki.
8.Kłosiński, K.A., Masłowski, A. (2005). Globalizacja sektora usług w Polsce. Warszawa: PWE.
9.Kołodko, G.W. (2001). Globalizacja: perspektywy rozwoju krajów posocjalistycznych. Toruń: Dom Organizatora.
10.Kowalik, T. (2010). Kryzys systemu w perspektywie alterglobalizmu. W: G. Kołodko (red.), Globalizacja, kryzys i co dalej? (s. 57–70). Warszawa: Poltext sp. z o.o.
11.Krzysztofek, K., Szczepański, M.S. (2002). Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
12.Kubik, K. (2012). Współczesne przedsiębiorstwa wobec globalnej konkurencji, 15 stycznia 2016. Pobrano z: http://www.tstefaniuk.uph.edu.pl/zeszyty/archiwalne/92-2012_3.pdf.Marzęda, K. (2007). Proces globalizacji korporacyjnej. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.
13.Peitz, M. (2014). Competition under consumer loss aversion. Rand Journal of Economics, 45, 1–31.
14.Pietraś, P., Piórko, K. (2006). Podmioty transnarodowe. W: M. Pietraś (red.), Międzynarodowe stosunki polityczne (s. 147–163). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
15.Scherer, A., Palazzo, G. (2011). The New Political Role of Business in a Globalized World: A Review Perspective on CSR and its Implications for the Firm, Governance and Democracy. Journal of Management Studies, 6 (2), 16–40.
16.Staszczyk, D.E. (2007). Globalizacja. Zbiorowa hegemonia mocarstw i korporacji transnarodowych a globalny marketing. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
17.Stiglitz, J.E. (2004). Globalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
18.Stonehouse, G., Hamil, J., Campbell, D., Puride, T. (2001). Globalizacja. Strategia zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo Felberg SJA.
19.Wnuk-Lipiński, E. (2004). Świat międzyepoki. Kraków: Wydawnictwo Znak.
20.Zaorska, A. (1998). Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych w gospodarce światowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
21.Żenkiewicz, M. (2010). Problem odpowiedzialności korporacji wielonarodowych w prawie międzynarodowym za naruszanie praw człowieka, 15 stycznia 2016. Pobrane z: http://www.eumed.net/rev/historia/01/mz.htm.