Acta Politica Polonica

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Politica

ISSN: 2451-0432     eISSN: 2719-4388    OAI    DOI: 10.18276/ap.2022.53-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / 1/2022 (53)
Wpływ internetu na sposób komunikowania polityków z elektoratem
(The Internet’s influence on the way of communication between politicians and their electorate)

Authors: Dominika Borowska
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Społecznych

Nikola Rozworska
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Społecznych
Keywords: Internet social media politics communication public debate
Data publikacji całości:2022
Page range:13 (75-87)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Social media play an important role both in social and political life, which translates into changes in communication between politicians and society. The basic objective of this article is to demonstrate the impact of Internet and social media on the way contemporary political campaigns are conducted and the very image of politicians. Moreover, attention is paid to the influence of the Internet on the quality of communication and on the way politicians function in selected social media: Facebook, Instagram, Twitter. A thesis is put forward that social media affect the changes which are noticeable in the way election and political campaigns are run.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bąkowicz, K. (2019). Fake news jako produkt medialny w dobie postprawdy. Studium przypadku Niebieskiego Wieloryba. Warszawa: rozprawa doktorska.
2.Bąkowicz, K. (2020). Fake news, produkt medialny czasów postprawdy. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
3.Borowicz, M. (2010). Przejawy Negatywnych Działań Wyborczych Wobec Kandydatów na Urząd Prezydenta Rp –
4.Przypadek Ofensywy na życie Osobiste Polityka. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 615. Acta Politica Polonica, 23, 125–137.
5.Cichosz, M., Skrzypiński, D. (2014). Segmentacja, targeting, pozycjonowanie na rynku politycznym. Wrocław: Towarzystwo Edukacji Obywatelskiej.
6.Diec, A. (2015). Media Społecznościowe jako nowoczesna forma komunikacji firmy z otoczeniem. Zastosowanie Facebooka w centrum rozrywki – studium przypadku. Katowice, Uniwersytet Śląski.
7.Digital 2021: Global Overview Report. Pobrane z: https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report (2.08.2021).
8.Fake news – dezinformacja online próby przeciwdziałania tym zjawiskom z perspektywy instytucji międzynarodowych oraz wybranych państw UE, w tym Polski (2020). Warszawa: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
9.Fake News, czyli jak kłamstwo rządzi światem (2017). Raport opracowany przez Agencję Informacyjną Newseria oraz Firmę Doradczą Public Relations Szapiro Business Advisory.
10.Fettweis, G., Zimmermann, E. (2008). ICT Energy Consumption – Trends and Challenges. The 11th International Symposium on Wireless Personal Multimedia Communications Vodafone Chair Mobile Communications Systems.
11.Frączek, A. (2010). Komunikacja polityczna podczas kampanii wyborczych. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 7, 204–205.
12.Frączek, A. (2012). Komunikacja interpersonalna. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 9, 118–131.
13.Frier, S. (2020). Instagram bez filtra. Łódź: JK Wydawnictwo.
14.Garwol, K. (2016). Hejt w internecie – analiza zjawiska. Edukacja – Technika – Informatyka, 4 (18), 305.
15.Górka, M. (2019). Kryteria dyskursu publicznego w perspektywie korelacji między radykalizmem a poprawnością polityczną. Acta Politica Polonica, 47, 85–97.
16.Górski, P., Mazur, R. (2019). Nietolerancja i mowa nienawiści w polskiej polityce. Pobrane z: https://publica.pl/teksty/mazur-rafal-nietolerancja-i-mowa-nienawisci-w-polskiej-polityce-66333.html (25.09.2021).
17.Grzelka, M. (2010). O kształcie debaty publicznej (casus intelektualisty). Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 17 (37), 44.
18.Halawa, M. (2013). Facebook – platforma algorytmicznej towarzyskości i technologia siebie. Kultura i Społeczeństwo, 4, 121–122.
19.https://twitter.com/AndrzejDuda (28.12.2021).
20.https://twitter.com/jakubiak_marek (28.12.2021).
21.https://twitter.com/KosiniakKamysz (28.12.2021).
22.https://twitter.com/krzysztofbosak (28.12.2021).
23.https://twitter.com/mir_piotrowski (28.12.2021).
24.https://twitter.com/Pawel_Tanajno (28.12.2021).
25.https://twitter.com/RobertBiedron (28.12.2021).
26.https://twitter.com/StanislawZoltek (28.12.2021).
27.https://twitter.com/szymon_holownia (28.12.2021).
28.https://twitter.com/trzaskowski_ (28.12.2021).
29.https://twitter.com/W_Witkowski_ (28.12.2021).
30.https://www.facebook.com/andrzejduda (28.12.2021).
31.https://www.facebook.com/kosiniakkamysz (28.12.2021).
32.https://www.facebook.com/krzysztofbosak.mikroblog (28.12.2021).
33.https://www.facebook.com/marekjakubiak2 (28.12.2021).
34.https://www.facebook.com/MPiotrowski (28.12.2021).
35.https://www.facebook.com/Pawel.Tanajno.publicznie (28.12.2021).
36.https://www.facebook.com/rafal.trzaskowski (28.12.2021).
37.https://www.facebook.com/RobertBiedron (28.12.2021).
38.https://www.facebook.com/szymonholowniaoficjalny (28.12.2021).
39.https://www.facebook.com/waldemarwitkowski2 (28.12.2021).
40.https://www.facebook.com/Zoltek.Stanislaw (28.12.2021).
41.https://www.instagram.com/andrzej.duda/ (29.12.2021).
42.https://www.instagram.com/jakubiakmarek/ (29.12.2021).
43.https://www.instagram.com/kosiniakkamysz/ (29.12.2021).
44.https://www.instagram.com/krzysztofbosak/ (29.12.2021).
45.https://www.instagram.com/robertbiedron/ (29.12.2021).
46.https://www.instagram.com/stanislawzoltek/ (29.12.2021).
47.https://www.instagram.com/szymon.holownia/ (29.12.2021).
48.https://www.instagram.com/tanajno/ (29.12.2021).
49.https://www.instagram.com/trzaskowskirafal/ (29.12.2021).
50.https://www.instagram.com/waldemarwitkowski_/ (29.12.2021).
51.Juza, M. (2016). Internet w życiu społecznym – nadzieje, obawy, krytyka. Studia Socjologiczne, 1 (220), 199–221.
52.Kilian, M., Tobijasiewicz, A., Osierda, K. (2019). Krytyczny Umysł. Problem Fake news w Polsce.
53.Krok, E. (2011). Media społecznościowe elementem systemu zarządzania wiedzą w firmie. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 656. Studia Informatica, 28, 49.
54.Królowie polskiego Twittera: politycy i dziennikarze. Pobrane z: https://www.swps.pl/warszawa/278-cp-import/badanie/11931-krolowie-polskiego-twittera-politycy-i-dziennikarze?dt=1615214318172 (5.08.2021).
55.Krystyna Pawłowicz. Pobrane z: https://www.wprost.pl/tematy/10124766/krystyna-pawlowicz.html?fbclid=IwAR0SWKdLojMTB9MrRzEU5Yr0NVDvojjuejfi5gJFtUmc7O5TF0Y6BycnJ3Y (24.10.2021).
56.Kudra, B. (2014). O komunikacji społecznej. [w:] Kudra B., Olejniczak, E. (red.), Komunikowanie publiczne. Zagadnienia wybrane. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
57.Leszczuk-Fiedziukiewicz, A. (2011). Internet jako narzędzie kreowania wizerunku polityka. Nowe Media, 2, 42–44.
58.Lipiński, Ł. (2020). Młodzi vs starzy, miasto vs wieś. Ostre podziały wśród wyborców. Pobrane z: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1963542,1,mlodzi-vs-starzy-miasto-vs-wies-ostrepodzialywsrodwyborcow.read?fbclid=IwAR13jJ1CbMhA9WVXIFFwCWymodUwkPnZ1Q8XlDRzgDcjG1pQ_scOYs0zdSo (19.10.2021).
59.Łódzki, B. (2017). „Fake news” – dezinformacja w mediach internetowych i formy jej zwalczania w przestrzeni międzynarodowej. Polityka i Społeczeństwo, 4 (15), 21.
60.Łukasik-Turecka, A. (2016). Społeczne postrzeganie metody door-to-door. Political Preferences, 12, 181–182.
61.Marcinkiewicz, K. (2019). Skutki mediatyzacji i celebrytyzacji w mediach i społeczeństwie. Com.press, 2 (4), 40–53.
62.Marczyk, M. (2018). Cyberprzestrzeń jako nowy wymiar aktywności człowieka: analiza pojęciowa obszaru. Przegląd Teleinformatyczny, 46, 59–62.
63.Martens, A. (2012). Formy i normy – język komunikacji Internetowej, rozważania wstępne. Komunikacja Społeczna, 2, 20–21.
64.Matwiejczyk, A. (2020). Media społecznościowe jako narzędzie marketingu internetowego na przykładzie Netflixa. Akademia Zarządzania, 4 (2), 171–176.
65.Michalak, A. (2020). Andrzej Duda wygrał w małych miastach, Rafał Trzaskowski w największych aglomeracjach. Pobrane z: https://www.rp.pl/wydarzenia/art8892901-andrzej-duda-wygral-w-malych-miastach-rafaltrzaskowski-w-najwiekszych-aglomeracjach (25.10.2021).
66.Osiński, S. (2018). Leksykalno-pragmatyczne sposoby obrażania w języku wypowiedzi politycznych Pawła Kukiza. Acta Politica Polonica, 45, 59–74.
67.Pierwsze głosowanie Jaśminy. Pobrane z: https://media.polska2050.pl/aktualnosci/691830/pierwsze-glosowanie--jasminy (12.09.2021).
68.Polityczni influencerzy bardziej wpływowi niż marki – pierwsze europejskie badanie Grayling. Pobrane z: https://grayling.com/pl/news-and-views/polityczni-influencerzy-bardziej-wplywowi-niz-marki-pierwsze-europejskiebadanie-grayling/ (20.12.2021).
69.Porębski, L. (2011). Obywatel – konsument – obserwator Główne wymiary wykorzystania Internetu w polityce. Nowe Media, 2, 57.
70.Rekomendacja Komitetu Ministrów Rady Europy o mowie nienawiści z dnia 30 października 1997 r. 97(20). Trendy w social media. Pobrane z: https://www.whysosocial.pl/trendy-w-social-media-2020/?fbclid=IwAR0CNsF4JOFIUSG0UTgySH2rsvQUzsjEW5tksu1jn9JrZHEjc26Cqko5G-4 (23.10.2021).
71.Słownik Języka Polskiego. Pobrane z: https://sjp.pwn.pl/ (15.09.2021).
72.Stefanowicz, K. (2011). Portale społecznościowe jako narzędzie wpływu politycznego. Nowe Media, 2, 57.
73.Tomaszewski, W., Mościcka, D.M, Jurkun, A. (2015). Demokracja a wybory Współczesne dylematy i wyzwania. Olsztyn: Instytut Nauk Politycznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
74.Uchwała nr 17 / VII Komisji Etyki Poselskiej z 21.11.2012 r.
75.Uchwała nr 19 / VIII Komisji Etyki Poselskiej z 7.06.2017 r.
76.Uchwała nr 20 / VIII Komisji Etyki Poselskiej z 21.06.2017 r.
77.Uchwała nr 22 / VII Komisji Etyki Poselskiej z 4.04.2013 r.
78.Uchwała nr 27 / VIII Komisji Etyki Poselskiej z 8.11.2017 r.
79.Uchwała nr 34 / VII Komisji Etyki Poselskiej z 7.05.2014 r.
80.Uchwała nr 39 / VIII Komisji Etyki Poselskiej z 4.07.2018 r.
81.Uchwała nr 41 / VII Komisji Etyki Poselskiej z 23.07.2014 r.
82.Uchwała nr 41/ VIII Komisji Etyki Poselskiej z 3.10.2018 r.
83.Uchwała nr 42 / VII Komisji Etyki Poselskiej z 23.07.2014 r.
84.Uchwała nr 48 / VII Komisji Etyki Poselskiej z 17.12.2014 r.