Acta Iuris Stetinensis

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2023.46-10
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / 5/2023 (46)
Reklama produktów leczniczych a ochrona interesu konsumenta
(Advertising of Medicinal Products and Protection of Consumer Interest)

Authors: Weronika Woźna-Burdziak ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: advertising medicinal products consumer
Page range:14 (147-160)
Cited-by (Crossref) ?:
Downloads ?: 67

Abstract

This article addresses the issue of advertising of medicinal products from the perspective of protecting the consumer’s interest. As the research problem of the article was chosen to reconstruct the normative pattern of indirect consumer protection against incompatible with the provisions of PrFarm advertising of medicinal products directed to the public. The paper uses the dogmatic-legal method. In order to be able to solve the research problem posed, it was necessary to analyze the current state of the law with reference to doctrine and case law. The chosen research method made it possible to answer the research questions posed in the study concerning, among other things, whether the current form of supervision of advertising of medicinal products (or more precisely: supervision of the legality of advertising of medicinal products) is sufficient, and whether the patient/consumer is effectively protected from inconsistent PrFarm advertising of medicinal products directed to the public. As a result of the study, it was concluded that the current regulations on supervision of advertising of medicinal products to the public are not sufficiently effective, as they do not sufficiently protect the interests of the consumer. The above made it possible to propose changes to the current regulations in the form of introducing ex ante control of advertising of medicinal products to the public.
Download file

Article file

Bibliography

1.Czyżewska K., Dziurowicz J., Łoś K., Łukawska N., Piekarczyk K., Komentarz do art. 62, w: K. Czyżewska, J. Dziurowicz, K. Łoś, N. Łukawska, K. Piekarczyk (red.), Reklama produktów leczniczych. Komentarz do art. 52–64 ustawy – Prawo farmaceutyczne, Warszawa 2020, LEX.
2.Frolova S., The role of advertising in promoting a product, „Centria University of Applied Sciences Degree Programme in Industrial Management” 2014.
3.Ganczar M., Szewczak M., Pacjent jako konsument usług zdrowotnych – wybrane aspekty prawne, internetowy, „Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” 2017, nr 3 (6).
4.Grzybczyk K., Art. 52 PrFarm, w: L. Ogiegło (red.), Prawo farmaceutyczne. Komentarz, wyd. 3, Warszawa 2018, Legalis.
5.Grzybczyk K., II. Formy nadzoru Głównego Inspektora Farmaceutycznego, w: L. Ogiegło (red.), Prawo farmaceutyczne. Komentarz, Warszawa 2018, Legalis.
6.Haberko J., Art. 52 SPM, w: J. Haberko (red.), Prawo farmaceutyczne. T. 4, wyd. 1, Warszawa 2019, Legalis.
7.Kraszkiewicz D., Waniowski P., Postrzeganie reklamy telewizyjnej produktów farmaceutycznych w świetle wyników badań bezpośrednich, „Ekonomia – Wroclaw Economic Review” 2020, nr 26/24.
8.Łętowska E., Pacjent staje się konsumentem usług medycznych, „Rzeczpospolita”, 25.11.1998.
9.Marcinkowski S., Mazur A., Reklama w kształtowaniu konsumpcji, Warszawa 1977.
10.Mądry M., 3.1.5. Nadzór nad reklamą produktów leczniczych, w: R. Stankiewicz (red.), Instytucje rynku farmaceutycznego, Warszawa 2016.
11.Nagody-Mrozowicz K., Halemba P., Grala K., Wywieranie wpływu społecznego na przykładzie reklamy w świetle badań, „Modern Management Review” 2017, vol. XXII, 24 (4).
12.Rajca M., Problematyka reklamy produktów leczniczych w Internecie – krytyczna analiza, „Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” 2016, nr 8 (5).
13.Świerczyński M., 6.7.7. Uprawnienia GIF oraz GLW w zakresie reklamy produktów leczniczych, w: M. Krekora, E. Traple (red.), Prawo farmaceutyczne, Warszawa 2020, LEX.
14.Wiszniewska J., Zakaz reklamy aptek i ich działalności, Warszawa 2019.
15.Zimmermann A., Pawłowski L., Zimmermann R., Reklama produktów leczniczych, „Farmacja Polska” 2009, nr 65.