Acta Iuris Stetinensis

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2023.46-05
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / 5/2023 (46)
Przyczyny niskiej trwałości podejmowanych uchwał krajobrazowych
(Reasons for low durability of adopted landscape resolutions)

Authors: Paweł Grobelny ORCID
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Keywords: landscape resolution advertising resolution spatial order landscape act landscape protection spatial planning and development court-administrative control
Page range:13 (71-83)
Cited-by (Crossref) ?:
Downloads ?: 42

Abstract

The subject of the following article is an analysis of the reasons for the low sustainability of so-called landscape resolutions. A landscape resolution is a new tool for landscape protection, introduced into the legal order in September 2015 by an act amending certain acts in connection with the strengthening of landscape protection tools. It can be adopted by the municipal council on the basis of 37a of the Acts of Parliament, which includes the authorization to determine, by way of a resolution — constituting an act of local law — the principles and conditions for the location of small architectural objects, billboards and advertising devices and fences, as well as their dimensions, quality standards and types of construction materials of which they can be made. Landscape resolutions adopted to date are very often the subject of supervisory and administrative court reviews, as a result of which about 25% of all adopted resolutions have been invalidated. The main grounds for invalidating landscape resolutions are doubts about the scope of normalization of the resolutions and the issue of the lack of compensation mechanisms in the case of violations of property rights by landscape resolutions. The article analyzes the aforementioned premises and evaluates the existing case law on landscape resolutions. As a result of the research, it was shown what the key reasons for the low sustainability of landscape resolutions are. This article was developed on the basis of the current legal regulations contained in the Law on Spatial Planning and Development, particularly in its Article 37a. In doing so, the existing body of literature and case law was used.
Download file

Article file

Bibliography

1.Giedych R., Gminna uchwała krajobrazowa – od teorii do praktyki, „Biuletyn KPZK PAN” 2016, nr 261.
2.Gromek Z., Uchwały reklamowe w orzecznictwie sądów administracyjnych, „Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego” 2020, nr 1.
3.Fogel A., Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – art. 37a, w: G. Goleń, A. Fogel, A. Staniewska (red.), Ustawa krajobrazowa. Komentarz do przepisów wprowadzonych w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu, Warszawa 2016.
4.Kledzik P., Skutki uchwalenia uchwały krajobrazowej – w kontekście projektów i unormowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, „Acta Iuris Stetinensis” 2019, nr 1 (25).
5.Mrożewska A., Stańczyk X., Stępień-Dąbrowska A., Pięć lat ustawy krajobrazowej. Raport z monitoringu, 2020, https://issuu.com/miastomojeawnim/docs/piec_lat_ustawy_krajobrazowej_raport_z_monitoringu.
6.Nawrocki T., Miasta nasze a w nich... Refleksje o wpływie reklamy zewnętrznej na miejską ikonosferę, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 2011, nr 36.
7.Niewiadomski Z., Komentarz do art. 101, w: R. Hauser, Z. Niewiadomski (red.), Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, Warszawa 2011.
8.Niewiadomski Z., w: Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz, Z. Niewiadomski (red.), Warszawa 2013.
9.Nowak M., Gminne uchwały reklamowe – kluczowe problemy, „Nieruchomości” 2018, nr 4.
10.Parysek J.J., Ład przestrzenny jako kategoria pojęciowa i planistyczna, w: T. Ślęzak,
11.Z. Zioło (red.), Społeczno-gospodarcze i przyrodnicze aspekty ładu przestrzennego, „Biuletyn PAN KPZK” 2003, z. 205.
12.Tadych M., Czy uchwały krajobrazowe są zgodne z Konstytucją? – cz. II, „Nieruchomości” 2021, nr 1.