Acta Iuris Stetinensis

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2023.46-02
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / 5/2023 (46)
Interes prawny jednostki samorządu terytorialnego w perspektywie tzw. rozporządzenia terytorialnego Rady Ministrów
(Legal interest of a unit of local government in the perspective of the so-called territorial regulation of the Council of Ministers)

Authors: Joanna Bigos ORCID
Uniwersytet Wrocławski
Keywords: legal interest based on organizational administrative law unit of local government “territorial” regulation asymmetry protection of legal interest
Page range:16 (21-36)
Cited-by (Crossref) ?:
Downloads ?: 58

Abstract

The article adresses the legal interest of a unit of local government in the perspective of the so-called territorial regulation. The subjective scope of the considerations covers the municipality, poviat and self-governing voivodeship, which obliges to search for the sources of this interest in the organizational administrative law. This involves an examination of organizational norms, taking into account their construction and content specificity. The research assumption adopted leads to the conclusion that if a unit of local government is a structure or institution of organizational administrative law, then, in principle, its legal interest should be qualified in the same way and derive from the same source. The subject of consideration, however, is the special position of a unit of local government exposed to the reduction of the material substrate, and thus passive, in the context of the so-called territorial regulation. This regulation is a special legal act issued by the Council of Ministers, aiming to alter the boundaries of a unit of local government by creating, merging, dividing and abolishing, as well as determining the boundaries of municipalities and poviats, and changing the boundaries of voivodships. It is worth noting that the asymmetry in the position of units of local government, which manifests itself in this process, leads to a certain contradiction. This contradiction does not concern whether the unit of local government, whose material substrate is depleted, has a legal interest, but rather that it may not be entitled to any measures to protect its legal interest. Administrative law research methods have been applied to varying degrees in preparing the text, with the analytical-dogmatic method playing a dominant role. Source materials for writing the article include-legal acts, commentaries and court case law.
Download file

Article file

Bibliography

1.Adamiak B., Borkowski J., Postępowanie administracyjne i sądowo administracyjne, Wrocław 2015.
2.Bielecki L., Ruczkowski P. (red.), Ustrojowe prawo administracyjne, Warszawa 2011.
3.Bigo T., Związki publicznoprawne w świetle ustawodawstwa polskiego, Warszawa 1928.
4.Dolnicki B., Indywidualny akt normatywny, „Przegląd Prawa Publicznego” 2017, nr 6.
5.Dr K. Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa, Ekspertyza prawna w przedmiocie założeń nowelizacji przepisów ustawy o samorządzie gminnym dotyczących przeprowadzania zmian granic gmin, www.zgwrp.pl/attachments/article/1584/2019_11_04__3Konferencja%20Toru%C5%84_%20za%C5%82%20ekspertyza%20prawna%20-%20zmiana%20granic%20gmin.pdf.
6.Fundowicz S., Decentralizacja administracji publicznej w Polsce, Lublin 2005.
7.Izdebski H., Zmiany w zasadniczym podziale terytorialnym państwa. Wybrane aspekty prawne, „Samorząd Terytorialny” 2016, nr 7–8.
8.Jagoda J., Sądowa ochrona samodzielności jednostek samorządu terytorialnego, Warszawa 2011.
9.Lisowski P., Jednostki podziału terytorialnego w regulacjach ustawy o samorządzie powiatowym, w: J. Korczak (red.), Samorząd terytorialny III Rzeczypospolitej Polskiej. Materiały z konferencji z okazji 15-lecia samorządu terytorialnego w III Rzeczypospolitej Polskiej – Wrocław, 7–8 marca 2005 r., Wrocław 2005.
10.Lisowski P., Samorząd terytorialny a jednostka samorządu terytorialnego – rozważania semantyczne, w: J. Supernat (red.), Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego, Wrocław 2009.
11.Lisowski P., Ustrojowe qui pro quo – perspektywa podmiotowości w administracji samorządowej, w: M. Stec, K. Małysa-Sulińska (red.), Podmiotowość samorządu terytorialnego – ustrojowe pytania i dylematy, Warszawa 2020.
12.Mączyński M., Zmiana granic pomiędzy gminami: ocena rządowej polityki zmian w podziale terytorialnym pozostaje poza granicami oceny dokonywanej przez Trybunał Konstytucyjny, „Gdańskie Studia Prawnicze” 2020, nr 1 (45).
13.Niewiadomski Z., Teoretyczne podstawy samorządu, w tym samorządu terytorialnego, w: I. Lipowicz (red.), System prawa samorządu terytorialnego. Podstawowe pojęcia i podstawy prawne funkcjonowania, t. I, Warszawa 2022.
14.Niżnik-Dobosz I., Wprowadzenie, w: P. Chmielnicki (red.), Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, Warszawa 2022.
15.Płażek S., Art. 24, w: P. Chmielnicki (red.), Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, Warszawa 2022.
16.Szewczyk M., Szewczyk E., Generalny akt administracyjny, Warszawa 2014.
17.Tuleja P., Samorząd terytorialny jako sprawujący władzę publiczną, w: M. Stec, K. Małysa-Sulińska (red.), Konstytucyjne umocowanie samorządu terytorialnego, Warszawa 2020.
18.Wróbel A., Konstytucyjne podstawy samorządu terytorialnego – istota samorządu terytorialnego, zasady i pojęcia podstawowe, w: I. Lipowicz, System prawa samorządu terytorialnego.
19.Podstawowe pojęcia i podstawy prawne funkcjonowania, t. I, Warszawa 2022.
20.Wszołek P., O metodach badawczych stosowanych w nauce prawa administracyjnego dla poznawania prawa jako wypowiedzi normatywnej, „Przegląd Prawa Publicznego” 2011, nr 7–8.