Acta Iuris Stetinensis

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2022.41-05
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / 5/2022 (41)
Kilka słów o pozytywizacji części ogólnej prawa administracyjnego jako próby rozstrzygnięcia problemów poznania prawa według Franciszka Longchampsa
(A few words on the positivization of the general part of administrative law as an attempt to solve the problem of legal cognition according to Franciszek Longchamps’ theory)

Authors: Maciej Mączyński ORCID
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Keywords: administrative law positivization universal values general part
Data publikacji całości:2022
Page range:13 (61-73)
Cited-by (Crossref) ?:
Downloads ?: 79

Abstract

This article, which was a reflection of the conference speech, raised a problem of understanding administrative law in the light of F. Lonchamps’ considerations. The appointed theoretician of administrative law abandoned the positivist perception of law separated from values and morality, at the same time recognized that values constituted an axiom of law alongside the real sphere and the thought sphere. The confirmation of the legitimacy of F. Longchamps’ views were the statements of H. Hart, who assumed the necessity to influence morality in the sphere of the normative structure of law. F. Longchamps’ theory showed the ability to relate it to the positivization of the general part of administrative law as a normative act covering issues common to constitutional, substantive and procedural law. Recognizing that the general part of administrative law constitutes a “semantic penumbra” in accordance with Hart’s concept of open textualism, and thus “a hard core” - an unchanged part, the shape of which is independent of legislative changes, especially in the field of substantive law. It was necessary to consider whether the proposed formulation of the act was concerning the general part of administrative law, it is an attempt to recognize the law. The aim of the article, based on theoretical and philosophical assumptions defining the identity of administrative law, was an attempt to decide whether the perception of law as a conceived and real sphere enriched by universal values, allows for the formulation of provisions that constitute issues common to systemic, substantive and procedural administrative law. Despite the limitations resulting from the framework of the article, the possibility of creation a general part of administrative law supported by values, one of the most important of which is the common good and the servant role of public administration, has been articulated.
Download file

Article file

Bibliography

1.Austin J., The Providence of Jurisprudence Determined, London 1954.
2.Dworkin R., Biorąc prawa poważnie, tłum. T. Kowalski, J. Woleński, Warszawa 1998.
3.Duniewska Z., Podstawowe pojęcia prawa administracyjnego, w: M. Stahl (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2013.
4.Hart H., Pojęcie prawa, tłum. J. Woleński, Warszawa 1998.
5.Kelsen H., Czysta teoria prawa, Warszawa 2014.
6.Kijowski D., Przepisy ogólne prawa administracyjnego – trzecie podejście, Biuletyn RPO – Materiały, nr 60, Warszawa 2008.
7.von Kirchmann J.H., Die Werthlosigjeit der Jurisprudenz als Wissenschaft, Berlin 1938.
8.Lang J., Pojęcie prawa administracyjnego, w: M. Wierzbowski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2017.
9.Leszczyński J., Pozytywizacja prawa w dyskursie dogmatycznym, Kraków 2010.
10.Longchamps F., Z problemów poznania prawa, „Prace Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego”, seria A, 1968, nr 129.
11.Morawski L., Główne problemy współczesnej filozofii prawa. Prawo w toku przemian, Warszawa 2005.
12.Piechowiak M., Dobro wspólne jako fundament polskiego porządku konstytucyjnego, Warszawa 2012.
13.Piechowiak M., Prawne a pozaprawne pojęcia dobra wspólnego, w: W. Arndt, F. Longchamps de Bérier, K. Szczucki (red.), Dobro wspólne. Teoria i praktyka, Warszawa 2010.
14.Schmidt-Assman E., w: A. Wasilewski (red.), Grundfragen des Verwaltungsrechts und der Privatisierung, München 1994.
15.Szczygłowska E., Sukcesja uprawnień i obowiązków administracyjnych, Warszawa 2009.
16.Święcki J., Przepisy ogólne prawa administracyjnego jako problem, w: J. Boć, A. Chajbowicz (red.), Nowe problemy badawcze w teorii prawa administracyjnego, Wrocław 2009.
17.Wasilewski A., Kodyfikacja prawa administracyjnego. Idea i rzeczywistość, Warszawa 1988.
18.Wróblewski J., Postawa filozoficzna i afilozoficzna we współczesnej teorii prawa, „Studia Prawnicze” 1966, nr 13.
19.Ziembiński Z., Logika praktyczna, Warszawa 2014.
20.Ziembiński Z., Metodologiczne podstawy prawoznawstwa, Warszawa 1974.
21.Zimmermann J., Aksjomaty prawa administracyjnego, Warszawa 2013.
22.Zimmermann J., Przepisy ogólne prawa administracyjnego i definiowanie pojęć, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2009, nr 2.
23.Zirk-Sadowski M., Wprowadzenie do filozofii prawa, Warszawa 2011.