Acta Iuris Stetinensis

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2023.42-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / 1/2023 (42)
Zakaz lotów rosyjskich statków powietrznych w przestrzeni powietrznej państw członkowskich Unii Europejskiej a międzynarodowe prawo lotnicze
(Banning Russian aircraft from the airspace of Member States of the European Union in the light of international aviation law)

Authors: Katarzyna Myszona-Kostrzewa ORCID
Uniwersytet Warszawski
Keywords: aviation law aircraft air carriers restrictive measures territory
Data publikacji całości:2023
Page range:16 (97-112)
Cited-by (Crossref) ?:
Downloads ?: 112

Abstract

On 24 February 2022, the President of the Russian Federation announced a military operation in Ukraine and Russian armed forces began an attack on Ukraine. The European Council condemned the Russian Federation’s military aggression against Ukraine. The Council introduced restrictive measures related to finance and aviation. The aim of this article is to analyse the compliance of the restrictive measures in the field of aviation, including prohibition of granting permission to land in, take off from, or overfly the European Union Member States’ territories to any aircraft operated by Russian air carriers, to any Russian-registered aircraft, and to non-Russian-registered aircraft which are owned or chartered, or otherwise controlled by a Russian legal or natural person, with international aviation law. The basic research method consisted in an analysis of the legal status in force, the established line of judicial decisions and views of legal scholars and commentators. It led to the conclusion that the prohibition of Russian aircraft from flying in the European Union member states’ territories did not violate international aviation law, in particular the provisions of the Chicago Convention of 1944. It was a consequence of the principle of territorial sovereignty generally accepted in contemporary aviation law. It was also justified by security reasons and the need to protect the inviolability of the borders of EU member states (with particular emphasis on the countries bordering Russia, Belarus and Ukraine).
Download file

Article file

Bibliography

1.Berezowski C., Międzynarodowe prawo lotnicze, Warszawa 1964.
2.Berezowski C., Prawo międzynarodowe publiczne, Warszawa 1969.
3.Brownlie I., Principles of Public International Law, Oxford 1990.
4.Diederiks-Verschoor I.H.Ph., Butler M.A., An introduction to Air Law, Boston 2006.
5.Dzienkiewicz W., w: M. Żylicz (red.), Prawo lotnicze. Komentarz, Warszawa 2016.
6.Jennings R., Watts A. (red.), Oppenheim’s International Law, London–New York 1992.
7.Kunert-Diallo A., Żylicz M., Potrzeba zmian w prawie lotniczym (wnioski po katastrofie smoleńskiej), „Państwo i Prawo” 2012, nr 4.
8.McClean J.D., Balfour J.M., Gardiner R.K., Goh J., Margo R.D. (red.), Shawcross and Beaumont, Air Law, London 2010.
9.Myszona-Kostrzewa K., Pojęcie i status prawny państwowego statku powietrznego na podstawie konwencji chicagowskiej z 1944 r., w: Z. Galicki, T. Kamiński, K. Myszona-Kostrzewa (red.), Manfred Lachs – wybitny prawnik świata, Warszawa 2011.
10.Myszona-Kostrzewa K., w: M. Żylicz (red.), Prawo lotnicze. Komentarz, Warszawa 2016.
11.Słok-Wódkowska M., Umowy regulujące transport lotniczy – praktyka UE i państw członkowskich, w: Z. Galicki, T. Kamiński, K. Myszona-Kostrzewa (red.), 40 lat minęło – praktyka i perspektywy Konwencji Wiedeńskiej o prawie traktatów, Warszawa 2009.
12.Żylicz M., Prawo lotnicze międzynarodowe, europejskie i krajowe, Warszawa 2011.