Acta Iuris Stetinensis

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2023.42-02
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / 1/2023 (42)
Prawnoautorska klasyfikacja remiksu
(Classification of remixes under copyright law)

Authors: Aleksandra Górska-Jankowska ORCID
Uniwersytet Gdański
Keywords: law copyright remix
Data publikacji całości:2023
Page range:19 (25-43)
Cited-by (Crossref) ?:
Downloads ?: 123

Abstract

The Internet’s mass scale popularization has led to a change in the way people participate in culture: Internet users (especially young people) are now not only consumers of culture, but also its active creators. This creativity manifests itself in undertaking various activities on the Internet, such as, among others, producing remixes, writing fanfics, creating memes, blogging, or recording podcasts. This phenomenon is referred to in the literature as the “culture of participation” due to its universality and global character. This article deals with remixes in the context of the Polish Copyright Act. The aim of this study is to analyse the provisions of the Polish Copyright Act that may apply to remixes and to indicate the difficulties associated with classifying remixes to appropriate categories that function under Polish copyright law and to attempt to make such a classification. This goal is critical as it directly affects the rights of creators of original works and the potential obligations of creators of remixes.
Download file

Article file

Bibliography

1.Baranowski M., Kultura partycypacji a nowe media: między dobrostanem a stanem złobycia, „Zarządzanie w Kulturze” 2019, t. 20, nr 1.
2.Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie, Warszawa 2016.
3.Fink R., The Story of ORCH5, or, the Classical Ghost in the Hip-Hop Machine, „Popular Music” 2005, nr 3 (24), www.jstor.org/stable/3877522.
4.Gawlas K., Remiks – narzędzie w warsztacie kompozytorskim, w: M. Gulik, P. Kaucz, L. Onak (red.), Remiks: teorie i praktyki, Kraków 2011.
5.Ghazal N., Prawo do fonogramu w świetle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Warszawa 2017.
6.Giesen B., Wojnicka E., Autorskie prawa osobiste, w: J. Barta (red.), System Prawa Prywatnego. Tom 13. Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2017.
7.Golat R., Komentarz do Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Warszawa–Jakatorów 2002.
8.Jenkins H. i in., Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century, Cambridge 2006.
9.Juściński P., Cyfrowy sampling utworów muzycznych w świetle prawa autorskiego i praw pokrewnych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” 2019, nr 1.
10.Laskowska E., Marcinkowska J., Preussner-Zamorska J., w: J. Barta (red.), System Prawa Prywatnego. Tom 13. Prawo autorskie, Warszawa 2017.
11.Łada P., Sztuka a prawo autorskie, Warszawa 2014.
12.Machała W., Sampling, „Monitor Prawniczy” 1999, nr 10.
13.Małek L., Cytat w świetle prawa autorskiego, Warszawa, 2011.
14.Mania G., Muzyka w prawie autorskim, Kraków 2020.
15.Markiewicz R., Ilustrowane prawo autorskie, Warszawa 2018.
16.Markiewicz R., Remiks a prawo autorskie, w: J.W. Adamowski i in. (red.), Miedzy Klio a Themis, Warszawa–Poznań 2016.
17.Maryl M., Teksty – kultury – uczestnictwa, w: A. Dąbrówka i in. (red.), Teksty kultury uczestnictwa, Warszawa 2016.
18.Michalak A. i in. (red.), Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, Warszawa 2019.
19.Michalak A., Dozwolony użytek utworu audiowizualnego w reklamie, „Monitor Prawniczy” 2003, nr 2.
20.Nacher A., Remiks i mashup – o niełatwym współbrzmieniu dwóch cyberkulturowych metafor, „Przegląd Kulturoznawczy” 2011, nr 1 (9).
21.Niewęgłowski A. (red.), Prawo autorskie. Komentarz, Warszawa 2021.
22.Pacek G., Dozwolony użytek chronionych utworów, w: A. Michalak (red.), Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, Warszawa 2019.
23.Pacek G., Wykorzystywanie przez prasę utworów chronionych prawem autorskim – wyjątki, wyłączenia i ograniczenia, Warszawa 2015.
24.Piesiewicz P.F., Utwór muzyczny i jego twórca, Warszawa 2009.
25.Sajewska D., Plata T. (red.), Re//mix: performans i dokumentacja, Warszawa 2014.
26.Sewerynik A., Utwór muzyczny jako przedmiot prawa autorskiego, Warszawa 2020.
27.Sieńczyło-Chlabicz J. (red.), Prawo własności intelektualnej. Teoria i praktyka, Warszawa 2021.
28.Szyjewska-Bagińska J., w: E. Ferenc-Szydełko (red.), Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, wyd. 4, Warszawa 2021.
29.Ślęzak P., Dozwolony użytek chronionych utworów, w: P. Ślęzak i in. (red.), Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, Warszawa 2017.
30.Wójtowicz E., Twórca jako postproducent – między postmedialnym remiksem a reprogramowaniem kultury, w: M. Gulik i in. (red.), Remiks: teorie i praktyki, Kraków 2011.