Analiza i Egzystencja

ISSN: 1734-9923     eISSN: 2300-7621    OAI    DOI: 10.18276/aie.2023.62-09
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Issue archive / 62 (2023)
In the Land of Metaxú

Authors: Jan Krasicki ORCID
Uniwersytet Wrocławski
Keywords: metaxu image icon symbol myth Socrates Plato
Data publikacji całości:2023
Page range:17 (163-179)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article poses a question about the role of symbolic cognition in philosophical cognition. The starting point is the analysis of Diotima's famous speech quoted by Socrates in Plato's Symposium. The issue is presented in a panoramic approach from ancient to modern times.
Download file

Article file

Bibliography

1.Beierwaltes, W. (2003). Platonizm w chrześ cijań stwie (P. Domański, Trans.). Antyk.
2.Brague, R. (2020). Królestwo człowieka. Geneza i klę ska projektu nowożytnego (W. Dłuski, Trans.). Teologia Polityczna.
3.Deleuze, G., & Guattari, F. (2000). Co to jest filozofia? (P. Pieniążek, Trans.). słowo/obraz terytoria.
4.Descartes, R. (1989). Człowiek. Opis ciała ludzkiego (A. Bednarczyk, Trans.). PWN.
5.Dobieszewski, J. (2012). Absolut i historia. W krę gu myś li rosyjskiej. Universitas.
6.Dodds, E. R. (2014). Grecy i irracjonalnoś ć (J. Partyka, Trans.). Homini.
7.Durand, G. (1986). Wyobraźnia symboliczna (C. Rowiński, Trans.). PWN.
8.Evdokimov, P. (1986). Prawosławie (J. Klinger, Trans.). PAX.
9.Floreński, P. (1984). Ikonostas (Z. Podgórzec, Trans.). PAX.
10.Franck, D. (2017). Dwa ciała. Wokół fenomenologii Husserla (J. Migasiński & A. Dwulit, Trans.). Scholar.
11.Gilson, E. (1961). Bóg i filozofia (M. Kochanowska, Trans.). PAX.
12.Golosovker, Y. E (2012). Imaginatiwnyj absolut. Academic Project.
13.Hadot, P. (2000). Czym jest filozofia starożytna? (P. Domański, Trans.). Aletheia.
14.Husserl, E. (1982). Medytacje kartezjań skie (A. Wajs, Trans.). PWN.
15.Kołakowski, L. (1990). Horror methapisicus. Res Publica.
16.Krasicki, J. (1992). Odkrycie pustki, czyli dlaczego zniknęli Aniołowie. Opole,1, 245.
17.Krasicki, J. (2002). Przeciw nicoś ci. Eseje. Księgarnia Akademicka.
18.Krasicki, J. (2011). Po „ś mierci Boga”. Eseje eschatologiczne. Homini.
19.Krasicki, J. (2011). Wyobraź nia i wiedza. W poszukiwaniu zagubionego paradygmatu człowieka. In B. Płonka-Syroka, & A. Kaź mierczak (Eds.), Nauka w kontekście wzorców kultury (pp. 7–14). DiG.
20.Krasicki, J., & Kijaczko, S. (2008). Wstęp. In S. Kijaczko, & J. Krasicki (Eds.), Chôra i agora. U filozoficznych korzeni kultury europejskiej (pp. 7–14). Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
21.Kuderowicz, Z. (2000). Kant. Wiedza Powszechna.
22.Lewis, C. S. (1986). Odrzucony obraz. Wprowadzenie do literatury ś redniowiecznej i renesansowej (W. Ostrowski, Trans.). Znak.
23.Łosiew, A. (2019). Dialektyka mitu (R. Sapeńko, Trans.). Wydawnictwo IFiS PAN.
24.Maritain, J. (2005). Trzej reformatorzy (K. Michalski, Trans.). Fronda.
25.Mascall, E. L. (1988). Otwartoś ć bytu. Teologia naturalna dzisiaj (S. Zalewski, Trans.). PAX.
26.Meyendorff, J. (1984). Teologia bizantyjska. Historia i doktryna (J. Prokopiuk, Trans.). PAX.
27.Miłosz, C. (1994). Ziemia Ulro. Znak.
28.Miodoński, L. (2001). Całość jako paradygmat rozumienia ś wiata w myśli niemieckiej przełomu romantycznego. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
29.Pascal, B. (1983). Myś li (T. Boy-Żeleński, Trans.). Księgarnia św. Wojciecha.
30.Plato (2008). Symposium (B. Jowett, Trans.). Project Gutenberg. https://www.gutenberg.org/files/1600/1600-h/1600-h.htm.
31.Plato (2002). Uczta (W. Witwicki, Trans.). Antyk.
32.Poulet, G. (1977). Sen Kartezjusza (D. Eska, Trans.). In Metamorfozy czasu. Szkice krytyczne. PIW.
33.Pseudo-Dionizy Areopagita. (1997). Pisma teologiczne. Imiona boskie. Teologia mistyczna. Listy (M. Zielska, Trans.). Znak.
34.Romilly, J. (1994). Tragedia grecka (I. Sławińska, Trans.). PWN.
35.Różewicz, T. (2002). Szara strefa. Wydawnictwo Dolnośląskie.
36.Różewicz, T. (1980). Niepokój. Ossolineum.
37.Spiteris, Y. (2006). Ostatni ojcowie Kościoła. Kabasilas, Palamas (B. Widła, Trans.). Wydawnictwo Księży Marianów.
38.Stróżewski, W. (1983). Dialektyka twórczości. Znak.
39.Shestov, L. (1975). In Job’s balances (C. Coventry, & C. A. Macartney, Trans.). Ohio University Press.
40.Świeżawski, S. (1996). Zagadnienie historii filozofii. PWN.
41.Thomas, S. (2000). Kwestia 75: O człowieku złożonym z substancji duchowej i cielesnej—i to najpierw o istocie jego duszy. In Traktat o człowieku. Summa teologii, 1, 75–89 (S. Swieżawski, Trans.). Antyk.
42.Thomas, S. (1984). Dzieła wybrane (J. Salij, Trans.). W Drodze.
43.Tokarczuk, O. (2020). Czuły narrator. Wydawnictwo Literackie.
44.Voegelin, E. (2000). Modernity without restraint. University of Missouri Press.
45.Weil, S. (1986). Świadomoś ć nadprzyrodzona. Wybór myś li (A. Olędzka-Frybesowa, Trans.). PAX