Współczesne Problemy Ekonomiczne

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Współczesne Problemy Ekonomiczne : Globalizacja. Liberalizacja. Etyka

ISSN: 2081-9579     eISSN: 2353-2815    OAI    DOI: 10.18276/wpe.2017.14-08
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 14 (2017)
Economical aspects of reorganization of rail transport in Poland

Authors: Wojciech Chrząstek
student
Keywords: railways freight company
Data publikacji całości:2017
Page range:8 (123-130)
Klasyfikacja JEL: R42 R59
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article presents the problem of regionalization of railway passenger transport in Poland. The main topic ofthis paper is to show the problem of the reorganization of the former railway company - PKP and its division intoindependent companies. There are presented advantages and disadvantages of reorganization of former PKP StateCompany and possible resolutions which could be implemented in the future. The main task of Polish rail transport inthe coming years is to complete reorganization processes, achieve profits and achieve full market liberalization in linewith the expectations of EU institutions.
Download file

Article file

Bibliography

1.Drewnowski, A. (2012a). Problematyka przekształceń podmiotowych i własnościowych operatorów regionalnych przewozów pasażerskich w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy transportu i logistyki, 713 (16), 7.
2.Drewnowski, A. (2012b). Wybrane problemy rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy transportu i logistyki, 739 (17), 9.
3.Fiszer, K. (2015). Otwarcia i likwidacje. Połączenia międzynarodowe w 2016 r. Rynek Kolejowy, 12, 54.
4.Rabikowski, Ł. (2015). Interregio do likwidacji. Retrieved from: http://radioszczecin.pl/7,127920,interregio-do-likwidacji (16.01.2016).
5.Rydzyński, P. (2015). Integracja taryfowa – klucz do sukcesu w przewozach aglomeracyjnych. Rynek Kolejowy, 12, 62.
6.Szymajda, M. (2015a). Modernizacja E65 przekłada się na sukces przewozowy. Retrieved from: http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/modernizacja-e65-przeklada-sie-nasukces-przewozowy-50714.html (16.01.2016).
7.Szymajda, M. (2015b). Pół miliarda na tabor Przewozów Regionalnych. Czy to wystarczy?, Rynek Kolejowy, 11, 42.
8.Ustawa z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz.U. nr 84 poz. 948).
9.Wronka, J. et al. (2001). Program rozwoju transportu intermodalnego w Polsce do 2015 r., Temat OBE4-1260/2000, OBET, Warszawa–Szczecin.
10.Zając, A.P. (2015). Nie tędy droga dla Jastrzębia Zdroju. Retrieved from: http://www.transportpubliczny.pl/wiadomosci/nie-tedy-droga-dla-jastrzebiazdroju-47691.html (16.01.2016).