Współczesne Problemy Ekonomiczne

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Współczesne Problemy Ekonomiczne : Globalizacja. Liberalizacja. Etyka

ISSN: 2081-9579     eISSN: 2353-2815    OAI    DOI: 10.18276/wpe.2017.14-03
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 14 (2017)
Globalization – the theoretical aspect

Authors: Joanna Hawlena
Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Katedra Turystyki i Rekreacji
Keywords: globalization competition transnational corporations
Data publikacji całości:2017
Page range:15 (37-51)
Klasyfikacja JEL: F20 F60
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of the examination conducted in the article is to analyze the theory relating to the process of globalization. By providing a wide range of definitions, an attempt was made to diagnose the opinion of a large part of theorists and opinion-making institutions, which shows that globalization is the most fundamental process of adjusting to the contemporary world, the effects of which cause the greatest range of changes in the development of civilization, economic and social relations. Globalization is identified by a number of definitions, but none of them is generally accepted because it is extremely difficult to determine the nature of the process contained in a continuous, dynamic development.
Download file

Article file

Bibliography

1.Das, D.K. (2004). The economic Dimensions of Globalization. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
2.Giddens, A. (1990). The Consequences of Modernity. Stanford University Press.
3.Gierszewska, G., Wawrzyniak, B. (2001). Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania strategicznego. Warszawa: Poltext.
4.Govindarajan, V., Gupta, A.K. (2000). An analysis of the emerging global arena. European Management Journal, 18.
5.Gwiazda, A. (2000). Globalizacja i regionalizacja gospodarki światowej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
6.Hawlena, J. (2012). Konkurencja na rynku lotniczych przewozów pasażerskich w warunkach globalizacji. Katowice: Prace Naukowe UE.
7.Kłosiński, A.K., Masłowski, A. (2005). Globalizacja sektora usług w Polsce. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
8.Levitt, T. (1983). The Globalization of Markets. Harvard Business Review, 61.
9.Liberska, B. (2003). Procesy globalizacji i regionalizacji w gospodarce światowej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
10.Liberska, B. (2002). Współczesne procesy globalizacji gospodarki światowej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
11.Marciszewska, E. (2001). Globalizacja sektora usług transportu lotniczego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SGH.
12.McGrew, A.G., Lewis, P. (1992). Globalization and the Nation-states. Cambridge: Polity Press.
13.Nowakowski, M.K. (1999). Wprowadzenie do zarządzania międzynarodowego. Warszawa: Difin.
14.Piasecki, R. (2003). Rozwój gospodarczy a globalizacja. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
15.Pierścionek, Z. (2006). Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
16.Porter, M.E. (2006). Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, MT Biznes.
17.Ruciński, A. (2009). Transport lotniczy. In: W. Rydzkowski, K. Wojewódzka-Król (eds.), Transport, aktualne problemy integracji z UE. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
18.Rymarczyk, J. (2004). Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstw. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
19.Staniszkis, J. (2003). Władza globalizacji. Warszawa: Scholar.
20.Stiglitz, J.E. (2005). Globalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
21.Stonehouse, G., Hamill, J., Campbell, D., Purdie, T. (2001). Globalizacja. Strategia i zarządzanie. Warszawa: Wydawnictwo Felberg SJA.
22.Strużycki, M. (1996). Globalizacja handlu w Polsce. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
23.Szymański, W. (2004). Interesy i sprzeczności globalizacji. Warszawa: Difin.
24.Wensveen, J.G. (2007). Air Transportation. A Management Perspective. Sixth Edition.
25.Wolf, M. (2001). Will the Nation-states Survive Globalization? Foreign Affairs, 1 (80).
26.Yip, G.S. (2004). Strategia globalna - światowa przewaga konkurencyjna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
27.Zorska, A. (2002). Ku globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.