Współczesne Problemy Ekonomiczne

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Współczesne Problemy Ekonomiczne : Globalizacja. Liberalizacja. Etyka

ISSN: 2081-9579     eISSN: 2353-2815    OAI    DOI: 10.18276/wpe.2016.13-10
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 13 (2016)
Polityka Unii Europejskiej w oddziaływaniu na wielkość i strukturę popytu turystycznego
(European Union policy impact the size and structure of tourism demand)

Authors: Aleksander Panasiuk
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług
Keywords: European Union tourist exclusion tourist demand tourism economy tourism policy
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (113-122)
Klasyfikacja JEL: F02 L83 O52 Z32
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article deals with issues of tourism policy of the European Union and selected countries in the disseminationof tourist mobility of EU citizens, especially selected social groups. Indicators of tourist activity of societies of EU countriesvary widely. EU policy focuses on activation of tourism selected social groups: children and youth, seniors, peoplewith disabilities. Domestic policies also affect social groups with low material status, reducing the tourist exclusion.In economically developed countries it recognized that tourism should be a public good. The actions of the EU andmember states allow impact on economic growth, thanks to better use of tourist facilities, which in many countries ischaracterized by a high level of seasonality. Tourism is therefore a significant impact on the macro- and micro-economicand the labor market, revenues of the tourism industry and the income of employees in tourism businesses. Thanksruns multiplier effects in the economy. The aim of this article is to present the role of the EU Member States in thetourism economy, through the tasks related to the impact on tourist demand, affecting the universal access to tourism.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bank Światowy (2016). Pobrano z: www.data.worldbank.org.
2.Berbeka, J. (red.) (2016). Zmiany zachowań turystycznych Polaków i ich uwarunkowań w latach 2006–2015. Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
3.Calypso (2015). Calypso. Tourism For All. Pobrano z: www.ecalypso.eu. Eurostat (2016). Pobrano z: www.epp.eurostat.ec.europa.eu.
4.Firlit-Fesnak, G., Szylko-Skoczny, M. (red.) (2007). Polityka społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5.Gołembski, G. (1979). Rynek turystyczny w Polsce. Warszawa: Instytut Handlu Wewnętrznego i Usług.
6.Horodecka, A. (2008). Ewolucja celów polityki gospodarczej. Rola zmian otoczenia. Warszawa:Wydawnictwo Naukowe PWN.
7.Hunziker, W., Krapf, K. (1961). Grundriss der allgemeinen Fremdenverkehrlehre. W: Tłumaczenia materiałów dotyczących statystyki ruchu turystycznego w różnych krajach. Warszawa:Zakład Prawnych i Ekonomicznych Zagadnień Turystyki przy SGPiS.
8.Kaspar, C. (1991). Die Tourismuslehre im Grundriss. Stuttgart und Bern: Verlag Paul Haupt.
9.Kowalik, T. (2000). Współczesne systemy ekonomiczne. Powstanie, ewolucja, kryzys. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania.
10.Kurek, W. (red.) (2007). Turystyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
11.Panasiuk, A. (red.) (2011). Ekonomika turystyki i rekreacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
12.Panasiuk, A. (2012). Popyt turystyczny jako obszar polityki społeczno-gospodarczej w Polsce. Ekonomiczne Problemy Usług, 82. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
13.Panasiuk, A. (2014a). Rynek turystyczny. Studium strukturalne. Warszawa: Difin.
14.Panasiuk, A. (2014b). Wymiary oferty na rynku turystycznym. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Kwartalnik, 46.
15.Winiarski, B. (red.) (2006). Polityka gospodarcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
16.Wodejko, S. (1998). Ekonomiczne zagadnienia turystyki. Warszawa: Wyższa Szkoła Handlu i Prawa.