Współczesne Problemy Ekonomiczne

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Współczesne Problemy Ekonomiczne : Globalizacja. Liberalizacja. Etyka

ISSN: 2081-9579     eISSN: 2353-2815    OAI    DOI: 10.18276/wpe.2016.13-02
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 13 (2016)
Etnocentryzm w konsumpcji
(Ethnocentrism in consumption)

Authors: Edyta Kowalczyk
Uniwersytet Wrocławski, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Keywords: consumer ethnocentrism country of origin effect consumers’ decisions globalization
Data publikacji całości:2016
Page range:9 (17-25)
Klasyfikacja JEL: D12 M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article discusses the issue of consumer ethnocentrism. It has been pointed out, that in the era of globalization,buyers’ preference to purchase and consume Polish products is the driving force of economic growth. The authorpresented the determinants of selection of products according to the place of their origin, including factors stimulatingthe selection of domestic products. Chosen sources of information on ethnocentric attitudes of Polish people, publishedby research institutions, have been reviewed. Additionally, the influence of social campaigns on consumers’ decisionshas been characterized.
Download file

Article file

Bibliography

1.Aktualności (2016). Aktualności. Zakończono już XXV Edycję Konkursu Jakości Produktów i Usług o Certyfikat prestiżowego godła Najlepsze w Polsce. Pobrano z: www.najlepsze--w-polsce.pl.
2.Bielówka, R. (2011). Wstęp. Ogólnopolski Konkurs Promocyjny AGRO POLSKA. Pobrano z: www.agropolska.eu.
3.Ertmańska, K. (2011). Zachowania konsumenckie – etnocentryzm, internacjonalizm i kosmopolityzm konsumencki. Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, 51, 254–256.
4.Figiel, A. (2004). Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
5.FPGP (2016). Historia fundacji. Pobrano z: www.terazpolska.pl.
6.Jedynak, A. (2011). Polskie produkty ChNP, ChOG, GTS – raporty i analizy. Pobrano z: www.ijhar-s.gov.pl.
7.Jedynak, A. (2013a). Gwarantowana Tradycyjna Specjalność. Pobrano z: www.ijhar-s.gov.pl.
8.Jedynak, A. (2013b). System ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych. Pobrano z: www.ijhar-s.gov.pl.
9.Kiełczewski, D. (2007). Etnocentryzm konsumencki a dynamika rozwoju regionu. W: K. Meredyk (red.), Mechanizm rozwoju gospodarczego obszarów peryferyjnych (s. 154–168). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
10.MRiRW (2016). Program „Poznaj Dobrą Żywność”. Pobrano z: https://www.minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Poznaj-Dobra-Zywnosc.
11.Pko, (2009). III kampania gospodarcza „Kupuj Nasze – są powody do dumy”. Pobrano z: www.wiadomości.onet.pl/kujawsko-pomorskie/iii-kampania-gospodarcza-kupuj-nasze-sapowody-do-dumy/8gtx9.
12.Shimp, T.A., Sharma, S. (1987). Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, 24 (3), 280–289.
13.SKS „Naturalnie z Podlasia!” (2016). Marka „Naturalnie z Podlasia”. Pobrano z: www.naturalniezpodlasia.pl.
14.Sumner, W.G. (1906). Folksways: The Sociological Importance of Usages, Manners, Customs, Mores and Morals. New York: Ginn&Co.
15.Szromnik, A. (1998). Etnocentryzm konsumencki – istota i uwarunkowania rozwoju. Marketing i Rynek, 11, 2–13.
16.Szromnik, A., Wolanin-Jarosz, W.E. (2014). Etnocentryzm konsumencki na zglobalizowanym rynku – czynniki i procesy kształtowania (cz. 1). Marketing i Rynek, 4, 9–13.
17.Wolanin-Jarosz, E. (2015). Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym. Warszawa: Difin.
18.Włodarczyk, K. (2015). Globalizacja a patriotyzm ekonomiczny polskich konsumentów. W: K. Lisiecka (red.), Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 214, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.