Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Współczesne Problemy Ekonomiczne

Globalizacja. Liberalizacja. Etyka

Currently: Współczesne Problemy Ekonomiczne

ISSN: 2081-9579     eISSN: 2353-2815    OAI
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 10 (2015)
Corporate Social Responsibility jako zobowiązanie moralne biznesu
(CSR as a Moral Obligation of Business)

Authors: Agnieszka Kwarcińska
Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecinskiego
Keywords: Corporate Social Responsibility business ethics
Data publikacji całości:2015
Page range:9 (157-165)

Abstract

The contemporary perceptions of the concept of Corporate Social Responsibility took into account a number of actions taken in practice by companies, but is based on an unchanging voluntary basis. Therefore meaning of CSR strategy is primarily a sense of moral obligation to take responsibility for the company’s the activities undertaken within their operation. This idea is therefore understood as a moral obligation. It can therefore be concluded that if companies respect the principles of corporate social responsibility behave ethically. Their management is then fair respecting the interests of broadly understood environment. Inclusion of social engagement additionally emphasizes respect and deference to external stakeholders and care for the environment respect for the ubiquitous problem of rarity.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bartkowiak G., Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, Difin, Warszawa 2011.
2.Carroll A.B., A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Performance, „The Academy of Management Review”1979, s. 499–500, http://www.jstor.org/stable/257850?seq=3 (11.06.2014).
3.http://www.agenda21.waw.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=8&Itemid=7 (28.02.2014).
4.Klimek J., Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Difin, Warszawa 2014.
5.Krukowska M., Jak oceniać odpowiedzialność społeczną biznesu, Wydawnictwo Naukowe Scriptorium, Opole 2012.
6.Mazur-Wierzbicka E., CSR w dydaktyce, czyli jak uczyć studentów społecznej odpowiedzialności, Stowarzyszenie Kreatywni dla Szczecina, Szczecin 2012.
7.Pratley P., Etyka w biznesie, Gebethner i Ska, Warszawa 1998.
8.Reyes V.M., Etyka biznesu – wybrane kwestie, w: K. Kietliński, V.M. Reyes, T. Oleksyn, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
9.Rok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004.
10.Rybak M., Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
11.Szczepańska K., Zarządzanie jakością. W dążeniu do doskonałości, CH Beck, Warszawa 2011.