Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Współczesne Problemy Ekonomiczne

Globalizacja. Liberalizacja. Etyka

Currently: Współczesne Problemy Ekonomiczne

ISSN: 2081-9579     eISSN: 2353-2815    OAI    DOI: 10.18276/wpe.2015.11-20
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 11 (2015)
Rozwój kapitału relacyjnego poprzez wykorzystanie platform internetowych Web 2.0
(The development of relational capital through the use of online platforms Web 2.0)

Authors: Natalia Przybylska
Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Keywords: relational capital Web 2.0 crowdsourcing information society
Data publikacji całości:2015
Page range:10 (217-226)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The study is an attempt to assess the relationship between relational capital companies and the use of web platforms. Relational Capital and its building is conditioned by phenomena such as the increasing virtualization of business processes or the development of the information society. Knowledge-based economy somehow forces the attachment more attention to issues related to developing and investing in intellectual capital, which one of the pillars is relational capital. In order approximations of both the concept and the essence of relational capital and increasingly used in business practice Web 2.0 platforms were analyzed publications, both Polish and foreign, and statistical data from the Central Statistical Office publication or Gemius. The main aim of this article is therefore characteristic of relational capital, in terms of the increasing popularity of Web 2.0 platforms. In this paper the author will try to defend the thesis, saying the significant effect of Web 2.0 on the relational capital of the company.
Download file

Article file

Bibliography

1.Anam R., e-gospodarka.pl, www.egospodarka.pl/45663,Opinie-internautow-a-decyzje-zakupowe,2,39,1.html.
2.Brabham D.C., Crowdsourcing as a Model for Problem Solving. An Introduction and Cases, „Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies” 2008, vol. 14 (1).
3.Chomiak-Orsa I., Zarządzanie kapitałem relacyjnym w procesie wirtualizacji organizacji. Podejście modelowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2013.
4.Danielak W., Kształtowanie kapitału relacyjnego w małym i średnim przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2012.
5.Downe A.G., Relational Capital and SME Collaborative Strategy in the Malaysian Service Industry, „Int. J. Services, Economics and Management” 2012, vol. 4, no. 2.
6.Gansky L., The Mesh. Why the Future of Business is Sparing, Penguin, New York 2010.
7.Gemius SA, Stosunek internautów do reklam, lipiec 2009, www.gemius.pl/pl/raporty/2009-07/01.
8.Hammel G., Prahalad C.K., Przewaga konkurencyjna jutra. Strategie przejmowania kontroli nad branżą i tworzenia rynków przyszłości, Business Press, Warszawa 1999.
9.Hofman-Bang P., Martin H., IC Rating na tle innych metod oceny kapitału intelektualnego, „E-mentor” 2005, nr 4 (11), www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/11/id /193.
10.Janczewska D., Kształtowanie łańcucha wartości innowacji firm MŚP w warunkach globalizacji, w: Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji, red. Z. Zioło, T. Rachwał, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Kraków 2011.
11.Jashapara A., Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa 2014.
12.Jemielniak D., Koźmiński A.K., Zarządzanie wiedzą. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
13.Lev B., Zambon S., Intangibles and Intellectual Capital: An Introduction to a Special Issue, „European Accounting Review” 2003, vol. 12, no. 4.
14.Marshall A., Principles of Economics, Ed MacMillan, London 1890.
15.Martinez Garcia de Leaniz P., Rodriguez del Bosque I., Intellectual Capital and Relational Capital: The Role of Sustainability in Developing Corporate Reputation, „Intangible Capital” 2013, no. 9.
16.Nauka i technika w 2010, Urząd Statystyczny w Szczecinie, Warszawa 2012.
17.O’Reilly T., What is Web 2.0, http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html.
18.Perenc J., Marketing w procesie pozyskiwania i utrzymywania klientów, w: Zarządzanie relacjami z klientem, red. I. Dembińska-Cyran, J. Hołub-Iwan, J. Perenc, Difin, Warszawa 2004.
19.Saxton G.D., Onooh O., Kishore R., Rules of Crowdsourcing: Models, Issues, and Systems of Control, „Information Systems Management” 2013, vol. 30, issue 1.
20.Schumpeter J.A. (1995), Socjalizm. Kapitalizm. Demokracja, PWN, Warszawa 1995.
21.Sudolska A., Uwarunkowania budowania relacji proinnowacyjnych przez przedsiębiorstwa w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2011.
22.Świt innowacyjnego społeczeństwa. Trendy na najbliższe lata, red. P. Zadura-Lichota, PARP, Warszawa 2013.
23.Tapscott D., Williams A.D., Wikinomia. O współpracy, która zmienia wszystko, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
24.Tidd J., Bessant J., Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organizacyjnych, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
25.Welbourne T.M., Pardo-del-Val M., Relational Capital: Strategic Advantage for Small and Medium-Size Enterprises (SMEs) Through Negotiation and Collaboration, „Springer Science+Business Media, Group Decision and Negotiation” 2009, no. 18.
26.www.kontakt24.tvn24.pl.